خانه / کلینیک غذا / بشقاب سبز / خواص سیر و اثرات معجزه آسای آن از گذشته تا کنون
خواص سیر

خواص سیر و اثرات معجزه آسای آن از گذشته تا کنون

خواص سیر و اثرات معجزه آسای آن همیشه در طول قرن های متمادی مورد استفاده عموم بوده است. سیر گیاهی از خانواده سوسن‌ها با بو و مزه تند است. البته باید بدانید وظایف آن بسیار فراتر از خوش طعم و بو کردن غذاهای شما است. این ماده مفید یک آنتی اکسیدان قوی است که از سلنیوم و ترکیبات شیمیایی دیگر تشکیل شده است. به خاطر تاثیر چشم گیری که این ماده بر فشار خون و کاهش خطر ابتلا به بسیاری از بیماری‌ها از جمله سرطان دارد سال‌هاست که توسط دانشمندان مورد مطالعه قرار می­‌گیرد. سیر به سبب داشتن سلنیوم اثرات چشمگیری در سلامتی دارد. سلنیوم نوعی آنتی اکسیدان است که باعث خروج رادیکال‌های آزاد مشکل ساز بدن می­‌شود.

در ادامه این مطلب از مجله فیدیلیو در بخش بشقاب سبز همراه ما باشید تا با خواص معجزه آسای این نوش داروی طبیعی بیشتر آشنا شوید.

استفاده از سیر در دوران باستان

سیر از زمان­‌های باستان مورد توجه مردم  نقاط مختلف جهان بوده و در همه ادوار به عنوان داروی موثر در سلامتی مورد استفاده قرار می­‌گرفت. به طوری که با مرور تاریخ کشورهای مختلف پی به محبوبیت استفاده از این ماده مفید در میان مردم نواحی مختلف می­‌بریم. به خصوص مناطق دارای تاریخ غنی باستانی مانند مصر یونان روم چین هند و …که این امر نشان از فواید بسیار این ماده غذایی دارد.در این مطلب سعی کردیم به برخی موارد استفاده دارویی از آن در کشورهای مختلف جهان بپردازیم.

خواص سیر

خواص سیر در مصر باستان

با توجه به تحقیقاتی که توسط دانشمندان انجام شده مصریان باستان همواره از این نوش دارو به عنوان بخشی از غذای روزانه خود استفاده می­‌کردند. همچنین این ماده در مصر باستان به عنوان دارویی برای مقابله با جراحات، تومورها، بیماری­‌های مزمن دوره‌ای، کرختی و تحلیل انرژی استفاده می‌شد. بر اساس گفته های انجیل به برده­‌های مصری در دوران باستان سیر داده می‌شد تا نیرویشان تقویت شود و راندمان کاری بالاتری داشته باشند.

خواص سیر در یونان باستان

با تحقیقات کاوشگران در معابد یونان باستان، نقش این ماده مفید در بسیاری از حفاری‌های این معابد یافت شده است که نشان از اهمیت این ماده مقوی در بین یونانیان باستان دارد. یافته ها نشان می‌دهند که یونانیان باستان به سربازان قبل از رفتن به جنگ از این ماده مفید می‌دادند زیرا بر این باور بودند که قدرت بدنی آن­ها را تقویت می­‌کند. طبیبان یونانی نیز در درمان بیماری­‌های مزمن همیشه خوردن آن را توصیه می­‌کردند.

خواص سیر در روم باستان

رومیان باستان نیز همانند یونانیان به قدرت جادویی این ماده در ازدیاد نیروی جسمانی اعتقاد داشتند و به سربازان و ملوانان سیر می‌دادند. طبیبان رومی نیز آن را به عنوان دارویی در درمان بسیاری از بیماری­‌ها استفاده می­‌کردند.

خواص سیر در چین باستان

سیر از ۲۰۰۰ سال پیش از میلاد تا کنون به عنوان بخشی از رژیم روزانه در چین استفاده می‌شود.  تحقیقات نشان می‌دهند که در چین باستان از این ماده مفید به عنوان عاملی در سالم نگه داشتن غذاها نیز استفاده می­‌شده است.

