خانه / کلینیک غذا / زندگی سالم / ترفندهایی برای تهیه یک قهوه سرد خانگی و سالم
قهوه سرد خانگی

ترفندهایی برای تهیه یک قهوه سرد خانگی و سالم

قهوه سرد خانگی یا همان آیس کافی نوعی نوشیدنی خنک تابستانی است که از ترکیب قهوه اسپرسو یا نسکافه با یخ تهیه می‌شود. برای طعم بخشیدن به این نوشیدنی خنک تابستانی هم می‌توان به آن کارامل، عسل و یا خامه افزود و مواد مورد نظر را در مخلوط کن میکس کرد. از طرفی خرید این نوشیدنی دلپذیر، آن هم چندین بار در هفته بسیار هزینه‌بر خواهد بود. به علاوه  هزینه این نوشیدنی گوارا در قیاس با کالری بالایی که دارد بسیار ناچیز خواهد بود.

البته وقت گذرانی در کافی شاپ با دوستان و خانواده هم لطف خود را دارد که نمی‌شود از آن گذشت. اما می‌شود گه گاهی این نوشیدنی‌های خوشمزه و دلپذیر تابستانی را در منزل با صرف هزینه کم‌تر و کالری پایین تر نیز درست کرد. در این صورت هم پس‌انداز بیشتری خواهید داشت و هم به بدن خود لطف بیشتری خواهید کرد. در ادامه این مطلب در بخش زندگی سالم در مجله فیدیلیو همراه ما باشید تا با برخی ترفندهای تهیه قهوه سرد خانگی بیشتر آشنا شوید.

قهوه سرد خانگی

 

تهیه قهوه سرد خانگی با دانه قهوه

وقتی صحبت از قهوه سرد خانگی به میان باشد دانه‌های قهوه بسیار کاربردی به نظر می‌رسند. البته برای تهیه آیس کافی لازم نیست یخ‌ را به قهوه داغ خود اضافه کنید. به این منظور باید قهوه را در مقدار کمی آب جوش حل کنید و برای به تعادل رسیدن دمای آن مقداری آب سرد اضافه کنید. اگر هم ترجیح می‌دهید نوشیدنی خود را به صورت تازه میل کنید، کافیست در زمان مصرف مقدار دیگری قهوه در آب حل کنید و به آن اضافه کنید تا طعم قوی تری داشته باشد.

قهوه سرد خانگی و شیر بادام

شیر بادام بدون قند

همان‌گونه که می‌دانید استفاده از شیر معمولی و پرچرب کالری بالایی به نوشیدنی شما اضافه می‌کند. برای کم کردن کالری دریافتی، افزودن مقداری شیر بادام بدون قند به قهوه سرد خانگی شما می‌تواند جایگزین مناسبی باشد. به علاوه مصرف یک فنجان بزرگ از این نوشیدنی گوارا فقط ۳۰ کالری به بدن شما وارد می‌کند. افزون بر این که با اضافه کردن کمی وانیل به آن طعم خوشمزه‌تری نیز به دست می‌آورید.

علاوه بر آن از این نوشیدنی می‌توانید در تهیه کورنفلکس، کیک‌های مختلف، انواع اسموتی‌ها و … نیز استفاده کنید. برای تهیه این نوشیدنی کم کالری کافیست مقداری بادام خام را با کمی شیر در مخلوط کن ریخته و میکس کنید. شک نداشته باشید که از طعم دل‌پذیر این آیس‌کافی سالم لذت فراوانی خواهید برد. به علاوه اگر از نوشیدنی‌های شیرین لذت بیشتری می‌برید، می‌توانید مقداری شیرین کننده طبیعی مانند عسل نیز به آن اضافه کنید.

شیرین کننده طبیعی

شیرین کننده‌های طبیعی

همه ما می‌دانیم که شکر سرشار از کالری است. بنابراین بسیاری از افراد ترجیح می‌دهند مصرف آن را محدود کنند. در این صورت شیرین کننده‌های طبیعی کم‌کالری تنها گزینه موجود خواهند بود. بسیاری از افراد برای شیرین کردن غذا و نوشیدنی‌های خود از شیرین‌کننده‌های طبیعی گیاهی استفاده می‌کنند. این شیرین کننده‌ها از برگ برخی گیاهان شیرین تهیه می‌شوند. به علاوه برخی شیرین‌کننده‌های طبیعی در انواع میوه‌ها نیز وجود دارند که می‌توانید از آن‌ها نیز استفاده کنید.

عسل طبیعی، خرمای کوبیده شده یا مویز از جمله این مواد طبیعی و کم‌کالری هستند که به غذا و نوشیدنی‌های شما طعم شیرینی می‌بخشند. به هر حال با این تنوع شیرین‌کننده‌های طبیعی برای هر ذائقه‌ای یک نوع طعم دلپذیر پیدا می‌شود. بد نیست شما نیز طعم مورد علاقه خود را پیدا کنید.

طعم دهنده ها

انواع عصاره‌ها و طعم دهنده‌ها

با توجه به طعم پایه هر نوشیدنی، انواع مختلفی از طعم دهنده‌های پایه ازجمله وانیل، یا طعم دهنده‌های قوی‌تر مانند بادام یا نعناع و همین طور طعم دهنده‌های خاص مثل عصاره زنجبیل و افرا برای خوشمزه کردن نوشیدنی‌های شما وجود دارند. کافیست کمی زمان در راهروهای فروشگاه‌های حاوی مواد آشپزی بگذرانید و مواد جالبی پیدا کنید. البته با کمی جستجو در اینترنت هم می‌توانید منابع عالی برای تهیه خوراکی‌های مورد علاقه خود پیدا کنید. کافیست در استفاده از این مواد طعم‌دهنده کمی خلاقیت به خرج دهید. در نهایت هر روز با قهوه‌ای متفاوت از خود پذیرایی کنید.

قهوه سرد خانگی

 

کاربرد یخ در تهیه قهوه سرد خانگی

بی‌شک همه ما با کاربرد یخ در نوشیدنی به اندازه کافی آشنا هستیم. بسیاری از افراد از طعم نوشیدنی‌های مختلف تابستانی با یخ خرد شده لذت فراوانی می‌برند. اما منظور از کاربرد یخ در این بخش تهیه نوشیدنی‌های یخی با طعم‌های مختلف است که می‌توانید در قالب‌های مختلف فریز کنید و در زمان نیاز از آن‌ها استفاده کنید. با این شیوه دیگر لازم نیست نگران خنک کردن نوشیدنی‌های صبحانه خود باشید.  فقط کافیست نوشیدنی مورد علاقه خود را با انواع طعم‌های مختلف آماده کرده و در قالب‌های یخ بریزید و سپس فریز کنید.

در زمان مصرف نیز قالب‌های یخ طعم دار را در شیر، آب، قهوه یا هر نوع نوشیدنی مورد علاقه خود بریزید و از طعم خنک تابستانی آن لذت ببرید.

درباره آوا رفیع‌ زاده

بر خلاف تصور عامه مردم مهندسان معمار فقط با آهن و خاک و آب در ارتباط نیستند. من یک معمار خانه دار هستم. در کنار وظایف کاری و به قول همه تیرآهن و سنگ و ستون، عاشق آشپزی و مسافرت و آشنایی با غذاها و فرهنگ و رسوم مختلف دیگر کشورها هستم و دوست دارم این تجربه های قشنگ رو با همه قسمت کنم. امیدوارم شما هم مثل من لذت ببرید.