خانه / تاپ / استراتژی قیمت‌گذاری منو رستوران در پنج قدم
قیمت‌گذاری منو رستوران

استراتژی قیمت‌گذاری منو رستوران در پنج قدم

قیمت‌ آیتم‌های منو رستوران باید درست و واقعی باشند. این کار آسانی نیست؛ هنگامی که اقدام به قیمت‌‌گذاری منو رستوران خود می‌کنید، به آن به عنوان یک عامل ایجاد تعادل نگاه کنید، به طوری که قیمت‌های قرارگرفته در منو بتواند تمام هزینه‌های موجود در کسب و کار شما ( نه تنها هزینه‌های مربوط به آشپزخانه) را پوشش دهد. همچنین به انتظارات مشتری‌ها و چگونگی قیمت‌گذاری آیتم‌های مشابه در منو رستوران‌های هم‌ رده‌ خود توجه کنید.

در کنار پیشرفت و توسعه مدیریت، ایجاد یک استراتژی منحصر به فرد برای قیمت‌گذاری منو رستوران، این اطمینان را به شما می‌دهد که، نه تنها سرمایه خود را از دست نمی‌دهید بلکه سود دهی رستوران شما چندیدن برابر خواهد شد. با این بخش از مجله فیدیلیو همراه باشید.

قدم اول: کل هزینه‌های منو را محاسبه کنید.

اولین گام در ایجاد استراتژی قیمت‌گذاری منو رستوران شما، برآورد صحیح هزینه‌ها به صورت پیش‌فرض است. اگر می‌خواهید درآمد قابل قبولی کسب کنید و در صنعت پر فراز و نشیب رستوران‌داری حاشیه سود کمی داشته‌باشید، اطلاع از میزان هزینه‌‌های کلی تهیه هر یک از آیتم‌های منو تنها شانس شماست.

آیا فکر می‌کنید اپل نمی‌داند که ساخت گوشی‌های آیفون چقدر هزینه دارد؟ البته که می داند؛ آنها یک پنی را هم محاسبه می‌کنند!

قیمت‌گذاری منو رستوران

پس اگر می‌خواهید در بازی قیمت‌گذاری منو رستوران برنده باشید باید منافع خود را به شکل درست بشناسید و این با درک صحیح از هزینه‌های تهیه غذا شروع می‌شود. برای انجام اینکار، لازم است موارد زیر را درنظر بگیرید:

  • درصد هزینه موادغذایی برای هر آیتم منو را محاسبه کنید.
  • پنج آیتم محبوب‌ منو رستوران خود را بشناسید.
  • نظرات مشتری‌ها را جویا شوید؛ این به شما توانایی ایجاد آیتم‌های سفارشی _در منو_ براساس نتایج را می‌دهد.
  • از سیستم فروش آنلاین رستوران خود گزارش دقیق بگیرید.

قدم دوم: اساس قیمت‌گذاری منو رستوران را با توجه به رقبای مستقیم خود تعیین نکنید.

مقایسه خود با دیگران بد است. مخصوصا در هنگام راه‌اندازی یک کسب و کار. قیمت‌گذاری منو رستوران شما نباید بر اساس نوع قیمت‌گذاری رقبای مستقیم‌تان (سایر رستوران‌های هم‌سطح یا هم‌رده رستوران شما) باشد. چگونه ‌می‌توانید بفهمید که آنها هزینه‌های موادغذایی را به طور دقیق می‌دانند یا خیر؟ ممکن است اینطور به نظر برسد که رستوران آنها همیشه فعال و پر رونق است، اما آیا می‌شود دانست که آنها واقعا کسب درآمد و سود دارند یا خیر؟ آیا استراتژی قیمت‌گذاری منو رستوران آنها را می‌دانید؟ به اندازه تعداد رستوران‌ها استراتژی‌های قیمت‌گذاری برای منو وجود دارد.  ضمنا اگر رستوران شما می‌تواند خدمات بهتر و غذایی با کیفیت بالاتر ارائه دهد، پس چرا در این رقابت شرکت می‌کنید و قیمت‌گذاری منو خود را دقیقا مثل آنها انجام می‌دهید؟ همیشه خودتان باشید و همچنین به خاطر بسپارید که ایجاد یک ارزش مهم‌تر از قیمت است.

