خانه / کلینیک غذا / زندگی سالم / بهترین و بدترین منابع پروتئینی برای شما و محیط زیست
بهترین منابع پروتئینی

بهترین و بدترین منابع پروتئینی برای شما و محیط زیست

بهترین منابع پروتئینی برای حفظ سلامت شما و محیط زیست کدام هستند؟ وقتی پای سلامت شما و محیط زیست به میان بیاید کدام منابع غذایی بهترین‌ها و کدام یک بدترین‌ها هستند؟ گروه حفاظت از محیط زیست به تازگی با انتشار مقاله‌ای برای افراد گوشت‌خوار نگاهی به برخی از بهترین و بدترین منابع پروتئینی شامل حبوبات، لبنیات، گوشت و مرغ و … داشته است. این گروه با توجه به میانگین چرخه به ثمر رسیدن منابع در چرخه حیات شامل آب و کودی که برای به ثمر رسیدن گیاهان نیاز است، هزینه‌های حمل و نقل و حتی میانگین اتلاف مواد غذایی لیستی از بهترین منابع غذایی حاوی پروتئین را در اختیار مصرف کنندگان قرار داده است.

اما چرا باید به این موارد توجه کنیم؟ توجه به این مسائل علاوه بر حفظ بیشتر سلامت جسمانی انسان‌ها آن‌ها را در جهت حفظ بیشتر محیط زیست و احترام به طبیعت یاری می‌رساند. مهم‌ترین نکته در این زمینه هم مصرف گوشت کم‌تر و اجتناب از اتلاف آن است. در ادامه این مطلب از مجله فیدیلیو در بخش زندگی سالم همراه ما باشید تا با برخی از بهترین منابع پروتئینی بیشتر آشنا شوید.

عدس - بهترین منابع پروتئینی

عدس یکی از بهترین منابع پروتئینی

عدس یکی از مواد غذایی مقوی و عین حال از بهترین منابع پروتئینی برای آشتی با طبیعت است. افرادی که طرفدار مصرف غذاهای سالم هستند از عدس به عنوان یکی از بهترین منابع پروتئینی یاد می‌کنند. عدس در عین حال که بسیار مقوی و سالم است حاوی مقادیر زیادی فیبر، آهن و مواد مغذی دیگر هم هست.

گوجه فرنگی

گوجه فرنگی 

مصرف میوه جات و سبزیجات بیشتر، توانایی مقابله با انواع بیماری‌ها را در بدن شما می‌افزاید. گوجه فرنگی یکی از بهترین منابع پروتئینی مفید است که علاوه بر این که از چربی و کالری بسیار پایینی برخوردار است، حاوی مقادیر زیادی فیبر و ویتامین‌های مورد نیاز بدن نیز است. البته مقدار پروتئین موجود در آن بسیار کم و در حدود ۱ گرم در هر عدد است. در واقع مصرف گوجه فرنگی به تنهایی نمی‌تواند تمامی پروتئین مورد نیاز بدن شما را تامین کند. بنابراین بهتر است در کنار آن از منابع دیگر غنی از پروتئین نیز استفاده کنید.

شیر - بهترین منابع پروتئینی

شیر 

در مصرف شیر دست و دل باز باشید. البته بهتر است بیشتر از شیرهای ارگانیک و طبیعی استفاده کنید. به علاوه در مصرف شیر سعی کنید از انواع شیرهای بدون چربی یا کم چربی ( حداکثر ۱%) استفاده کنید. در هنگام خرید شیر نیز حتما توجه داشته باشید که از شیرهای بدون هورمون انتخاب کنید.

حبوبات - بهترین منابع پروتئینی

حبوبات 

حبوباتی از جمله نخود و لوبیا از بهترین منابع پروتئینی، فیبر و مواد مغذی مورد نیاز بدن شما هستند. فقط توجه داشته باشید در صورت امکان به جای مصرف کنسرو حبوبات از نخود و لوبیای خشک شده که از سلامت بیشتری برخوردار هستند استفاده کنید.

پنیر توفو - بهترین منابع پروتئینی

توفو از بهترین منابع پروتئینی

توفو یکی از بهترین منابع پروتئینی گیاهی است که فواید بسیاری برای سلامتی شما دارد. در مصرف این منابع غنی از پروتئین می‌توانید تا حد امکان دست و دل باز باشید.

کلم بروکلی

بروکلی 

مصرف یک فنجان بروکلی اگرچه تنها دو گرم از پروتئین روزانه مورد نیاز بدن شما را تامین می کند. اما در هر صورت بروکلی یک یک ماده غذایی کم کربوهیدرات و مغذی است که برای سلامتی جسمی شما بسیار مفید است. برای تامین بقیه پروتئین مورد نیاز خود نیز می‌توانید از منابع غنی از پروتئین دیگری در کنار آن مصرف کنید.

آجیل

مغز آجیل 

در خصوص مغز خام همین بس که بگوییم منابع غنی از پروتئین و سرشار از چربی های غیر اشباع شده مفید هستند. بنابراین بد نیست برخی اوقات آن‌ها را مصرف کنید و در رژیم غذایی هفتگی خود بگنجانید. به این منظور می‌توانید برای برخورداری از یک وعده مغذی سالاد خود را با مقداری مغز آجیل مغذی‌تر کنید.

