خانه / 10کاری که خوب است انجام دهیم / ۱۰ رستوران ایرانی و سرو غذا در ظروفی متفاوت
رستوران ایرانی شاخص

۱۰ رستوران ایرانی و سرو غذا در ظروفی متفاوت

زمانی بود که رستوران‌ها بیشتر غذای ایرانی سرو می‌کردند آن هم در ظروف استیل و روحی (روئی) یا در سینی‌های بزرگ به اصطلاح «دوری». زمانی بود که نوشابه شیشه‌ای سرو می‌شد آن هم با «نی»، زمانی بود که سماق در کاغذ پیچیده می‌شد و در لیوان های فلزی کاغذهای کاهی وظیفه پاک کردن دست و دهان را به دوش می کشیدند و چیزی به اسم دستمال کاغذی وجود نداشت. اما با گذر زمان ظروف روحی جای خودشان را به ظروف سفید چینی دادند و نوشابه از شیشه به قوطی تبدیل شد و جای کاغذ کاهی دستمال کاغذی آمد.

کم کم غذاهای ایرانی در رستورانهای ایرانی کم طرفدار شدند و مردم برای رستوران رفتن بیشتر به سمت غذاهای ایتالیایی و اروپایی تمایل داشتند. چند سالی است که این چرخه مد به گذشته‌های نسبتا دور روی خوش نشان داده و رستوران‌ها با منوهای ایرانی و غذاهای خانگی و ظروف خاطره انگیز حس نوستالژیک مشتریان را تحریک کرده‌اند و تبدیل به رستوران پرطرفدار،متفاوت و محبوب این روزها شده‌اند.

سرو غذاهایی مثل کباب دیگی، لوبیا پلو، دمپختک با ترشی و سالاد شیرازی و دوغ در ظروف روحی، سینی مسی و بشقاب‌های گل سرخی به اتفاقی خوشمزه و جذاب در دنیای غذا و نوشیدنی این روزهای تهران تبدیل شده است. در این گزارش ۱۰ تایی از مجله فیدیلیو سعی کردیم ۱۰ رستوران ایرانی ای که غذاهای محبوب ایرانی را با ظاهری نوستالژیک و عطر و طعم خاطره سرو می‌کنند را به شما معرفی کنیم، با ما همراه باشید.

۱- رستوران روحی

رستوران روحی را شاید بتوان یکی از پیشروهای این سبک رستوران ایرانی معرفی کرد. رستورانی که تمام غذاهایش را در ظروف روحی سرو می‌کند و در لوازم غذاخوری آن چیزی بعنوان چنگال وجود ندارد. نوشابه کوکا مشهدی با لیوان فلزی یخ زده، سرو کباب کوبیده بازار با در پوش روحی، چای با تافی کام و بیسکوئیت مادر بجای کوکی و … روحی را به یک رستوران متفاوت تبدیل کرده است. رستوران روحی به خوبی حس نوستالژیک دوستی مردم را تحریک کرد و نتیجه این اتفاق را هم دید و البته که این مسیر استفاده از ظروف قدیمی و سنت‌های کهنه شده رو به فراموشی را نیز هموار کرد.

برای مشاهده آدرس، منو و نظرات در مورد رستوران روحی بر روی نام رستوران کلیک کنید.

۲-رستوران گیلکی می لاکوی

رستوران گیلکی می لاکوی در حوالی خیابان ایرانشهر از رستوران‌هایی است که علاقه و ارادت خاصی به ظروف گل سرخی دارد. شاید کاسه بشقاب‌های گل سرخی در دل خود چاشنی یا ادویه‌ای دارند که طعم و مزه غذا زمانی که در این ظروف سرو می‌شوند دو چندان می‌شود. می لاکوی با نمایی تقریبا محلی و با میز، صندلی و دکوری چوبی و قدیمی و استفاده از ظروف سنتی و از همه مهم تر غذاهای شمالی و رشتی خوشمزه و لذیذ یکی از رستوران‌های خوبی است که به ظاهر و ابزار مدرن سرو غذا نه گفته و به خوبی طرفداران نوستالژیک باز خودش را پیدا کرده است.

برای مشاهده آدرس، منو و نظرات در مورد رستوران می لاکوی بر روی نام رستوران کلیک کنید.

۳- آشپزخانه قیمه قورمه

قیمه قورمه رستوران نیست بلکه یک آشپزخانه و تهیه غذا است. غذاهایش فقط خورش قیمه و خورش قورمه سبزی هستند (اگر از پیش غذاها صرف نظر کنیم و برخی غذاهای مناسبتی صرف نظر کنیم). قیمت غذاهایش هم از دیگر آشپزخانه‌ها گران‌تر است اما برای همه این موارد دلیل موجه دارد. در قیمه قورمه از بهترین و مرغوب‌ترین مواد اولیه استفاده می‌شود. همه غذاها در قابلمه‌های روحی به همراه ته دیگ فرد اعلا سرو می‌شود و این قابلمه‌ها که برای هستند بعد از آماده شدن در یک بغچه گل گلی پیچیده شده و شما چندین و چند بار می‌توانید از این اقلام که یادگاری های قیمه قرمه هستند استفاده کنید و از آن لذت ببرید.

برای مشاهده آدرس، منو و نظرات در مورد آشپزخانه قیمه قورمه بر روی نام آشپزخانه کلیک کنید.

