خانه / دسته‌بندی نشده / آفوگاتو، زمانی برای ملاقات اسپرسو و بستنی

آفوگاتو، زمانی برای ملاقات اسپرسو و بستنی

در منوی اغلب کافه‌ها و رستوران‌ها گزینه‌هایی وجود دارد که ممکن است برای بسیاری ناشناخته باشد و یا از محتویات دقیق آن با خبر نباشند. همین امر باعث می‌شود در برخی مکان‌ها به دلیل کمبود آگاهی مشتریان آیتمی را سرو کنند که از دستور تهیه آن به کلی دور است و باعث نارضایتی شود. در مجله فیدیلیو بر آن شدیم تا آگاهی علاقمندان به غذا و نوشیدنی را در این زمینه افزایش دهیم، پس با ما همراه باشید تا شما را با «آفوگاتو» بیش‌تر آشنا کنیم.

آفوگاتو چیست؟

آفوگاتو (در زبان ایتالیایی یعنی: غرق شده) یک دسر بر پایه اسپرسو بوده و خواستگاه آن کشور ایتالیا است. این دسر معمولا از یک اسکوپ بستنی یا جلاتوی وانیلی به همراه یک شات (فنجان) قهوه اسپرسوی داغ تهیه می‌شود. اسپرسو را می‌توان روی بستنی ریخت یا بستنی را غرق در اسپرسو کرد. همچنین برخی از کشورهای غیر مسلمان ورژن‌های آفوگاتو حاوی یک شات آمارتو، بیکرین و دیگر لیکورها(نوشیدنی حاوی الکل) و سیروپ‌ها هستند.

آفوگاتو بعنوان یک نوشیدنی در نظر گرفته می‌شود نه ترکیبی از قهوه و بستنی.

 

آفوگاتو

گرچه رستوران‌ها و کافه‌های ایتالیایی آفوگاتو را بعنوان یک دسر می‌شناسند و آن را در دسته دسرها قرار می‌دهند آما در اکثر کافه‌ها و رستوران‌های جهان و بخصوص کشورهای غربی، بحث بر سر این موضوع است که این محصول آیا  آفوگاتو یک نوشیدنی است یا یک دسر.

همین امر باعث شده تا در برخی کافه ها زیاده روی‌ کرده و به آن موادی مانند نارگیل، توت، موم عسل و بستنی با طعمی غیر از وانیل اضافه کنند تا بتوانند هزینه بیشتری را در ازای آن دریافت کنند.

به استناد دیکشنری انگلیسی آکسفورد، واژه «آفوگاتو» در سال 1992 به فرهنگ زبان انگلیسی اضافه شده است.

در ایتالیا دستورهای تهیه برای آفوگاتو اکثرا یکسان هستند (با اندکی تغییر) و شامل یک اسکوپ جلاتوی وانیلی که روی آن یک شات اسپرسو می‌ریزند. در اروپا و امریکا تغییراتی در این رسپی وجود دارد.

پیشنهاد سرآشپز معروف جیمی اولیور این است که بستنی وانیلی را با پرک بادام بو داده شده ترکیب کنیم یا مقداری بادام، بیسکوئیت بیسکاتی، گردوی خیس خورده و پودر قهوه ارابیکا روی بستنی بریزیم. وی همچنین پیشنهاد می‌دهد که برای تهیه دسرها و شکلات‌های جشن‌ها و مهمانی‌هایمان هم می‌توانیم از آوگاتو استفاده کنیم.

درباره ایمان تیموریان

یک علاقه‌مند به غذا و آشپزی، رستوران و کافه گردی هستم که تحصیلاتم را در رشته مهندسی برق تا مقطع کارشناسی ارشد ادامه دادم ولی هیچ وقت دست از علایقم نکشیدم. همیشه دوست داشتم مکان‌های خوب و بد را به دیگران معرفی کنم تا به نحوی باعث پیشرفت و بالا رفتن سطح استانداردها در رستوران‌ها و کافه‌ها شوم . فیدیلیو بستری هست که این شرایط را برای ما فراهم کرده تا به این هدف برسیم.

3 نظرها

  1. بسيار ممنون از توضيحات جامع و كاملتان . براي من كه اطلاع زيادي از اين دسر نداشتم فوق العاده مفيد بود ????????
    با سپاس فراوان ????????

  2. سمند ميرزاپور

    مطلب آموزنده اي بود،سپاسگزارم.چون به تازگي اين مشكل؛براي خود من هم پيش آمده بود.

  3. محمد وزیری

    مرسی از مطالب مفیدتون