به علاوه چینی­‌ها از آن به عنوان دارویی در جهت کاهش استرس، تقویت قوای جسمانی، رفع خستگی و کمک به گوارش  استفاده می­‌کنند.

خواص سیر در هند باستان

بر اساس یافته­‌های دانشمندان از ۳۰۰ سال قبل از میلاد در هند از این ماده مغذی به عنوان دارویی در درمان بیماری­‌های قلبی، ورم مفاصل، خستگی و بی حالی، بیماری‌های گوارشی و جذام استفاده می­‌شده است.

خواص سیر در قرن وسطی

در قرون وسطی سیر را به عنوان داروی بسیاری از بیماری‌ها در صومعه‌ها پرورش می­‌دادند. یافته‌های دانشمندان نشان از آن دارد که در قرون وسطی از آن به عنوان داروی رفع کننده مشکلات گوارشی، جلوگیری از حملات قلبی و همچنین جلوگیری از هجوم حشرات استفاده می­‌شده است.

خواص سیر در دوران رنسانس

در دوران رنسانس، ترکیب این ماده با گیاهان دیگر در به وجود آوردن ترکیبات دارویی ارزشمند مورد استفاده قرار می­‌گرفت و به همین سبب این ماده مفید در حیاط بسیاری از دانشکده‌های سراسر اروپا کاشته می‌­شد. دکتر Pietro Mattioli  از شهر سینا در مرکز ایتالیا سیر را برای درمان انواع ناهنجاری­‌ها، سنگ کلیه و همچنین زایمان راحت‌تر مادران توصیه می­‌کند. علاوه بر آن در دوران رنسانس در انگلیس از آن برای درمان دندان درد، مشکلات گوارشی و جلوگیری از هجوم حشرات استفاده می‌­شده است.

فستیوال سیر در آمریکا

فستیوال سیر- خواص سیر

مردم آمریکا از سیر در چای خود برای درمان سرماخوردگی استفاده می‌کنند. در کتاب سلامتی خانگی نوشته John Gunn در سال ۱۸۸۷ از این ماده به عنوان داروی بسیاری از  بیماری­‌های مسری، آسم و حتی مشکلات ریوی نام برده شده است. همچنین یکی از شهرهای کالیفرنیا به نام شهر گیلوری به سبب استفاده فراوان از سیر به عنوان  پایتخت سیر دنیا شناخته می­‌شود. مردمان این شهر به قدری به این ماده مغذی علاقمندند که هر ساله در آن فستیوال سیر برگزار می­‌کنند و  مردم از گوشه و کنار دنیا در این جشن شرکت می‌­کنند. در این فستیوال غذاهای مختلف حاوی سیر که  برای این جشن آماده شده اند توسط افراد مختلف امتحان می‌شوند. حتی در بین همه این خوراکی‌های گوناگون بستنی با طعم سیر نیز یافت می­‌شود.

به هر حال با این همه فواید مختلف این ماده ارزشمند غذایی اگر تا کنون در غذاهایتان از آن استفاده نمی‌کردید بد نیست تجدید نظری در استفاده از مواد طعم دهنده غذای خود داشته باشید. از سیر می‌توان در غذاهای مختلف استفاده کرد. از سس پاستا گرفته تا همبرگر، سوخاری‌ها، سبزیجات گریل شده و پوره سیب زمینی. ترکیب طعم دهنده‌های مختلف با این ماده نیز می­‌تواند به هر غذایی افزوده شود. بنابراین دفعه بعد که خواستید به غذایتان ادویه اضافه کنید بیشتر فکر کنید. شاید دوست داشته باشید از چند حبه سیر نیز در کنار آن استفاده کنید.

درباره آوا رفیع‌ زاده

بر خلاف تصور عامه مردم مهندسان معمار فقط با آهن و خاک و آب در ارتباط نیستند. من یک معمار خانه دار هستم. در کنار وظایف کاری و به قول همه تیرآهن و سنگ و ستون، عاشق آشپزی و مسافرت و آشنایی با غذاها و فرهنگ و رسوم مختلف دیگر کشورها هستم و دوست دارم این تجربه های قشنگ رو با همه قسمت کنم. امیدوارم شما هم مثل من لذت ببرید.