خانه / پیشنهاد سردبیر / پرطرفدارترین نوشابه‌ها از نظر کاربران ایرانی کدامند؟‌

پرطرفدارترین نوشابه‌ها از نظر کاربران ایرانی کدامند؟‌

نوشابه‌های گازدار از پرطرفدارترین نوشابه و البته از نوشیدنی‌های مضر هستند و متاسفانه با وجود توصیه‌های پزشکان و متخصصان تغذیه در مورد کاهش مصرف این نوشیدنی‌ها، شاهد رشد مصرف نوشابه‌های گازدار به ویژه در میان کودکان و جوانان هستیم.

این محبوبیت از یک سو به رشد تولیدات این نوشیدنی‌ها و از سوی دیگر به افزایش تنوع آنها به ویژه در سال‌های اخیر منجر شده است. به صورتی که در حال حاضر تنها در بازار ایران بیش از ۱۰ برند نوشیدنی گازدار به غیر از دوغ و ماءالشعیر موجود است که کوکا کولا، پپسی، اسپرایت، فانتا، کانادا، میاندا، سون آپ، زمزم، اشی مشی و… از معروف‌ترین برندها هستند که هر کدام طرفدارهای خود را دارند.

طرفداران برندهای مختلف دلایل خاص خود را برای گرایش به این نوشابه‌ها دارند که شیرینی کمتر، گاز بیشتر یا کمتر و طعم و بوی بهتر و حتی رنگ و طراحی قوطی یا شیشه را در برخی از نوشیدنی ها از دلایل محبوبیت بیشتر آنها عنوان می‌کنند. البته در بسیاری از مواقع نیز سلطه شرکت پخش این نوشابه‌ها در بازار خودبخود باعث گرایش مصرف کنندگان به یک برند خاص می‌شود.

به عنوان مثال در برخی از سوپرمارکت‌ها یا دریانی‌ها صرفا کوکاکولا بفروش می‌رسد و خبری از پپسی نیست و در صورت سوال از فروشنده با این جواب روبرو می‌شوید که با پپسی کار نمی‌کنیم. در نتیجه شاید بسیاری از افرادی که به دنبال خرید نوشابه باشند صرفا یک گزینه برای انتخاب پیش رو داشته باشند. این موضوع در مورد فست‌فودها و رستوران‌ها هم صادق است.

با توجه به این موضوع در صفحه اینستاگرام فیدیلیو یک نظرسنجی در مورد پرطرفدارترین نوشابه‌ های گازدار صورت گرفت که نتیجه آن را در این گزارش مجله فیدیلو می خوانید. پس با بخش پیشنهادهای ویژه ما همراه باشید تا بدانید کدام برند نوشابه‌های گازدار در ایرن محبوب‌تر است.

 

کوکا کولا پرطرفدارترین نوشابه در ایران

پرطرفدارترین نوشابه

 

1 در نظر سنجی انجام شده مشخص شد که کوکاکولا با لوگوی قرمز و نوستالژیکش مخاطبان بسیاری دارد. بسیاری از افرادی که در نظر سنجی فیدیلیو شرکت کرده بودند، وفاداران به برند کوکا کولا، شیرینی کمتر و گاز بیشتر این نوشابه گازدار را دلیل علاقه به آن اعلام کردند. بنابراین همانطور که پیش‌بینی می‌شد عنوان پرطرفدارترین نوشابه ایران می‌رسد به کوکاکولا.

در مورد این نوشیدنی باید بدانید که کوکاکولا در بیش از ۲۰۰ کشور جهان به فروش می‌رسد. این نوشیدنی محصول شرکت آمریکایی کوکاکولا است و یکی از نمادهای فرهنگی ایالات متحده آمریکا به شمار می‌رود. کوکاکولا شناخته شده‌ترین نام تجاری در جهان و دومین واژه شناخته‌شده زبان انگلیسی در جهان است. ارزش این نام تجاری بیش از ۶۷ میلیارد دلار تخمین زده شده‌ است.

در بسیاری از کشورهای غربی این نوشابه با نام عنوان ساده‌تر Coke نامیده می‌شود و در خاورمیانه و ایران به اختصار آن‌را کوکا می‌گویند.

شاید برایتان جالب باشد که بدانید فرمول ساخت کوکاکولا برای نخستین بار در سال ۱۸۸۶ به صورت یک نوشیدنی، توسط جان پمبرتون داروساز آمریکایی و در شرکت مواد شیمیایی او ابداع شد. کتابدار او فرانک رابینسون انتخاب نام کوکاکولا را به او پیشنهاد داد و لوگوی دست‌نویس و سلیس آنرا خطاطی کرد که تا به امروز به عنوان لوگوی این شرکت و این نوشیدنی پابرجاست.

