خانه / ورود غیر حرفه‌ای‌ها ممنوع / ۱۰ روش برای صرفه جویی انرژی در رستوران
صرفه جویی انرژی در رستوران

۱۰ روش برای صرفه جویی انرژی در رستوران

اگر به دنبال صرفه جویی انرژی در رستوران و کاهش هزینه‌ها هستید با این ۱۰ ترفند می‌توانید مصرف انرژی در رستوران خود را کنترل و علاوه بر به محیط زیست به جیب خود هم کمک کنید.

همزمان با افزایش هزینه­ های مصرف انرژی و کاهش منابع طبیعی، اکثر رستوران‌ها به فکر صرفه­‌جویی انرژی در رستوران و استفاده صحیح از آن‌ها افتاده‌اند. در واقع اکثر کارخانجات صنایع غذایی و شرکت‌های مرتبط با محصولات غذایی پی به اهمیت محیط زیست و منابع طبیعی برده و در تلاش برای محافظت از طبیعت و افزایش دوستی با آن هستند.

بنابراین بحث کاهش هزینه و مصرف بهینه منابع طبیعی از دیرباز مورد توجه اکثر مجامع بخصوص صنایع غذایی قرار گرفته است. اگر شما هم به دنبال صرفه جویی انرژی در رستوران و کاهش هزینه‌های ناشی از مصرف انرژی هستید با این مطلب از بخش ورود غیرحرفه‌ای‌ها ممنوع مجله فیدیلیو همراه باشید.

مزایای صرفه جویی انرژی در رستوران و حفظ محیط زیست

از آنجایی که برخی از مالکان رستوران بر این باورند که حفظ منابع طبیعی و استفاده بهینه از انرژی کاری بیهوده است، به این دسته از افراد باید گفت در هر کسب و کاری موارد و مسائل زیادی وجود دارند که از عهده کنترل شما خارج است، مثل اجاره مکان، هزینه آب، برق و یا هزینه‌های عمومی‌ که گاهی اوقات مافوق تصورتان می‌شود و هنگام دریافت قبض متعجب می‌شوید.

با این وجود قادر به کنترل آن­ها خواهید بود و از طرفی به حفظ انرژی هم کمک کرده‌اید. دوستداران حقیقی انرژی و محیط زیست معتقدند رستوران‌ها می‌توانند با تعویض تجهیزات پرمصرف و جایگزینی آنها با دستگاه‌های کم مصرف و استفاده به موقع از این دستگاها در زمان مورد نیاز، صورتحساب هزینه‌های انرژی را تا ۳۰ درصد کاهش دهند.

مشتریان نیز با دیدن رستوران­‌هایی که اقدام به صرفه جویی انرژی در رستوران می‌کنند و به بهترین وجه از مصرف بالای انرژی کاسته و از مواد بازیافتی بهترین سود را می‌برند، بسیار لذت برده و آنها را مورد تمجید و تقدیر و حمایت قرار می‌دهند.

براساس گزارش انجمن ملی رستوران‌ها، ۵۸ درصد مشتریان دوستدار و مشتاق رستوران­‌های حامی‌محیط زیست بوده و با تشویق این رستوران­‌ها به ادامه حمایت از محیط زیست تاکید دارند. در ادامه به ۱۰ روش برتر حفظ و صرفه جویی انرژی در رستوران اشاره می‌شود.

1کاربرد تجهیزات دوست دار مصرف بهینه انرژی

هیچ کدام از تجهیزات رستوران نباید انرژی الکتریکی را هدر بدهد. بسیاری از کارخانه‌ها تجهیزاتی را وارد بازار کردند که نسبت به مدل‌های دیگر از میزان انرژی کمتری استفاده می‌کنند و با تغییر مدل این محصولات می‌توان هر ساله هزاران دلار در هزینه‌های تجاری صرفه جویی کرد. بنابراین توصیه می‌شود تا افراد از وسایل کم مصرف و بهینه در زمینه مصرف آب، گاز و برق استفاده کنند.

