خانه / 10کاری که خوب است انجام دهیم / فیدیلیو در ۱۰ دقیقه شما را به یک باریستای خانگی تبدیل می‌کند
باریستای خانگی شاخص

فیدیلیو در ۱۰ دقیقه شما را به یک باریستای خانگی تبدیل می‌کند

فیدیلیو در ۱۰ دقیقه شما را به یک باریستای خانگی تبدیل می‌کند: فرهنگ قهوه در حال همه گیر شدن در میان جوامع گوناگون و کشورهای مختلف است. این روزها پیدا کردن یک فنجان اسپرسو، یک لیوان لاته یا یک قهوه دمی خوب در کافه‌ها و رستوران‌های اطراف کار آسانی شده است. محبوبیت قهوه باعث شده تعداد کافه‌ها و قهوه فروشی‌های شهر رو به رشد باشد و در هر کوچه و محله ای بتوان یکی از آن‌ها را یافت. به هر حال، روزهایی هستند که شما حس و حال بیرون رفتن از منزل و تهیه یک لیوان قهوه را ندارید، یا در محل کار هستید و زمان به شما این فرصت را نمی‌دهد یا زمانی این نیاز را پیدا می‌کنید که دیگر مغازه‌ای باز نیست. حال چه می‌توان کرد؟ زیبا جذاب و اقتصادی نیست که باریستای خانگی شوید و با یک سری ابزار ساده خودتان بتوانید قهوه دلخواهتان را تهیه کنید و در هر زمانی از آن لذت ببرید؟

البته، همیشه چالش‌هایی بر سر راه باریستاهای خانگی برای تهیه یک فنجان قهوه قرار دارد. این مشکلات عمدتا مربوط به تکنیک‌های دم آوری و استفاده صحیح از ابزارها و وسایل تهیه قهوه در منزل است. خوشبختانه، هزینه زیادی نیست اگر چند ابزار ابتدایی تهیه کنید و با تکرار و تلاش در دم آوری قهوه متخصص در این زمینه شوید، آن هم با هزینه‌ای اندک. با اندکی خود آموزی و تلاش هر کسی می‌تواند به یک باریستای خود آموخته خانگی تبدیل شود و در کنار یادگیری یک هنر، یک تفریحی کافئین دار هم داشته باشد و البته که از لحاظ اقتصادی هم صرفه جویی کرده باشد. در مجله فیدیلیو می‌خواهیم ضمن معرفی چند ابزار مهم و کاربردی تعدادی دم آوری و تهیه (که مطلب کامل آن را در اینجا می توانید مشاهده کنید.) چند مدل قهوه را نیز به شما بیاموزیم، پس با ما همراه باشید.

قهوه در تمام لحظه‌ها در تمام حالات

مهم نیست دانشجو یا محصل هستید و امتحان دارید، مهندس یا برنامه نویس هستید و پروژه‌ای دارید که به زمان تحویل آن نزدیک می‌شوید. مهم نیست کارمندی هستید که به یک انرژی زیاد برای ادامه کارتان نیاز دارید یا می‌خواهید یک فیلم یا مسابقه ورزشی مهم را تماشا کنید. مهم این است که همیشه یک فنجان قهوه در کنارتان باشد. قهوه‌ای که هم تمرکز شما را بیشتر می‌کند، هم خواب را از سرتان می‌پراند و هم انرژی خوبی برای ادامه فعالیتتان به شما می‌دهد. قهوه یک رفیق و دوست بی کلک و همیشگی است که اگر آن را خوب بشناسید و به آن احترام بگذارید همیشه در خدمت شما خواهد بود.

۱- قهوه فوری

قهوه فوری که خیلی‌ها با نام نسکافه آن را می‌شناسند یکی از ساده‌ترین و همه پسندترین نوشیدینی‌های کافئین دار است. اگر اطلاعات کافی در مورد نسکافه ندارید می‌توانید به مطلبی تکمیلی که پیش‌تر در مورد این نوشیدنی تهیه کردیم مراجعه کنید. شما می‌توانید یک لیوان قهوه فوری را با تنها یک لیوان آب جوش تهیه کنید و از نوشیدن آن لذت ببرید. شما برای تهیه یک فنجان قهوه فوری به موارد زیر نیاز دارید.

  • ۱ قاشق چای خوری قهوه فوری
  • ۱۰۰ میلی لیتر آب جوش

اگر دوس داشته باشید می توانید قهوه خود را با شیر گرم و یا کافی میت میل کنید.

۲- شیر نسکافه

شما می‌توانید با قهوه فوری شیر هم میل کنید. برای این کار می‌توانید از کافی میت و یا از شیر گرما دیده استفاده کنید. بهتر است موقع گرم کردن شیر آن را به دمای جوش نرسانید و نگذارید شیر کف کند، دمایی در حدود ۶۵ درجه سانتی گراد کافی خواهد بود. دمای بیشتر از ۶۵ درجه باعث تغییر در بافت شیر گرم شده و شیرینی طبیعی آن از بین برود.