 

پپسی مقام دوم پرطرفدارترین نوشابه ایران

2 دومین و پرطرفدارترین نوشابه در بین کاربران فیدیلیو پپسی است. هر چند که عده‌ای این نوشابه را به دلیل شیرینی زیاد و گاز کمش دوست ندارند اما با این حال پپسی طرفداران متعصب زیادی در ایران دارد که رگ گردنشان حسابی برای این برند در نظر سنجی فیدیلیو بیرون زده بود.

در مورد پپسی اینجا بیشتر می‌توانید بخوانید اما بد نیست که بدانید این برند در گذشته پپسی‌کولا نامیده می شد تا سال ۱۹۶۵ توسط شرکت پپسی کولا تولید می‌شد؛ اما از سال ۱۹۶۵ در پی ادغام شرکت پپسی کولا و شرکت فریتولی، این محصول توسط شرکت پپسی‌کو تولید می‌شود.

پپسی اولین بار در سال ۱۸۹۳ توسط داروساز جوانی به نام کیلب برادهم اهل نیوبرن در ایالت کارولینای شمالی در کشور آمریکا معرفی شد. هدف برادهم از تولید این نوشیدنی درمان درد معده بود. نام  پپسی بر گرفته شده از پپسین (Pepsin)، آنزیمی است پروتئینی که از سلولهای اصلی معده ترشح می‌شود و به هضم پروتئینها کمک می‌کند. این شرکت در زمینه تولید انواع نوشیدنی‌های غیر الکلی فعالیت داشت که پپسی معروف‌ترین آن‌هاست.

در دسامبر ۲۰۱۲ اعلام شد که پپسی شیرین کننده‌های مصنوعی پپسی رژیمی را با هدف افزایش سهم بازارش از این نوع نوشابه‌ها اصلاح خواهد کرد.

پپسی همیشه رقیب بزرگ کوکاکولا بوده و در نظر سنجی که توسط فیدیلیو انجام شده هم پپسی پس از کوکاکولا پرطرفدارترین نوشابه نزد ایرانیان است. طعم خوب و گاز کمتر دلیل محبوبیت این نوشابه از سوی شرکت کنندگان در نظرسنجی اعلام شده است. ضمن اینکه برخی اعلام کرده اند که نوشابه کوکا طعم و بوی گلاب می دهد و به همین دلیل پپسی را انتخاب می کنند.

البته این دو برند فاصله کمی از لحاظ محبوبیت با هم دارند و بین طرفدارانشان کل‌کل‌های بسیاری وجود دارد. درست مانند طرفدارن استقلال و پرسپولیس.

 

میرندا و دریافت مدال برنز مسابقات پرطرفدارترین نوشابه

3 میرندا نام تجاری یکی از محبوب‌ترین نوشابه‌های غیرالکلی است که در سطح جهان مخاطبان زیادی دارد. این نوشابه‌ها با طعم‌های مختلفی مانند پرتقال، گریپ فروت، سیب، توت‌فرنگی، آناناس، موز، لیمو، انگور و چندین طعم دیگر ارائه می‌شوند که در ایران میرندا پرتقالی از محبوب‌ترین‌هاست. البته تا پیش از این و در بین نوشابه‌های به اصطلاح زرد این کانادا درای بود که حاکم این سبک در بازار ایران بود. برندی که به تازگی نیز فعالیت‌هایش را در ایران افزایش داده است.

لغت میرندا در زبان اسپرانتو به معنی قابل تحسین و شگفت‌انگیز است. این نوشیدنی در سال ۱۹۹۰ میلادی معرفی شد و صاحب نام و سازنده آن پپسی‌کو است. در نظر سنجی ما هم این نوشابه گازدار به عنوان محبوب ترین نوشابه پرتقالی معرفی شده است. برخی شباهت طعم این نوشابه پرتقالی میرندا با نوشابه نوستالژیک کانادا را دلیل محبوبیت آن می دانند.

 

اسپرایت لیمویی

4 اِسپرایت هم نام یک نوشابه غیر الکلی است که در سال ۱۹۶۱ در ایالات متحده برای رقابت با نوشابه سون‌آپ که آن زمان توسط شرکت پپسی کولا تولید می‌شد، به بازار عرضه شد. البته حالا این نوشابه توسط کوکاکولا تولید می‌شود.

در تبلیغات اولیه در مجلات این نوشابه، ترش مزه و نیرو بخش معرفی شد. هم اکنون این نوشابه در ایران توسط شرکت خوشگوار تولید می‌شود. جالب است بدانید که دلیل محبوبیت این نوشیدنی برای برخی از مصرف کنندگان بدون رنگ بودن آن است.

برخی از شرکت کنندگان در نظر سنجی ما هم اعلام کردند که بدون رنگ بودن این نوشابه گازدار محاسنی دارد که از جمله آن می‌توان به کاهش نگرانی بابت وجود حشره یا هر چیز دیگر در نوشابه اشاره کرد. برخی هم اعلام کردند که بی‌رنگ بودن اسپرایت دارای این حسن است که اگر این نوشابه روی میز، لباس یا فرش بریزد لک حاصل از آن به راحتی پاک می‌شود.

