خانه / رستوران آگهی / کنسرو حمص برتر خوراکی سالم، ساده، مقوی و خوشمزه

کنسرو حمص برتر خوراکی سالم، ساده، مقوی و خوشمزه

کنسرو حمص برتر خوراکی سالم، ساده، مقوی و خوشمزه

کنسرو حمص برتر، حمص چیست؟ ترکیبی ساده اما بسیار سالم و مقوی و خوشمزه از چهار ماده نخود، سیر، لیمو و ارده. حمص لغتی عربی به معنای نخود است که پیش غذای معروف و البته محبوب در کشورهای عربی و خاورمیانه است که با نام نخود-ارده (حمص بطحینه) نیز شناخته می شود. حمص دارای یک سنت و پیشینه غنی است. بسیاری آن را غذای کهن می‌ نامند که در گذشته غذای اشخاص سرشناس در خاورمیانه بوده است. تاریخچه ‌ی طبخ این غذا به کشورهایی که نخود پایه ی آشپزی آنان بوده مانند اسرائیل، لبنان، فلسطین، اردن و مصر باز می‌ گردد که مواد اولیه ی حمص به آسانی در کشتزارهای آنها یافت می ‌شود. حُمُّص  این روزها در آمریکا و اروپا طرفدار پیدا کرده و کنار سالادها و غذاهای اصلی حتی در رستوران‌های غیرمدیترانه‌ای هم سرو می‌شود به طوریکه گفته می شود در آمریکا به دلیل یک سری مشکلات کشاورزی در سالهای اخیر، خیلی از کشاورزها رو به کاشت نخود آورده‌اند! 

حمص از کجا آمده است؟

خب معلومه از برتر!!! اما ترک ها، سوری ها و لبنانی ها از مدعیان اصلی برای صاحب شدن حمص هستند. اما مواد تشکیل دهنده ی این غذا از قرن ها پیش وارد سیستم غذایی انسان ها شده است و آنقدر قدیمی است که به این راحتی ها نمی شود اولین کسی را که به این دستور غذایی دست پیدا کرد را شناسایی کرد. نخود ریشه ای 10.000 ساله دارد و طبق شواهد به منطقه ای در ترکیه مربوط می شود اما قدیمی ترین کتب آشپزی مربوط به لبنان و سوریه نیز دستور پخت این غذا را شرح داده اند. در کتاب مقدس به زبان عبری نیز از حمص یاد شده است و بعضی بر این باورند که ریشه ی این غذا به سرزمین های فلسطین می رسد. اما چون کلمه ی حمص به نوعی سرکه هم در زبان عبری اشاره دارد ادعای یهودی بودن این غذا را با تردید مواجه می کند.  شاید باورتان نشود اما ماجرا بر سر مالکیت حمص آنقدر جلو رفت که باعث ایجاد جنگی بین لبنان و اسرائیل شد. تا جایی که لبنان علیه اسرائیل به اتحادیه اروپا شکایت کرد و اعلام کرد که با پول و تبلیغات بی شمار چیزی را که اصالتا متعلق به لبنان است را اسرائیل به نام خودش تمام کرده است این جنجال و تکاپو تا جایی پیش رفت که تبدیل به یک رقابت برای ثبت سنگین ترین حمص دنیا در کتاب رکوردهای گینس شد! بار اول لبنانی ها با پخت یک حمص 2000 کیلوگرمی در سال 2009 این قائله را شروع کردند و متقابلا در همان سال اسرائیلی ها یک حمص 4000 کیلوگرمی طبخ کردند و ناگهان در سال 2010 لبنانی ها رکورد را با رقم عجیبی جابجا کردند و یک ظرف حاوی حمص به وزن 10452 کیلوگرم تولید کردند! در نهایت این غذای ساده و سالم و مقوی یک مدعی دیگر هم دارد و آن هم کشور مصر است. آن طور که از کتیبه‌ های باستانی برمی‌آید خاستگاه حمص مصر باستان است. گفته می شود پیشینه دستور پخت خوراکی مانند حمص به سده ۱۳ هجری در مصر برمی گردد و در زمان جنگ‌ های صلیبی خوراکی مانند حمص به عنوان پاداش به سربازان صلاح‌ الدین ایوبی داده می‌ شد. یک مورخ شرق شناس می گوید دستور پخت این غذا برای اولین بار در یک کتاب آشپزی بسیار قدیمی مصری به چاپ رسیده است. کتاب آشپزی که حمص را شامل نخود خرد شده، سرکه و لیمو ترش و گیاهان و ادویه می داند اما بدون سیر مگر حمص، حمص می شود؟! و همین موضوع ادعای مصری ها را هم با تردید مواجه کرده است.