2پاکیزه نگه داشتن و حفظ وسایل و تجهیزات آشپزخانه

اگر از وسایل بدرستی نگهداری نکنید و یا پس از مصرف آنرا تمیز نکند، به مرور کارایی خویش را از دست داده و به سختی کار می­‌کند و نیازمند تعویض قطعه و تعمیر است. بنابراین توصیه می‌شود با نگهداری و استفاده بهینه از وسایل، از هزینه تعمیر آن­ها بکاهید. با تعویض به موقع فیلتر دستگاه­ از مصرف انرژی مازاد و بیهوده بکاهید.

3کاهش مصرف آب

وسایلی را خریداری کنید که در مصرف آب صرفه جویی می‌کنند. حتما از سالم بودن شیرهای آب مطمئن شوید و در صورت چکه کردن آنها را تعمیر کنید و به کارمندان خود بیاموزید که در حین شستن ظرف‌ها یا مواردی که نیاز به آب ندارند شیر آب را ببندند.

بدین ترتیب خواهید دید چقدر در مصرف آب صرفه جویی خواهد شد. حتی می‌توانید با آموزش مشتریان در مصرف بهینه آب آن‌ها را نیز به صرفه جویی تشویق کنید. برای مثال به‌هنگام شستشو دستان قبل و بعد از صرف غذا. می‌توانید در سرویس‌های بهداشتی از شیر آلات هوشمند و یا سیستم روشنایی هوشمند استفاده کنید.

4استفاده از لامپ‌های کم مصرف

لامپهای ال ای دی، ‌هالوژن و لامپ‌های حبابی چند نمونه از لامپ­‌های کم مصرف هستند که در حفظ انرژی الکتریکی و استفاده کمتر انرژی مورد بهره‌­برداری قرار می‌گیرند. در ضمن لامپ جایگاه مشتریان را همانند آشپزخانه تعویض کرده و از نوع کم مصرف استفاده کنید. این لامپ‌ها همانند لامپ‌های پرمصرف دارای روشنایی عالی و مصرف انرژی کمتری هستند.

در این بخش حتی لوسترهایی به بازار آمده که از نوع خاصی لامپ استفاده می‌کنند. استفاده از آن‌ها هم به شیک شدن دکور شما کمک می‌کند و هم منجر به صرفه جویی انرژی در رستوران شما خواهد شد.

5کاهش مصرف سیستم گرمایشی

بنظر می‌­رسد سیستم گرمایشی برای رستوران­‌ها بسیار ضروری است اما می‌توانید با کم کردن دمای آب (استفاده از  آب نیمه گرم بجای آبجوش) از مصرف انرژی گرمایشی بکاهید.

دمای ماشین‌های ظرفشویی در صنایع غذایی حدود ۱۴۰ درجه فارنهایت است. همانطور که شاهد هستید این ماشین‌ها از انرژی گرمایی بالایی استفاده می‌کنند و در نتیجه هزینه مصرفی برای آنها بیشتر خواهد بود.

برای شستشوی تمیز نمودن سطوح نیاز به آب بسیار گرم نیست. برای این کار از آب با دمای پایین­‌تر استفاده کنید تا در مصرف انرژی صرفه­‌جویی شده و شما هم از این انرژی سود خود را ببرید.

6کاهش دمای آشپزخانه

سیستم­‌های تهویه موجود در آشپزخانه‌ها هوای گرم و بخار را از آشپزخانه بیرون می‌کنند. پس برای خنک کردن هوای آشپزخانه از سیستم تهویه قوی استفاده کنید و نه کولر. کولرها از نوع گازی‌شان به سرعت و به راحتی محیط را خنک می‌کند. سعی کنید از کولرهای نسل جدید استفاده کنید. مزیت این کولرها آن است که مصرف انرژی بسیار پایینی دارند و بسیار بهینه هستند.

