خانه / آشپزخانه من / استفاده بهینه از فضای فریزرهای کوچک
استفاده بهینه از فضای فریزر

استفاده بهینه از فضای فریزرهای کوچک

استفاده بهینه از فضای فریزر امروزه یکی از ترفندهای ضروری در زندگی به شمار می‌رود. زندگی به سبک آپارتمان نشینی آن هم در آپارتمان‌های کوچک امروزی سبک و سیاق خاص خودش را دارد که شاید در ابتدا کمی‌ دشوار به نظر برسد. به خصوص اگر قبلا در آپارتمان‌هایی با متراژهای متوسط و بالا زندگی کرده باشید نقل مکان کردن و کنار آمدن با آپارتمان‌های نقلی برایتان استرس فراوانی به همراه خواهد داشت. دیگر خبری از کمدهای فراوان و وسیعی که در محل سکونت سابق خود داشتید نیست.

بسیاری از لوازم شخصی شما به ناچار پس از بسته‌بندی شدن به انبار و یا بالای کمدها منتقل می‌شوند. از کتاب‌های محبوبتان باید دل بکنید و خلاصه نقل مکان به آپارتمان‌های کوچک امروزی مشکلات خاص خود را دارد. اما از همه این‌ها‌ که بگذریم تمیز کردن و آشپزی در آشپزخانه‌ها‌ی کوچک هم فوت و فن‌ها‌ی خاص خود را دارند که باید به مرور با آن‌ها‌ آشنا شوید. ظروف پذیرایی و سرو همگی در یک یا چند قلم خلاصه می‌شوند. بی‌شک کابینت‌ها‌ آن قدر وسعت نخواهند داشت که بتوانید انواع و اقسام ظروف مورد علاقه خود را در آن‌ها‌ بچینید.

مهم تر از همه باید در فکر یک یخچال فریزر جمع و جور باشید که مطمئنا فضای چندانی برای انبار کردن مواد غذایی ندارد. اما نگران نباشید. در ادامه این مطلب در بخش آشپزخانه من در مجله فیدیلیو همراه ما باشید تا با ترفندهای استفاده از فریزرهای کوچک آشنا شوید.

استفاده بهینه از فضای فریزر

مواد غیر ضروری ممنوع

مهم ترین مسئله ای که در خصوص فریزرهای کوچک با آن درگیر هستید کمبود فضا و عمق کافی است. در فریزرهای کوچک حداکثر با عمقی برای قرار دادن یک کیسه کوچک از سبزیجات روبه‌رو هستید. بنابراین هیچ قفسه میانی هم وجود ندارد که بتوانید مواد غذایی را از  هم جدا کنید. اگر فریزر شما مخزن یا قفسه مجزایی داشته باشد می‌توانید انواع حبوبات یا غذاهای دیگر را در آن قرار دهید. در غیر این صورت باید قانون خوراکی‌ها‌ی غیر ضروری ممنوع را در آن اجرا کنید. و این قانون حتی تکه‌ها‌ی یخ را هم شامل می‌شود. در واقع فریزرهای کوچک فقط باید محل نگهداری مواد خوراکی ضروری از جمله پروتئین باشند که نمی‌توانید در جای دیگری قرار دهید.

استفاده بهینه از فضای فریزر

پروتئین حداکثر ۱ کیلوگرم

فریزرهای کوچک فضای چندانی برای انبار کردن انواع مختلف پروتئین ندارند. بنابراین برای استفاده بهینه از این فضا باید حداکثر تلاش خود را انجام دهید. قرار دادن نیم تا یک کیلو از پروتئین مورد علاقه شما نهایت فضایی است که می‌توانید به آن اختصاص دهید. بی شک انتخاب مقدار محدودی مواد غذایی پروتئینی از میان انواع مختلف و وسوسه انگیزی که در فروشگاه‌ها‌ قرار دارند کمی‌ دشوار به نظر می‌رسد. اما در عوض همیشه مواد غذایی تازه مصرف می‌کنید. به علاوه استفاده بهینه از فضای فریزر نقلی خود نیز می‌کنید.