 

فانتا دومین پرتقالی پرطرفدار

5 اگر در بین نوشابه‌های به اصطلاح مشکی رقابت اصلی بازار را بین کوکاکولا و پپسی بدانیم در بین نوشابه‌های زرد هم رقابت نزدیک میان میرندا و فانتا است. البته فانتا اکنون طعم‌های دیگری نیز در بازار ایران دارد. فانتا یک نام تجاری جهانی از شرکت کوکاکولا برای نوشابه‌های گازدار با طعم میوه‌ است. این نوشابه اولین بار در سال ۱۹۴۲ میلادی به بازار عرضه شد.

خاستگاه فانتا به کشور آلمان در زمان جنگ جهانی دوم باز می‌گردد؛ یعنی زمانی که نیروهای متفقین ممنوعیت تجارت با آن کشور را وضع کرده بودند و شرکت کوکاکولای آلمان قادر نبود تا مواد اولیه مورد نیاز خود را برای تولید نوشیدنی وارد کند.

در نتیجه مکس کیث مدیر شرکت کوکاکولای آلمان در زمان جنگ جهانی دوم، تصمیم گرفت یک محصول جدید به بازار آن کشور عرضه کند که مواد اولیه آن در آلمان موجود باشد. این مواد اولیه شامل آب پنیر و تفاله‌های میوه بود. انتخاب نام فانتا نیز نتیجه جرقه ذهنی یکی از فروشندگان آن شرکت به نام جو نیپ بود بدین ترتیب که وی در جواب درخواست کیث از کارمندانش برای نامگذاری این محصول جدید بلافاصله نام فانتا را بر زبان آورد.

فانتا بیش از ۷۰ طعم مختلف در سراسر جهان دارد. در نظر سنجی انجام شده در صفحه اینستاگرام فیدیلیو فانتا جایگاه پنجمین برند محبوب را به خود اختصاص داده است و تعداد کمی از شرکت کنندگان در نظر سنجی این نوشیدنی را به میرندا ترجیح دادند.

 

نوشابه گازدار کوکا زیرو

6 کوکاکولا زیرو نام نوشابه‌ای رژیمی از شرکت کوکاکولا است. این نوشابه به این دلیل زیرو خوانده می‌شود که دارای کالری نیست. این محصول در تمام دنیا با نشان بدون شکر تولید می‌شود؛ اما در آمریکا و کانادا با نشان بدون کالری به فروش می‌رسد.

اگر چه بسیاری بر این باورند که به دلیل عدم استفاده از شکر این نوشیدنی برای تمام افراد و حتی دیابتی‌ها مناسب است؛ اما متخصصان تغذیه می‌گویند که به دلیل استفاده  از شیرین کننده‌های مصنوعی استفاده زیاد از این نوشیدنی‌ها مجاز نیست. برخی نیز معتقدند که نبود شکر در این نوشیدنی باعث افزایش گاز آن شده و عده‌ای از متخصصان تغذیه نیز می‌گویند مصرف مداوم این محصول خطر سکته قلبی را بالا می‌برد.

به هر حال این نوشیدنی با وجودی که در رده نوشابه‌های رژیمی قرار دارد؛ اما محبوبیت چندانی نزد شرکت کنندگان در نظرسنجی ما نداشته و در جایگاه ششم پرطرفدارترین نوشابه ایستاده است. بسیاری گاز بسیار زیاد و طعم تلخ این نوشیدنی را دلیل عدم محبوبیت آن اعلام کردند.

[et_bloom_inline optin_id=optin_4]

درباره مریم عسگری

برای من به عنوان یک روزنامه‌نگار که پانزده سال است در حوزه‌های آی‌تی و تکنولوژي، مسکن، خودرو و بانکداری الکترونیک فعال هستم، نوشتن درباره خوردنی و نوشیدنی‌ها لذتی صد چندان دارد. دلیل هم کاملا مشخص است. من یک روزنامه نگار شکمو هستم. بزرگترین لذت زندگیم آشپزی و خلق غذا و مزه‌های جدید، کشف رستوران‌، کافی شاپ و قنادی‌های مختلف و امتحان کردن هر نوع غذای جدید است. پس سعی می‌کنم اینجا تجربه‌هامو با شما از راه همکاری با فیدیلو در میان بذارم.

3 نظرها

  1. کوکا زیرو میخورم بعدش دهنم بد مزه میشه به همین دلیل هیچوقت نمیخرم.

  2. فقط پپسی
    میرنا هم بد نیست

  3. جای هافنبرگ هم خالی بود خصوصاً لیموناد و موهیتو