خانه / کلینیک غذا / بشقاب سبز / راهنمای خرید هندوانه رسیده و شیرین
انتخاب هندوانه

راهنمای خرید هندوانه رسیده و شیرین

راهنمای خرید هندوانه و انتخاب هندوانه رسیده که از میوه‌‌های پرطرفدار تابستانی است همواره یکی از مشکلات همه افراد است. این میوه تابستانی که بازار خوبی را در این فصل از آن خود ‌می‌کند به سبب داشتن آب فراوان یکی از خوراکی‌‌های مفید تابستانی است چرا که به راحتی ‌می‌تواند آب از دست رفته بدن شما را در هوای گرم تامین کند. اما امان از روزی که این میوه هوس برانگیز نارس باشد.

به همین منظور در این مطلب از بشقاب سبز سعی کردیم شما را با راهنمای خرید هندوانه و برخی از ترفندهای خرید این میوه خوش طعم تابستانی آشنا کنیم که امیدوارم در این روزهای پایانی تابستان مورد استفاده شما نیز قرار بگیرد.

با این وجود که تشخیص دادن هندوانه رسیده بدون قاچ کردن تکه ای از آن بعید به نظر ‌می‌رسد اما غیرممکن نیست. به همین سبب انتخاب این میوه رسیده بین تلی از هم نوعانش در فروشگاه برای برخی از مردم مانند برنده شدن مدال طلا ‌می‌ماند.

برای این که تشخیص این امر برای شما راحت‌تر باشد در این جا شما را با چند ترفند ساده در انتخاب هندوانه رسیده آشنا ‌می‌کنیم. البته این راهنمای خرید هندوانه بیشتر تجربی است و از نظر علمی‌ ثابت شده نیست اما ‌می‌تواند شانس شما را در این انتخاب بیشتر کند.

راهنمای خرید هندوانه

شکل هندوانه

برای شروع بگذارید از شکل هندوانه آغاز کنیم. اگر ‌می‌خواهید از بین تعداد زیادی هندوانه یک دست و به ظاهر یک شکل میوه رسیده را انتخاب کنید، باید توجه داشته باشید آن‌‌هایی که شکل نابهنجار و منحنی دارند احتمالا با آب یا نور ناکافی رشد کرده‌اند که این در کیفیت آن‌ها اثرات بدی ‌می‌گذارد. نکته دیگر بافت آن است.

اگر هندوانه ای که تهیه ‌می‌کنید دارای بافت صاف باشد شما یک قدم دیگر به شانس خود در خرید این میوه شیرین نزدیک تر ‌می‌شوید.

ترفند بعدی که در انتخاب هندوانه بسیار تاثیرگذار خواهد بود رنگ آن است. هندوانه‌‌های براق شانس بیشتری برای رسیده بودن دارند. این در حالیست که احتمال نارس بودن نوع مات آن خیلی بیشتر است.

راهنمای خرید هندوانه

صدای گرمب

به باور برخی صدای هندوانه نیز ‌می‌تواند به شما در تشخیص میوه رسیده کمک کند. افراد قدیمی این کار را با زدن ضربه بر بدنه آن انجام می‌دهند تا صدای آن را بشنوند. البته این ترفند خیلی حرفه‌ای به نظر نمی‌رسد چرا که شما میوه را از مقدار آب موجود در آن انتخاب ‌می‌کنید. اگر با زدن صربه به بدنه هندوانه صدای توخالی و پوک بشنوید بدین معناست که این میوه رسیده است.

صداهای گنگ یا گرمب عمیق بدین معناست که میوه هنوز به طور کامل نرسیده و کال است. البته این ترفند فقط در صورتی جواب ‌می‌دهد که شما به اندازه کافی تجربه خرید آن را داشته باشید.

اما نگران نباشید. خوشبختانه هنوز ترفندهای حرفه‌ای‌تری در انتخاب این میوه تابستانی برای شما داریم.

راهنمای خرید هندوانه

راهنمای خرید هندوانه و حرفه‌ای‌ترین ترفند

حرفه‌ای‌ترین ترفند خرید هندوانه بدون نیاز به شنیدن صدای آن مربوط به نقطه زردی است که بر روی خاک قرار ‌می‌گیرد و در معرض نور آفتاب ‌نمی‌ماند.

این نقطه زرد مرکزی اغلب علت اصلی خوب یا بد بودن این میوه آب دار  است. به گفته هارولد مک گی در وبسایت غذا و آشپزی پوسته با رنگ زرد واضح خود نشان دهنده رسیده بودن هندوانه و با رنگ سفید یا ته رنگ زرد نشان دهنده فقدان کلروفیل و در نتیجه نارس بودن آن است.

علاوه بر این‌‌ها توجه داشته باشید که ساقه میوه به آن نچسبیده باشد. به خصوص اگر ساقه آن سبز باشد. این موضوع نشان دهنده آن است که هندوانه در زمان مناسبی چیده نشده است و نارس است زیرا در غیر این صورت خودش از ساقه ‌می‌افتاد.

در مجموع ‌می‌توان به این نتیجه رسید که باید در خرید هندوانه دقت شود که شکل آن متقارن باشد، براق باشد، بافت صافی داشته باشد و به طور واضح رنگ زرد بر نقطه مرکزی زیر آن به چشم بخورد. در این صورت دیگر لازم نیست نگران شنیدن صدای گرمب آن باشید و خیالتان راحت هندوانه خوبی انتخاب کرده‌اید.

برای آشنایی بیشتر با ترفندهای آشپزی و خرید در مجله فیدیلیو با ما همراه باشید.

درباره آوا رفیع‌ زاده

بر خلاف تصور عامه مردم مهندسان معمار فقط با آهن و خاک و آب در ارتباط نیستند. من یک معمار خانه دار هستم. در کنار وظایف کاری و به قول همه تیرآهن و سنگ و ستون، عاشق آشپزی و مسافرت و آشنایی با غذاها و فرهنگ و رسوم مختلف دیگر کشورها هستم و دوست دارم این تجربه های قشنگ رو با همه قسمت کنم. امیدوارم شما هم مثل من لذت ببرید.

2 نظرها

  1. ممنون از مطلب خوبتون حتما امتحان می کنیم.

    • آوا رفیع‌ زاده

      باعث خوشحالی ماست که مطلبمون مورد توجه شما قرار گرفته.