استفاده بهینه از فضای فریزر

همیشه از یک برند خاص استفاده کنید

با وجود تخفیف‌ها‌ی ویژه‌ای که گاه و بی‌گاه بر روی مواد غذایی قرار می‌گیرند بسیاری از افراد به جای توجه به مارک به مقدار تخفیف آن دقت می‌کنند و سعی می‌کنند از برندهایی استفاده کنند که بیشترین تخفیف بر آن‌ها‌ اعمال شده باشد. اما استفاده از یک برند خاص نیز مزایای خاص خود را دارد و به استفاده بهینه از فضای فریزر کمک شایانی می‌کند. اگر همیشه از یک برند خاص استفاده کنید دیگر نیازی به تفکیک مواد غذایی نخواهید داشت. به عنوان مثال می‌توانید از یک کیسه برای باقی مانده مواد پروتئینی از یک نوع و مارک خاص استفاده کنید و دیگر نیازی به سبدها و ظروف جاگیر مختلف ندارید.

بدین گونه فضای بیشتری در اختیار خواهید داشت. به علاوه برندهای مختلف اغلب در زمان‌ها‌ی خاص برای محصولات خود تخفیف قائل می‌شوند. در این صورت دفعه بعدی که به خرید بروید می‌توانید از همان برند با تخفیف خرید کنید.

استفاده بهینه از فضای فریزر

اگرچه داشتن اندکی فضای اضافه در فریزر برای قرار دادن مقداری بستنی یا تکه‌ها‌ی یخ امری خوشایند است اما هر چه فریزر شما پرتر باشد کارکرد بهتر و مقرون به صرفه تری خواهد داشت. چرا که یخ زدن مواد مختلف خود سبب ایجاد دمای خنک‌تر و پایین‌تر شده و متعاقبا از ایجاد فشار زیاد به فریزر جلوگیری می‌کند. با ایجاد محدودیت در فریزر برای هر یک از مواد غذایی هر یک از آن‌ها‌ در جای خود قرار خواهند داشت و فضای مخصوص خود را نیز دارند. بسیاری از افرادی که فریزرهای بزرگ دارند باید برای ماه‌ها‌ی آینده خود برنامه ریزی کنند و فریزر را برای چند ماه پر کنند.

اگرچه داشتن فریزر پر برای چند ماه آینده بسیاری از نگرانی‌ها‌ی افراد را برطرف می‌کند. اما فریزرهای کوچک نیز مزایای خاص خود را دارند. دیگر لازم نیست برای چند ماه آینده مواد غذایی انبار کنید. حالا می‌توانید در فواصل کوتاه‌تری به خرید بروید و همیشه از فواید مصرف مواد غذایی تازه بهره ببرید. به علاوه با انبار کردن مواد غذایی به مدت چند ماه به سبب تنوع مواد بسیاری از آن‌ها‌ از قلم می‌افتند و مصرف نشده خراب می‌شوند. اما در فریزرهای کوچک به سبب محدودیت فضا و مواد غذایی هیچ یک از آن‌ها‌ از قلم نمی‌افتند و تا تکه آخر مصرف می‌شوند. خب این هم از مزایای فریزرهای کوچک است.

درباره آوا رفیع‌ زاده

بر خلاف تصور عامه مردم مهندسان معمار فقط با آهن و خاک و آب در ارتباط نیستند. من یک معمار خانه دار هستم. در کنار وظایف کاری و به قول همه تیرآهن و سنگ و ستون، عاشق آشپزی و مسافرت و آشنایی با غذاها و فرهنگ و رسوم مختلف دیگر کشورها هستم و دوست دارم این تجربه های قشنگ رو با همه قسمت کنم. امیدوارم شما هم مثل من لذت ببرید.