خانه / پیشنهاد سردبیر / با بهترین و معروف‌ ترین پاتوق‌ های دیزی خوری در تهران آشنا شوید
بهترین پاتوق های دیزی در تهران

با بهترین و معروف‌ ترین پاتوق‌ های دیزی خوری در تهران آشنا شوید

امروز در مجله فیدیلیو می‌خواهیم شما را با بهترین پاتوق های دیزی در تهران آشنا کنیم.البته این پیشنهادهای ویژه‌ ای که در این گزارش برای شما آورده‌ایم نتیجه نظرسنجی بوده است که چند وقت پیش در اینستاگرام فیدیلیو از شما پرسیده بودیم که می‌توانید با مراجعه به صفحه اینستاگرام فیدیلیو با مابقی نظراتی که کاربران فیدیلیو داده‌اند آشنا شوید.

دیزی یا آبگوشت را می‌توان غذای ملی ما ایرانیان دانست که حتی در عرصه غذایی از کباب کوبیده هم پیشی می‌گیرد. آبگوشت و دیزی خوری آداب و قانون دارد و فرهنگ دیزی خوری دیر زمانی‌ست که در این مرزو بوم برپاست و مردم ما هم به شدت به آن پایبند هستند.

آبگوشت خوردن زمان دارد چرا که غذای بسیار سنگین و مقوی‌ای است و برای هضم آن معده شما نیازمند چندین ساعت فعالیت بی‌وقفه است، صرف دیزی برای شام کار خطرناکی است و اصلا به همین علت است که دیزی سراها این هنر ناب آشپزی ایرانی را معمولا فقط در وعده ناهار سرو می‌کنند.

آبگوشت بعنوان غذا از دو قسمت اصلی تشکیل شده نخست آب که نان را در آن ترید یا تیلیت می‌کنند و مابقی آن که معمولا با گوشت کوب له و یکدست می‌شود و بعنوان گوشت کوبیده و بعد از تیلیت میل می‌کنند. آبگوشت از غذاهایی است که بدون چاشنی انگار چیزی کم دارد. دوغ، سبزی تازه، پیاز، ترشی و سالاد شیرازی از جمله چاشنی‌هایی است که آبگوشت بدون آن ها بخشی از لذتش را از دست می‌دهد.

در ارتباط با تاریخچه آبگوشت اطلاعات دقیقی در دسترس نیست اما بی لطف نیست اگر بدانید که سیب زمینی ۲۰۰ سال پیش و گوجه فرنگی تقریبا ۱۵۰ سال پیش و در دوره قاجار وارد ایران شده‌اند و قبل از آن آبگوشت تقریبا زرد رنگ بوده و از زعفران و زردچوبه برای رنگ آن استفاده می‌کرده‌اند و به جای سیب زمینی هم از سیب و بِه استفاده می‌کردند. هر چه که هست این غذا یک اثر هنری بوده که در گذر زمان به روز رسانی شده و بر عطر و طعم آن افزوده شده است.

بهترین پاتوق های دیزی در تهران

قبل از معرفی بهترین پاتوق های دیزی در تهران ذکر چند نکته مهم است، نخست اینکه دیزی سرا رستورانی است که فقط دیزی سرو می‌کند نه غذای دیگر و دوم اینکه این لیست شامل مکان هایی است که بیشترین اتفاق نظر میان کاربران فیدیلیو در نظرسنجی اینستاگرامی ما را دارا بودند. اگر مکانی را می شناسید که جای آن در لیست خالی است آن را با ما و دیگر دوستان به اشتراک بگذارید. حال با مجله فیدیلیو همراه باشید تا گشت و گذاری در بهترین پاتوق های دیزی در تهران داشته باشیم.

بعدی قبلی
 
 
بعدی قبلی

قهوه خانه سنتی آذری بازمانده از تهران قدیم

این قهوه خانه یا به عبارت بهتر سفره خانه، دیزی سرا نیست ولی یکی از معروف ترین و لذیذترین دیزی‌های تهران را می‌توان در آن یافت. موسیقی زنده، فضای زیبا و سنتی، صدای آبی که از فواره و حوض آن به گوش می‌رسد همگی لذت خوردن یک آبگوشت دبش را در آذری‌ دو صد چندان می‌کند.