7خاموش کردن وسایل روشنایی و لامپ‌های بدون مصرف

با خاموش کردن لامپ­‌ها و وسایل روشنایی بدون استفاده و بیهوده، به آسانی می‌توانید در کاهش مصرف انرژی کمک کنید. خاموش کردن وسایل روشنایی بدون مصرف ظاهرا امری بسیار ساده و راحت است اما هزاران رستوران هستند که با روشن گذاشتن بیهوده  وسایل روشنایی، لامپ­‌ها و لوسترها در رستوران انرژی الکتریکی بالایی را مورد استفاده قرار می‌دهند و در نتیجه ماهانه مبالغ زیادی در این بخش هدر می‌دهند.

در زمان استراحت و یا زمانی که سفارش غذا ندارید سرخ کن‌ها و سایر وسایل برقی آشپزخانه را خاموش کنید و بهنگام دریافت سفارش مجدداً آنها را روشن کنید. با این کار کاهش چشمگیری در مصرف انرژی خواهید داشت. و سود ناشی از پذیرایی مشتریان بطور منطقی افزایش می‌یابد.

حتی می‌توانید از لامپ‌های تایمردار و لامپ‌هایی که از انرژی خورشیدی استفاده می‌کنند و نیاز به شارژ با انرژی الکتریکی ندارند استفاده کنید.

8 طراحی بهینه آشپزخانه با وسایل کم مصرف

در چیدمان وسایل برقی در کنار یکدیگر بسیار دقت کنید. وسایل خنک کننده نباید در کنار وسایل گرم کننده قرار گیرند، زیرا انرژی الکتریکی صرف خنک کردن یا گرم کردن مواد غذایی موجود در این وسایل  بسیار افزایش می‌یابد. بنابراین توصیه می‌شود وسایل گرمایشی و سرمایشی را از یکدیگر جدا نگه دارید. تا مصرف انرژی و هزینه پرداختی کاهش پیدا کند.

9 اهمیت آموزش مصرف بهینه به کارمندان

در کنار خرید وسایل برقی کم مصرف، روش­های دیگر کاهش هزینه‌­ها و مصرف بهینه بر عهده پرسنل رستوران است، ندانستن شیوه استفاده از وسایل ما را به سمت پر هزینه بودن و پرمصرفی سوق می‌دهد. برای موفقیت در طرح مصرف بهینه و کاهش هزینه آموزش این برنامه به کارکنان بسیار حیاتی است.

هر چند وقت جلسات توجیهی برای کارمندان خود ترتیب دهید و به آنها در مورد برنامه‌ها و شیوه مصرف صحیح توضیح دهید و حتی می‌توانید از شیوه‌های تشویق کارمندان بهره بگیرید. کارمندی که تشویق شود انگیزه بیشتری برای انجام بهتر امور بدست می‌آورد و این سبب تبلیغ و ترویج استفاده درست از وسایل و مصرف بهینه می‌شود.

10 تماس با شرکت‌های تأمین کننده نیروی برق، آب و گاز

با کسب اطلاعات صحیح از شرکت‌های مربوطه می‌توانید درخصوص میزان مصرف وسایل و هزینه پرداختی آن­ها اطلاعاتی کسب و همچنین برنامه­‌های کاهش مصرف را دریافت کنید. با بکارگیری نکات مذکور روز به روز بر تعداد دوستداران منابع طبیعی و حفظ این منابع افزده می‌شود و بدین ترتیب رستوران‌ها به سمت کاهش انرژی و صرفه جویی هزینه می‌روند.

[et_bloom_inline optin_id=optin_3]

درباره الناز طالب زاده

سال هاست که در زمینه ترجمه برای روزنامه ها و نشریات و سایت های اینترنتی فعالیت دارم. این بار در حال کسب تجربه در بین محتواهای خوشمزه هستم. غذا خوردن و حتی در موردش صحبت کردن یکی از لذت هاست. خوشحالم بواسطه مطالبی که در این زمینه براتون ترجمه می کنم با هم در این لذت ها همراه هستیم.