خانه / کلینیک غذا / زندگی سالم / خانه کثیف وزن شما را افزایش می‌دهد!!
آلودگی و علت‌های افزایش وزن

خانه کثیف وزن شما را افزایش می‌دهد!!

علت‌های افزایش وزن و چاقی امروزه برای اغلب افراد واضح و مشخص هستند. بدون تردید همه شما با هیولای چاقی و راه‌های مبارزه با آن آشنایی کافی دارید. تمرینات ورزشی مستمر، رژیم غذایی کم کالری، نحوه صرف غذا و حتی استرس می‌توانند از عوامل موثر در کاهش وزن باشند. اما شاید تاکنون نمی‌دانستید که آلودگی منزل شما هم می‌تواند نقش موثری در این خصوص داشته باشد. بنابراین اگر به دلایل بیشتری برای منزجر بودن از گرد و خاک جمع شده در زیر مبل نیاز دارید باید بگویم این آلودگی می‌تواند عاملی در افزایش وزن شما باشد.

احتمالا تعجب کردید اما واقعیت دارد. تحقیقات جدید حاکی از آن است که برخی مواد موجود در گرد و خاک و آلودگی به سبب تحریک برخی غدد درون ریز و هورمون‌های بدن می‌تواند تاثیر بسزایی در افزایش وزن افراد داشته باشد. بنابراین اگر با وجود تمرینات ورزشی و رژیم غذایی هنوز به وزن ایده‌آل خود نرسیده‌اید شاید باید در جستجوی علت‌های افزایش وزن دیگری از قبیل میزان تمیزی خانه خود باشید. در ادامه این مطلب در بخش زندگی سالم در مجله فیدیلیو همراه ما باشید تا با برخی علت‌های افزایش وزن بیشتر آشنا شوید.

علت‌های افزایش وزن

نقش گرد و خاک در چاقی

بگذارید مقصر اصلی افزایش وزن را به شما معرفی کنم. در واقع همه چیز زیر سر این هورمون‌های درون ریز مزاحم است که با ترشحات خود و ورود به سیستم بدن سبب تحریک استروژن شده و در نهایت منجر به اضافه وزن می‌شوند. بنابراین باید در صورت امکان از تحریک و ورود این ترشحات به بدن جلوگیری به عمل آورد. بر اساس نتایج تحقیقات جدید ترشحات این غدد درون ریز می‌توانند بر سیستم تولید مثل زنان و مردان اثرات مخربی بر جا بگذارند.

حتی بدتر از آن نتایج تحقیقات دیگری حاکی از آن است که این ترشحات می‌توانند در انتقال ژن چاقی از والدین به فرزندان و حتی نسل‌های بعدی هم موثر باشند. بر اساس نتایج این تحقیقات آلودگی و گرد و خاک یکی از علت‌های تحریک غدد درون ریز بدن هستند.  اما چگونه می‌توانیم از ورود گرد و خاک و آلودگی به منزل خود جلوگیری کنیم؟ در حقیقت می‌توان گفت جلوگیری از ورود آلاینده‌ها و گرد و خاک به داخل خانه امری اجتناب ناپذیر است. دانشمندان با جمع‌آوری گرد و خاک از ۱۱ خانه مختلف در کالیفرنیای شمالی و آزمایش آن‌ها توانستند به حدود ۵۰ نوع مختلف از آلاینده‌ها دست یابند.

در این میان تنها یکی از این آلاینده‌های جمع شده  از میان ۱۱ خانه غیرفعال بود و بر سلول‌های چربی موشی که در معرض آن قرار داشت تاثیری نگذاشت. بقیه آلاینده‌ها در افزایش رشد تری‌گلیسیریدها تاثیر بسزایی داشتند. تری‌گلیسیریدها سلول‌های چربی هستند که در ذخیره انرژی در بدن نقش بسزایی دارند. بنابراین با افزایش رشد تری‌گلیسیریدها مقدار انرژی ذخیره شده در بدن نیز بیشتر و در نهایت منجر به افزایش وزن بیشتری خواهد شد.

علت‌های افزایش وزن - آلودگی

تحقیقات و علت‌های افزایش وزن

اگرچه تحقیقات در خصوص نقش آلاینده‌ها و تاثیر آن در افزایش وزن همچنان ادامه دارد، اما متاسفانه هنوز نتایج قطعی در این خصوص به دست نیامده است. در حقیقت بدون تحقیقات بیشتر در این زمینه هنوز برای اظهار نظر در خصوص این که رویارویی با چه مقدار از آلاینده‌ها می‌تواند بی ضرر باشد مشکل است. اما محققان همچنان در تلاش برای دست‌یابی به نتایج بیشتر و مطمئن‌تری هستند. تیم تحقیقاتی در این زمینه فعلا آن را یک تحقیق جدید بالقوه نام گذاری کرده است.

این تیم بر این باور است که ارزیابی دقیق‌تر ترکیبات محیطی یک نیاز حیاتی است چرا که ممکن است سلامتی انسان‌ها را به خطر بیاندازد و تاخیر در آن اصلا جایز نیست. به خصوص که گرد و غبار تنها چیزهایی نیستند که در مجاورت انسان‌ها سلامتی آن‌ها را به خطر می‌اندازند. ترکیبات مختلف شیمیایی، غذاهای ناسالم و مواد غذایی فرآوری شده و … فقط جزئی کوچک از عوامل مخاطره آمیزی هستند که امروزه با گسترش روز افزون خود منجر به مخاطره انداختن سلامتی میلیون‌ها انسان‌ در سراسر جهان می‌شوند.

به هر حال باید صبر کنیم تا از نتایج بیشتر این تحقیقات اطلاعات بیشتری کسب کنیم. اما تا آن زمان شاید بهتر باشد در نظافت منازلمان بیشتر بکوشیم.

درباره آوا رفیع‌ زاده

بر خلاف تصور عامه مردم مهندسان معمار فقط با آهن و خاک و آب در ارتباط نیستند. من یک معمار خانه دار هستم. در کنار وظایف کاری و به قول همه تیرآهن و سنگ و ستون، عاشق آشپزی و مسافرت و آشنایی با غذاها و فرهنگ و رسوم مختلف دیگر کشورها هستم و دوست دارم این تجربه های قشنگ رو با همه قسمت کنم. امیدوارم شما هم مثل من لذت ببرید.