۴- رستوران مستوران

مستوران یکی از اولین رستوران‌های ایرانی بود که با ظاهر قدیمی و خاطره انگیز کلاس قیمتی بالایی داشت. مس توران یکی از سنت شکنان بود و سعی کرد غذای ایرانی را با سر و شکلی تازه، اما با الهام از سنت‌های قدیمی سرو کند و در کنارش سرویس خوب و با کیفیتی هم ارائه دهد. این رستوران غذاهایش را در ظروف فلزی و نوشیدنی‌هایش را شیشه‌ای و همراه لیوان‌های بزرگ سرو می‌کند. مستوران دکوری دارد پر از خاطره ،از ریسه‌های رنگی تا حوضی سفالی و متوری قدیمی. منو و فضای اینجا مس توران را به یکی از پیشنهادات لوکس برای سبک ایرانی نوستالژیک مدرن تبدیل کرده است.

برای مشاهده آدرس، منو و نظرات در مورد رستوران مستوران بر روی نام رستوران کلیک کنید.

۵- رستوران خان جان

رستوران ایرانی خان جان شکل و ظاهری پست مدرن دارد. یعنی به نحوی از المان‌های نوستالژیک ایرانی مانند کف پوش، تاکسی پیکان نارنجی، جعبه نوشابه شیشه‌ای و … استفاده کرده که در نگاه اول فکر می‌کنید وارد یک رستوران خسته در دهه ۶۰ شده‌اید اما کمی که بیشتر به دکور و ریزکاری‌های آن نگاه می‌کنید متوجه می‌شوید که اینجا یک رستوران ایرانی ژیگول است. خان جان هم انواع و اقسام غذاهای ایرانی و نواحی را در ظروف روحی و با تمام المان‌های خاطره انگیز دیگر سرو می‌کند.

برای مشاهده آدرس، منو و نظرات در مورد رستوران خانجان بر روی نام رستوران کلیک کنید.

۶- اصیل

«موفقیت اتفاقی نیست» این جمله را بسیار شنیده‌ایم اما رمز و راز موفقیت برخی از رستوران‌ها چیست که یک شبه ره صد سال را طی می‌کنند. مزه خوب، عطر و طعم خاطره انگیز و کیفیت غذاهای رستوران اصیل را حتی از تصاویر آن هم می‌توان متوجه شد. اصیل رستورانی است که غذاهایش را در ظروف مسی و سینی‌های کوچک سرو می‌کند. از ویژگی‌ تمام غذاهای اصیل وجود ته دیگ است، آن هم ته دیگ سیب زمینی که به تنهایی می‌تواند یک غذا باشد. اگر به رستوران اصیل رفتید و خواستید یک غذای جدید را امتحان کنید پیشنهاد ما به شما قابلی پلو است، از غذاهای محبوب کشور دوست و همسایه افغانستان.

برای مشاهده آدرس، منو و نظرات در مورد رستوران اصیل بر روی نام رستوران کلیک کنید.

۷- مرشد

تا اسم از مرشد برده می‌شود اهل دلان خبره یاد غذاخوری مرشد چلویی در دل بازار بزرگ تهران می‌افتند. اما این رستوران مرشد در شمال تهران قرار دارد. مرشد اوایل شروع به کارش در کوچه ذغالی‌ها و در نزدیکی امام زاده صالح قرار داشت و بعد از اینکه مردم عاشق نحوه سرو غذا و دوغ های غلیظش شدند به فکر بزرگ کردن رستوران خود افتاد. سرو غذای ۴ نفر آن هم در یک سینی مسی بزرگ از جذابیت‌های توریستی رستوران مرشد است. از همه دلپذیرتر آن روغن کرمانشاهی و کره محلی است که در یک قابلمه کوچک مسی بین مشتریان چرب و چیل باز دست به دست می‌شود و کلی ریزه کاری‌های خوشمزه دیگر رستوران مرشد را به یک رستوران ایرانی خاص تبدیل کرده است.

برای مشاهده آدرس، منو و نظرات در مورد رستوران مرشد بر روی نام رستوران کلیک کنید.

۸- رستوران ایرانی چارگاه

از صبحانه تا شام با چارگاه! این رستوران سعی کرده تمام مایحتاج نوستالژیک و خاطره انگیز غذای سنتی ایرانی را زیر یک سقف جمع کند آن هم با سر شکلی سنتی اما مدرن و به روز. از کله پاچه گرفته تا دیزی و انواع کباب و غذای ایرانی آن همه جای ایران در کنار انواع چاشنی و نوشیدنی و عرقیجات خاطره انگیر تمام المان‌های یک رستوران ایرانی با سبک محبوب این روزها را دارد. دیدن ظروف بزرگ ترشی در کنار تنور نان و سینی بزرگ کله پزی و انواع بوهای خوشمزه چارگاه را به یک رستوران در لیست غذاخوری‌هایی که باید رفت تبدیل کرده است.

برای مشاهده آدرس، منو و نظرات در مورد رستوران چارگاه بر روی نام رستوران کلیک کنید.

درباره ایمان تیموریان

یک علاقه‌مند به غذا و آشپزی، رستوران و کافه گردی هستم که تحصیلاتم را در رشته مهندسی برق تا مقطع کارشناسی ارشد ادامه دادم ولی هیچ وقت دست از علایقم نکشیدم. همیشه دوست داشتم مکان‌های خوب و بد را به دیگران معرفی کنم تا به نحوی باعث پیشرفت و بالا رفتن سطح استانداردها در رستوران‌ها و کافه‌ها شوم . فیدیلیو بستری هست که این شرایط را برای ما فراهم کرده تا به این هدف برسیم.