آداب خوردن کنسرو حمص برتر

کافیه کنسرو حمص برتر رو بیست دقیقه بجوشانید یه کم که سرد شد با روغن زیتون نوش جان کنید. اما به شکل سنتی و قدیمی حمص در یک ظرف سفالی قرمز رنگ با لبه های برجسته سرو می شود و بافت این غذا باید آنقدر لطیف باشد که با لقمه ی نان به راحتی برداشته شود. نه آنقدر سفت و متراکم و نه آنقدر شل که از نان بریزد. در کشورهای عربی و خاورمیانه مثل ترکیه و سوریه همیشه این غذا عضو ثابت سینی مزه است و به عنوان پیش غذا همراه با دیگر پیش غذاها مانند سالاد تبوله و نان پیتا کنار غذاهایی مانند فلافل، مرغ کبابی، کوفته و سرو می‌ شود. در عمان و فلسطین به همراه نان پیتا برای صبحانه صرف می‌ شود. همچنین حمص را می‌ توان به عنوان دیپ با نان غلات یا کراکر و سبزیجات، و یا به عنوان سس روی سالاد یا غذاهایی مانند فلافل، مرغ و ماهی نوش جان نمود. بنابراینحمص هم پیش غذاست، هم غذای اصلی و هم یک میان وعده جذاب. 

کنسرو حمص برتر یه خوراکی همه چی تمامه

کنسرو حمص برتر، خوراکی لذیذ برای همه است. برای ورزشکار، گیاهخوار، تو سفر تو مهمونی سرکار و حتی کسانی که تنها زندگی می کنن و بدون صرف وقت برای آشپزی دوست دارن یک وعده غذای آماده و کامل و سالم بخورن، خلاصه همه جا و برای همه کس. حالا چرا؟ چون حمص غذایی مقوی و سالم است که می ‌تواند در رژیم غذایی خانواده ‌ها قرار بگیرد. امروزه حمص در سراسر جهان جایگاه ویژه‌ای در برنامه غذایی بسیاری از کسانی که طرفدار غذاهای سالم هستند دارد. به طور کلی دو ماده اصلی حمص، نخود و ارده است. تحقیقات نشان می دهد که حمص علاوه بر منبع غنی پروتئین حاوی ویتامین ها و مواد معدنی مانند منگنز، مس، فولات، منیزیم، فسفر، آهن، روی، ویتامین ب و پتاسیم می باشد. این پیش غذای مدیترانه ای، حاوی فیبر و اسید های چرب غیر اشباع است و به همین سبب می‌تواند گزینه‌ای مناسب جهت تامین نیاز های بدن به ویژه برای افراد گیاهخوار و وگان باشد. همچنین این خوراک خوشمزه در اغلب رژیم‌ های لاغری هم توصیه‌ می‌ شود و در کشورهای غیر عربی در کنار هویج و کرفس به عنوان مزه سرو می‌ شود.  برتر سعی کرده با برگزاری پنل تست های متعدد و انجام تحقیقات دقیق بر روی فرمول و روش تولید این محصول در واحدهای مارکتینگ و R&D به نحوی عمل کند که علیرغم صنعتی بودن پروسه تولید این محصول، تمام خواص، طعم و بهداشت این محصول تضمین گردد. برتر توانسته محصولی فوق العاده، و هم کیفیت با حمص تازه، را با توجه به نیاز روز جامعه به سبد مصرفی خانوار ارائه دهد و در این امر موفق بوده.

کنسرو حمص برتر رو از کجا بگیریم؟

کافیه یه سر به فروشگاه اینترنتی برتر بزنید.

 https://www.bartarproducts.com 

درباره ali khani