قیمت‌گذاری منو رستوران

بسیار از مردم در این مورد اشتباه می‌کنند؛

بسیاری از مردم فکر می‌کنند که ارزش یک رستوران صرفا بر پایه قیمت‌های آن است، درحالی که اینطور نیست. ارزشمندی زمانی ایجاد می‌شود که شما خدمات خود را با کیفیت بالا ارائه کنید. این شامل فضای زیبا و دلپذیر، استفاده از مواد غذایی تازه و سالم و همچنین نحو سرو زیبا و منحصر به فرد غذا می‌شود.

همچنین هنگامی که شما قیمت‌گذاری خود را کاملا شبیه دیگر رستوران های هم‌رده از نوع خود قرارمی‌دهید یعنی رستوران خود را به شکل یک کالا درنظر می‌گیرید. شما نمی‌خواهید در این بازی باشید؛ قیمت‌گذاری در”سطح کالا” یک نبرد بی‌پایان است که در آن قیمت‌ها دائما کاهش پیدا می‌کنند. این یک بازی است که در دراز مدت نمی‌توانید در آن برنده باشید. این کار در نهایت به کسب و کار شما آسیب می‌زند. دونالد برنز یکی از مقامات برتر، نویسنده و مربی بین المللی صنعت رستوران است. او می‌گوید:

 “داشتن روحیه مهمانوازی چیزی است که به وسیله آن رستوران خود را ارزش گذاری می‌کنید.

قدم سوم: با توانایی‌های فردی خود بازی کنید.

منو رستوران خود را به عنوان موفق‌ترین آلبوم خود درنظر بگیرید؛ چیزی که نشان می‌دهد شما در چه موردی بهترین هستید. رولینگ استونز ۴۳۹ آهنگ ضبط کرده‌است. اما زمانی که شما به کنسرت استونز می‌روید، آیا می‌خواهید آهنگ‌هایی که کمتر موفق بوده‌اند را بشنوید و یا محبوب‌ترین آهنگ‌های او را؟

منو  رستوران شما به آیتم‌های محبوب نیاز دارد ( مثل محبوب‌ترین آهنگ‌های یک آلبوم). مواردی که شما را از جمعیت کثیر رستوران‌ها جدا کرده و کمک می‌کند تا یک برند تجاری خاص ایجاد کنید. داشتن آیتم‌هایی که رستوران شما را از دیگران متمایز می‌کند، اجازه می‌دهد که منو خود را به شکل متفاوتی قیمت‌گذاری کنید.

متفاوت بودن خوب است؛ ممتاز بودن برند تجاری به شما این امکان را می‌دهد که مشتریان مبلغ بیشتری برای ارائه خدمات خوب شما پرداخت کنند. این یعنی دریافت هزینه اضافی به سبب بهترین بودن!

قدم چهارم: رقبای خود را نادیده بگیرید، اما همیشه بازار فروش را بررسی کنید.

درعین حال که باید رقبای خود را نادیده بگیرید، انجام برخی تحقیقات می‌تواند ایده خوبی باشد؛ به ویژه در مواردی که قیمت‌های منحصر به فردی در بازار مشاهده می‌کنید، به تجزیه و تحلیل قیمت‌گذاری رقابتی بپردازید. این یک تمرین مفید است:

  • جمع‌آوری منوها از ۵ تا ۷ رستوران‌ هم‌رده رستوان شما و شناسایی آیتم‌های مشابه منو خود و آنها.
  • بررسی چگونگی قیمت‌گذاری آیتم‌های قابل مقایسه

حالا باتوجه به ویژ‌گی‌های خاص رستوران‌تان، چگونه می‌توانید آیتم‌های منو خود را با این تحلیل رقابتی تعیین کنید؟ به مثال‌های زیر توجه کنید:

مثلا ممکن است قیمت یک همبرگر در آلبوکرک، نیومکزیکو دو تا سه دلار کمتر از یک همبرگر در سانتافه (در فاصله ۴۵ مایلی آن) باشد، زیرا قدرت خرید مردم در سانتافه بیشتر است و بازار آنجا چنین قیمتی را تحمل می‌کند.

