خانه / کلینیک غذا / بشقاب سبز / صرفه جویی در زمان حکم طلاست
آشپزی فوری

صرفه جویی در زمان حکم طلاست

آشپزی فوری و صرفه‌جویی در زمان در دنیای امروز برای همه ما امری ضروری و غیر قابل اجتناب به شمار می‌رود. استفاده از روش‌های جلوگیری از اتلاف وقت و ذخیره آن حتی برای چند دقیقه هم که باشد آرزوی همه ماست. در این مقاله سعی کردیم چند راه جلوگیری از اتلاف زمان را به شما یادآوری کنیم. پس اگر شما نیز در جستجوی راه‌هایی برای آشپزی فوری و صرفه‌جویی در وقت خود هستید با ادامه این مطلب در بخش آشپزخانه من در مجله فیدیلیو همراه ما باشید.

آشپزی فوری

پختن هم‌زمان سبزیجات و حبوبات

پختن حبوباتی از جمله نخود و لوبیا زمان زیادی می‌برد. اگر شما هم از میان افراد شاغل و با رژیم گیاه‌خواری هستید که زمان زیادی برای آماده کردن وعده‌های غذایی خود در طول هفته ندارید ما برای شما راه کارهای خوبی داریم. می‌توانید حبوبات مصرفی هفتگی و حتی ماهیانه خود را آخر هفته‌ها که زمان آزاد بیشتری دارید بپزید و در یخچال قرار دهید تا در طول هفته از آن‌ها استفاده کنید. حتی می‌توانید آن‌ها را فریز کنید تا زمان بیشتری بتوانید آن‌ها را سالم نگهداری کنید. این کار به شما زمان آزاد بیشتری در طول هفته می‌دهد.

حتی اگر فکر می‌کنید به وقت بیشتری نیاز دارید می‌توانید هم‌زمان با پختن حبوبات، سبزیجات خود را نیز آب‌پز کنید. برای این منظور کافیست وقتی ۳ تا ۵ دقیقه به پایان طبخ حبوبات مانده چند تکه از سبزیجات مورد علاقه خود را که از قبل خرد کرده‌اید در قابلمه بریزید. در پایان نه تنها یک ظرف بزرگ حبوبات پخته دارید بلکه مقداری سبزیجات آماده آب‌پز نیز آماده کرده‌اید که می‌توانید کنار بشقاب غذا یا سالاد خود اضافه کنید. حتی می‌توانید آن‌ها را فریز کنید و در زمان مناسب دیگری استفاده کنید.

آشپزی فوری و پخت حبوبات

آشپزی فوری و پخت حبوبات در طول شب

اگر آخر هفته شلوغی را پشت سر گذاشته‌اید و زمانی برای آماده کردن مواد غذایی هفتگی خود نداشتید نگران نباشید. هنوز راه‌‌کارهایی برای جلوگیری از اتلاف وقت خود دارید. کافیست حبوبات دیرپزی مانند لوبیا و نخود را در طول شب در آرام‌پز بریزید و با خیال راحت بخوابید. برای این کار پس از این که حبوبات را در آرام‌پز ریختید روی آن را با ۱۰ سانت آب بپوشانید و درجه آرام‌پز را روی کم‌ترین حرارت تنظیم کنید. صبح که از خواب بیدار شوید یک قابلمه بزرگ از حبوبات کاملا پخته دارید که می‌توانید در سوپ یا سالاد استفاده کنید و یا حتی برای مصارف بعدی فریز کنید.

آشپزی فوری با آب کنسرو

آب کنسروها را دور نریزید

برخی از افراد گیاه‌خوار در رژیم غذایی خود از تخم‌مرغ استفاده نمی‌کنند و به عنوان جایگزین از تخم کتان یا مانند آن استفاده می‌کنند. ولی اگر بذر کتان هم ندارید و ناچار هستید برای آن جایگزینی پیدا کنید نگران نباشید. آب کنسرو می‌تواند به کمک شما بیاید. همان گونه که تخم مرغ به عنوان ملات هم‌بند در کیک و شیرینی استفاده می‌شود، ۳ قاشق غذاخوری آب کنسرو می‌تواند همان نقش را در غذاهای گیاهی شما داشته باشد. البته کنسرو لوبیا سفید به خاطر رنگ سفیدش در این مورد بیشتر به کار می‌آید.

به علاوه از آن‌جا که نیاز به پختن و هم زدن ندارد در وقت شما هم صرفه‌جویی می‌کند. کافیست وقتی کنسروی را مصرف می‌کنید آب اضافه آن را دور نریزید. آن را در ظرف درداری بریزید و در یخچال یا فریزر نگهداری کنید. مطمئن باشید در مواقع ضروری از آن تشکر خواهید کرد.

درباره آوا رفیع‌ زاده

بر خلاف تصور عامه مردم مهندسان معمار فقط با آهن و خاک و آب در ارتباط نیستند. من یک معمار خانه دار هستم. در کنار وظایف کاری و به قول همه تیرآهن و سنگ و ستون، عاشق آشپزی و مسافرت و آشنایی با غذاها و فرهنگ و رسوم مختلف دیگر کشورها هستم و دوست دارم این تجربه های قشنگ رو با همه قسمت کنم. امیدوارم شما هم مثل من لذت ببرید.