تاریخ تاسیس قهوه خانه سنتی آذری به سال ۱۳۲۷ می‌رسد و به احتمال زیاد اینجا قدیمی‌ترین مکان سرو دیزی در پایتخت است که هنوز هم این غذای ملی را به مشتریان آبگوشت دوست خود ارائه می‌دهد. تصور ظهر یک جمعه که روی تخت‌های سنتی سفره خانه ای لم داده اید و مشغول تیلیت کردن نان سنگک در داخل دیزی ای سنگی در کنار سبزی تازه و پیاز و دوغ محلی هستید تعریفی سادست از لذتی بی پایان.

برای اطلاع از منو و آدرس دیزی آذری اینجا کلیک کنید

بعدی قبلی
بعدی قبلی

دیزی ایرانشهر دیکتاتوری از نوع خوشمزه

دیزی ایرانشهر شاید معروف‌ترین دیزی سرا یا دیزی فروشی ایران باشد که از اقصی نقاط جهان پای به آن می‌گذارند تا برای یک بار هم که شده طعم لذیذ آبگوشت ایرانی را در یکی از بهترین دیزی فروشی‌ها تجربه کنند. شلوغی و صف طولانی از ویژگی‌های همیشگی دیزی ایرانشهر است.

از ویژگی‌های این دیزی سرا تدوین یک آیین نامه برای مشتریان است که در زمان انتظار می‌توانند آن را مطالعه کرده تا سطح توقعات خود را با سطح خدمات این مکان به نوعی وفق دهند.

مرحله انتظار را که رد کردید و داخل رستوران شدید اگر برای بار اول باشد که به این مکان می‌روید تا حدی غافلگیر خواهید شد. چرا که یک راست شما را به میزی که به تعداد شما بخورد راهنمایی می‌کنند و بدون این که سوالی از شما بپرسند شروع می‌کنند به آوردن سرویس و سورو سات. از سبزی و دوغ و ماست و سالاد شیرازی بگیر تا انواع ترشی.

حالا این وسط ممکن است بگید من که همه اینارو نمیتونم باهم بخورم یا … . اینجا دیکتانوری محض است و کاری به علایق شما ندارند چرا که منوی اینجا همانند بوفه است و یک مبلغ نسبتا زیادی را از هر مشتری می‌گیرند و آبگوشت و تمام مخلفات (از جمله چای و بامیه) را برای شما می‌آورند بی آنکه نظر کسی را بپرسند.

شاید عده‌ای با این سبک مشکل داشته باشند و شاید هم برای عده‌ای توفیق اجباری باشد که یک دیزی مشتی و دبش را با تمام مخلفات میل کنند، هر چه که باشد از صف همیشگی دیزی می‌توان متوجه شد که این دیزی سرا عاشقان سینه چاک زیادی دارد.

برای اطلاع از منو و آدرس دیزی ایرانشهر اینجا کلیک کنید

بعدی قبلی
بعدی قبلی

تیلیت و تنوع ذائقه آبگوشتی

دیزی سرای تیلیت هم حق زیادی به گردن دیزی خوران جامعه دارد چرا که منویی پر از خوراک‌های مختلف را به مردم ارائه می‌دهد که همگی از انواع آبگوشت هستند. مانند آبگوشت بز باش، آبگوشت سبزیجات، دیزی فلفلی، کشک، آجیل، علی ساربون و … .بله اینقدر آبگوشت مختلف داریم و اکثر ما حتی نام آن‌ها را هم نشنیده‌ایم.

تیلیت هم چند سالی می‌شود که که در یک فضای قدیمی باز‌سازی شده در حوالی خیابان سپه سالار و خیابان سعدی برپا شده و برای وعده ناهار دیزی های فرد اعلایی را به دست مشتریان می‌دهد.