روش اول:

۱۰۰ میلی لیتر آب جوش

۱ قاشق مربا خوری قهوه فوری

۲ قاشق مربا خوری کافی میت (شیر خشک)

روش دوم:

۱۰۰ میلی لیتر شیر گرما دیده

۱ قاشق چای خوری قهوه فوری

۳- قهوه ترک

برای تهیه یک فنجان قهوه ترک شما به موارد زیر نیاز خواهید داشت:

  • ۱ تا ۲ قاشق مربا خوری قهوه ترک (بسته به ذائقه شما)
  • ۱ قاشق مربا خوری شکر یا یک حبه قند یا یک عدد هل خرد شده (این آیتم انتخابی است.)
  • ۵۰ میلی لیتر آب سرد ( آب سرد دیرتر به نقطه جوش می‌رسد و این اتفاق باعث می‌شود قهوه ترک بیشتر در آب محلول باشد و در نهایت قهوه‌ای با قوام و کافئین بیشتر داشته باشید.)

۴- قهوه یونانی

تهیه قهوه یونانی بسیار شبیه به قهوه ترک است فقط باید بجای ۵۰ میلی لیتر آب سرد همین میزان به آن شیر سرد اضافه کنید.

۵- فوم شیر

شما می‌توانید با استفاده از یک دستگاه فرنچ پرس و شیر گرم فوم شیر تهیه کنید. کافیست شیر گرم (دمای حدود ۶۵ درجه) را داخل مخزن فرنچ پرس ریخته و بعد از چند مرتبه بالا و پائین کردن اهرم قهوه جوش شیر شما حجیم می‌شود و شما مقداری فوم شیر خواهید داشت که از این فم شیر برای تهیه قهوه‌های مختلف می‌توانید استفاده کنید.

۶- قهوه فرانسه

برای تهیه لیوان قهوه فرانسه کافی است

  • ۱ قاشق غذا خوری قهوه فرانسه
  • ۱۰۰ میلی لیتر آب داغ از جوش افتاده ( ۸۰ درجه سانتی گراد)

طرز تهیه:

  • ابتدا کمی آب داغ داخل فرنچ پرس ریخته
  • در مرحله بعد قهوه را به آب جوش اضافه کند.
  • سپس به آرامی باقی آب جوش را روی قهوه ریخته و با یک هم زن چوبی آب داغ و قهوه را مخلوط کنید.
  • در پوش فرنچ پرس را در حالت باز روی آن گذاشته بعد از ۵ دقیق قهوه شما دم کشیده است
  • حال می‌توانید اهرم فرنچ پرس را فشار دهید تا قهوه از میان آب داغ گذشته و در انتهای ظرف بماند، قهوه شما آماده است.

۶- کافه اوله

برای تهیه کافه اوله (اوله به معنی شیر در زبان فرانسه است) می‌توانید بعد از دم آوری قهوه فرانسه به آن شیر گرم اضافه کرده و قهوه فرانسه خود را به یک کافه اوله تبدیل کنید.

۷- اسپرسو

یک قهوه اسپرسو با یک موکاپات تهیه می شود. برای تهیه این قهوه به پودر قهوه اسپرسو و آب داغ نیاز دارید. قهوه را در مخزن قهوه موکاپات و آب داغ (برای دم آوری زودتر و جلوگیری از سوختن قهوه) بریزید. موکاپات را روی شعله مستقیم قرار دهید و صبر کنید تا مخزن قهوه پر شود. تبریک می گوییم، شما بعنوان یک باریستای خانگی موفق و دم کردن یک قهوه اسپرسو شدید.

۸- آمریکانو

با یک فنجان قهوه اسپرسو به راحتی می‌توانید یک لیوان قهوه آمریکانو تهیه کنید. کافیست تا به اندازه ۱۰۰ میلی لیتر یا یک لیوان آب جوش به قهوه اسپرسو اضافه کنید قهوه آمریکانوی شما آماده شود.

مواد لازم:

  • ۱ شات قهوه اسپرسو
  • ۲ شات آب جوش

۹- کاپوچینو و کافه لاته

شما با یک فنجان قهوه اسپرسو و فوم شیری که با استفاده از شیر گرم و دستگاه فرنچ پرس تهیه کرده اید می توانید یک فنجان یا یک کاپ لاته یا کاپوچینو داشته باشد. کافیست فوم شیر را به آرامی روی قهوه اسپرس بریزید و یک نوشیدنی جذاب که ترکیبی از شیر و قهوه کافئین دار است تهیه کنید. بله به همین راحتی و با هزینه اندک می توان قهوه اسپرسو به آن

۱۰- موکا

یک مثل معروفی هست که می گوید چون که « ۱۰۰ آمد ۹۰ هم پیش ماست» و این یعنی وقتی یک شات قهوه اسپرسو در اختیار دارید می‌توانید دنیایی از نوشیدنی بر پایه آن تهیه کنید. کافیست مقداری سیروپ شکلات را با شیر و قهوه ترکیب کنید تا به یک موکای گرم و دلچسب برسید.

مواد لازم:

  •  یک شات قهوه اسپرسو
  • یک فنجان فوم شیر
  • ۲۰ میلی لیتر سیروپ شکلات (یا یک تکه شکلات)

درباره ایمان تیموریان

یک علاقه‌مند به غذا و آشپزی، رستوران و کافه گردی هستم که تحصیلاتم را در رشته مهندسی برق تا مقطع کارشناسی ارشد ادامه دادم ولی هیچ وقت دست از علایقم نکشیدم. همیشه دوست داشتم مکان‌های خوب و بد را به دیگران معرفی کنم تا به نحوی باعث پیشرفت و بالا رفتن سطح استانداردها در رستوران‌ها و کافه‌ها شوم . فیدیلیو بستری هست که این شرایط را برای ما فراهم کرده تا به این هدف برسیم.