کره بادام زمینی

کره بادام زمینی

کره بادام زمینی یکی دیگر از مواد غذایی مفید و سرشار از پروتئین است. اما برای مصرف آن بهتر است از انواع طبیعی آن انتخاب کنید تا از مصرف شکر و چربی اضافه شده بپرهیزید.

برنج قهوه‌ای

برنج

برای مصرف برنج بهتر است از نوع قهوه‌ای استفاده کنید که پروسه کم‌تری نسبت به برنج سفید بر آن‌ها انجام می‌شود و فیبر و مواد مغذی بیشتری هم به بدن شما می‌رساند. البته استفاده از غلات کامل نیز گزینه مناسبی برای تامین مواد مورد نیاز بدن است.

سیب زمینی

سیب زمینی 

برای مصرف سیب زمینی سعی کنید تا جای ممکن از نوع ارگانیک آن استفاده کنید. سیب زمینی‌های غیر ارگانیک به طور معمول حاوی مقادیر زیادی از آفت کش‌ها هستند که برای سلامتی بدن به شدت مضر هستند.

تخم مرغ

تخم مرغ 

یکی دیگر از منابع غنی از پروتئین تخم مرغ است. البته بهتر است برای حفظ بیشتر محیط زیست و طبیعت از انواع ارگانیک یا محلی آن استفاده کنید.

مرغ - بهترین منابع پروتئینی

مرغ 

یکی از بهترین نوع گوشت‌های سفیدی که می‌توانید هر از گاهی مصرف کنید مرغ است. فقط فراموش نکنید که برای کم‌تر شدن مصرف چربی‌های اشباع شده بهتر است  آن را بدون پوست مصرف کنید.

بوقلمون - بهترین منابع پروتئینی

گوشت بوقلمون

گوشت ماکیان کم‌ترین مقدار کربن را در میان انواع گوشت‌ها دارند و بوقلمون در این میان یکی از بهترین منابع غذایی است. برای مصرف گوشت بوقلمون بهتر است از انواع ارگانیک یا پرورش یافته بدون آنتی‌بیوتیک استفاده کنید. اما در هر صورت فراموش نکنید که از مصرف گوشت‌های فرآوری شده بوقلمون نظیر سوسیس و کالباس بپرهیزید.

سالمون

ماهی سالمون

برای مصرف ماهی سالمون بهتر است از نوع طبیعی آن به جای انواع پرورشی استفاده کنید که حاوی مقادیر کم‌تری کربن هستند. طبق نتایج تحقیقات جدید، مصرف ماهی سالمون علاوه بر تامین پروتئین مورد نیاز بدن مقادیر زیادی امگا ۳ نیز به منابع رژیم غذایی شما می‌افزاید. بنابراین بهتر است چندین وعده در هفته را به مصرف ماهی سالمون و ماهی‌های چرب دیگر اختصاص دهید. اما در هر صورت هرگز در مصرف آن زیاده‌روی نکنید.

گوشت گوساله

گوشت گوساله

برای مصرف گوشت گاو یا گوساله بهتر است از نوع ارگانیک آن که با علوفه طبیعی تغذیه شده باشد استفاده کنید. استفاده از گوشت گوساله طبیعی در عین حال که برای سلامتی شما بسیار مفید است نقش موثری در حفاظت از طبیعت نیز دارد. به علاوه مصرف گوشت گوساله‌ای که با علوفه طبیعی تغذیه شده باشد حاوی مقادیر بیشتری امگا ۳ است که برای سلامتی قلب بسیار مفید است. همچنین گوساله‌هایی که در محیط طبیعی پرورش می‌یابند حاوی مقادیر کم‌تری کربن هستند. مصرف گوشت‌های فرآوری شده مانند سوسیس و کالباس نیز به هیچ عنوان توصیه نمی‌شوند.

بره

گوشت بره

طبق نظریات انجمن غذایی آمریکا گوشت بره از نظر مقدار کربن موجود در آن بدترین انتخاب برای وعده‌های غذایی شما به شمار می‌رود. به علاوه به توصیه این انجمن بهتر است در صورت نیاز از نوع ارگانیک که توسط علوفه طبیعی تغذیه شده باشد مصرف کنید. البته به طور کلی از آن‌جا که میانگین مصرف گوشت بره در دنیا کم‌تر از گوشت گوساله و گاو است نقش کم‌تری در سلامتی و تغذیه انسان‌ها دارد.

درباره آوا رفیع‌ زاده

بر خلاف تصور عامه مردم مهندسان معمار فقط با آهن و خاک و آب در ارتباط نیستند. من یک معمار خانه دار هستم. در کنار وظایف کاری و به قول همه تیرآهن و سنگ و ستون، عاشق آشپزی و مسافرت و آشنایی با غذاها و فرهنگ و رسوم مختلف دیگر کشورها هستم و دوست دارم این تجربه های قشنگ رو با همه قسمت کنم. امیدوارم شما هم مثل من لذت ببرید.