برای اطلاع از منو و آدرس دیزی تیلیت اینجا کلیک کنید

بعدی قبلی
ا
بعدی قبلی

ناصر قهرمانی، دیزی سرای محله طرشت

یکی دیگر از بهترین پاتوق های دیزی در تهران دیزی سرای محله طرشت است. محله‌ای به جای مانده از تهرون قدیم. دیزی سرای از تهرون فیلم فارسی‌های دهه ۴۰ که این حال و هوا را از مالک خود آقای ناصرخان قهرمانی وام دارد. ناصرخان ارادت خاص و ویژه ای به ناصر ملک مطیعی که از سوپر استارهای دهه ۴۰ و نماد لوتی گری و مروت در آن زمان بوده است، دارد.

دیوارهای این دیزی سرا پر است از عکس‌های قدیمی. عکس آقا تختی، هنرمندان و دیگر ورزشکاران زمان‌های قدیم که این دیزی سرا را به راهروی خاطرات تبدیل کرده است.

دیزی سرای آقای قهرمانی طیف بسیار زیادی از مشتریان را پذیرا است. از دانشجویان دانشگاه شریف (به دلیل نزدیکی به دانشگاه) تا کارگرانی که محل تجمعشان در نزدیکی مغازه است و محلی‌ها و افرادی که برای تجربه کردن طعم آبگوشت‌های ناصرخان تا طرشت می‌آیند.

با خواندن نظر کاربران شبکه‌های مجازی در مورد این دیزی فروشی می‌توان متوجه شد که درصد قابل توجهی معتقدند که دیزی‌های اینجا طعم و مزه خاصی ندارد حتی عده‌ای گلگی کرده‌اند که نخودهای آن نپخته است و … با این حال اما آبگوشت خوری در این دیزی سرا با صفا است. سری به آن بزنید و از دیزی خود لذت ببرید.

برای اطلاع از منو و آدرس دیزی طرشت اینجا کلیک کنید

بعدی قبلی
ا
بعدی قبلی

عمو یحیی

مغازه کوچک عمو یحیی در محله تجریش معمولا از ۵ صبح به مشتریان سرویس می‌دهد. آن هم با املت و نیمروهای معروف و نان بربری تازه و از همان صبح هم تعداد محدودی آبگوشت قهوه خانه‌ای پز را بار می‌گذارد که معمولا از ۱۲ ظهر آماده سرو می‌شود. بسته به شانس شما که به موقع رسیده باشید یا نه می‌توانید از دیزی‌های عمو یحیی عزیز که معروفیت آن ها کم از املت‌های عمو جان نیست بهره ای برده باشید.

اصلا دیزی هر جور که تهیه شود چه سنگی چه سفالی و چه در ظروف فلزی (همانجوری که در قهوه خانه عمو یحیی طبخ می‌شود) همیشه پر است از لذت، لذتی ماندگار از جنس غذا، از جنس گوشت و نخود و سیب زمینی و خاطره. عمو یحیی یکی از معروف‌ترین املتی‌های تهران است که البته پیش از این در گزارش ۱۰ پاتوق املت خوری تهران در موردش گفته بودیم.

برای اطلاع از منو و آدرس عمو یحیی اینجا کلیک کنید

لیست کاملی از بهترین دیزی سراهای تهران را می توانید در اپلیکیشن فیدیلیو پیدا کرده و آن را دنبال کنید تا همیشه در جیبتان باشد. می توانید اپلیکیشن جدید و پرمخاطب فیدیلیو رو برای ios و از گوگل پلی و کافه بازار برای اندورید دانلود کنید.

به این مطلب امتیاز دهید

درباره ایمان تیموریان

یک علاقه‌مند به غذا و آشپزی، رستوران و کافه گردی هستم که تحصیلاتم را در رشته مهندسی برق تا مقطع کارشناسی ارشد ادامه دادم ولی هیچ وقت دست از علایقم نکشیدم. همیشه دوست داشتم مکان‌های خوب و بد را به دیگران معرفی کنم تا به نحوی باعث پیشرفت و بالا رفتن سطح استانداردها در رستوران‌ها و کافه‌ها شوم . فیدیلیو بستری هست که این شرایط را برای ما فراهم کرده تا به این هدف برسیم.