یا مثلا آخرین باری را که در فرودگاه بوده و ۵ دلار برای آب بطری و ۷ دلار برای ماست پرداخت کردید را به یاد آورید. هنگامی که شما یک “مخاطب اسیر” دارید، می‌توانید از او بخواهید مبلغ مورد نظر شما را بپردازد. اشتباه نکنید، این یک نکته در مورد ارزش در مقابل ارزش است. اگر قیمت‌ آیتم‌های منو را گران انتخاب کنید، مشتری‌ها احساس نمی‌کنند که رستوران شما ارزشمند است و خیلی سریع آنها را از دست خواهید داد.

به بررسی خود در بازار ادامه دهید. چه درمورد رستوران‌هایی که باز می‌شوند و چه رستوران‌هایی که بسته می‌شوند. بهتر است هر سه ماه یک بار به ارزیابی منو خود بپردازید و در صورت نیاز آن را اصلاح کنید.

قدم پنجم: تعادل را حفظ کنید.

ترفند برنده شدن در بازی استراتژی قیمت‌گذاری منو رستوران، این است که برای ایجاد تعادل، در ازای آیتم‌های دارای قیمت بالا مواردی با هزینه پایین‌تر در منو قراردهید. ایجاد تعادل مناسب برای منوی رستوران شما یک فرایند یک شبه نیست. وقت آن رسیده است که به تجزیه و تحلیل منو خود به منظور تعیین قیمت‌های درست بپردازید. برای این کار شما باید:

  • هزینه موادغذایی خود را دقیقا بدانید، بنابراین می‌توانید هزینه هر آیتم منو را محاسبه کنید.
  • سیسم فروشی را انتخاب کنید که بتواند تمامی مراحل تولید غذا را به طور دقیق محاسبه کرده و گزارش دهد.
  • شکیبا باشید و با تعهد و تمرکز بر روی پروژه خود کار کنید.

همچنین باید اصول اساسی روانشناسی منو رستوران را بیاموزید. به عنوان مثال، آیا می‌دانستید که یک سوم مهمانان شما بیشتر تمایل دارند اولین چیزی را که در منو می‌بینند سفارش ‌دهند؟ طراحی منحصر به فرد منو رستوران باعث ترغیب مشتریان می‌شود، و زمانی که منو به خوبی طراحی شده‌باشد سود شما را افزایش می‌دهد. فروش بدون درک درست از میزان هزینه‌ها دستورالعمل شکست در صنعت رستوران است.

قیمت‌گذاری منو رستوران

حقیقت تلخ این است که

اما درنهایت حقیقت تلخ این است که هیچ اندازه مشخص و قطعی برای تمام استراتژی‌های قیمت‌گذاری منو رستوران وجود ندارد. متغیرهای زیادی مثل برند تجاری، محل کسب و کار، مخارج کلی، کارکنان و مهمتر از همه مهمانان شما نقش تعیین کننده‌ای در میزان موفقیت فروش رستوران شما دارند.

در پایان، همیشه به خاطر داشته‌باشید که اگر قیمت‌گذاری منو رستوران منصفانه باشد، مهمانان به شما پاسخ خواهند داد.

درباره زهرا بیدمشکی

دنیای خوراکی‌ها همیشه برای من یه دنیای هیجان‌انگیز بوده؛ یه غذای دلچسب می‌تونه حال آدمو عوض کنه و فیدیلیو اونجاییه که میشه یه عالمه بهونه خوشمزه رو برای ساختن یه حال خوب توش پیدا کرد.