خانه / کلینیک غذا / زندگی سالم / چهار رژیم غذایی که برای لاغر شدن مناسب نیستند
رژیم غذایی

چهار رژیم غذایی که برای لاغر شدن مناسب نیستند

در دنیای پر از خبر و اطلاعات امروز، هر روز شاهد دستورالعمل جدیدی از طرف محققان و دانشمندان در خصوص مسایل مربوط به سلامتی هستیم. هر روز یک کشف جدید و یک نتیجه تحقیق جدید که راه تازه‌ای را در دنیای سلامتی و پزشکی باز می‌کند. در کنار این سرعت به روز شدن اطلاعات، شایعه و دستورالعمل‌های غیراصولی هم رواج زیادی پیدا می‌کند. تا جایی که نمی‌توان درست و غلط را به سادگی از هم تشخصیص داد. یکی از زمینه‌هایی که اطلاعات غلط و غیراصولی در آن بیشتر از موارد دیگر است، رژیم‌های غذایی چاقی و لاغری است. در این بخش از زندگی سالم مجله فیدیلیو چهار رژیم غذایی نامناسب برای لاغر شدن را معرفی می‌کنیم تا اطلاعات غلطی که قبلا درباره آن‌ها داشته‌اید را تصحیح کنید.

بعدی قبلی

رژیم غذایی

 

 رژیم غذایی Sirtfood

اینگونه بیان می‌شود که این نوع رژیم با افزایش متابولیسم و سوخت ساز بدن باعث کاهش وزن می‌شود. در حالی که در این رژیم مواد غذایی کاملی مانند گندم سیاه، قهوه، کلم، شکلات تلخ و مواد خوراکی با فیبر بالا وجود دارند. طرفدارن رژیم غذایی Sirtfood بر این باورند که این رژیم عملکردی مشابه روزه که باعث کاهش وزن می‌شود، دارد. با توجه به اینکه این رژیم غذایی بر غذاهای سالم مانند میوه‌ها، سبزیجات، پروتئین و انواع غلات متمرکز است و این مواد غذایی بهترین منبع برای دریافت ویتامین ها و مواد آلی مورد نیاز هستند، دارای محدودیت ها و معایبی نیز هست. رژیم غذایی Sirtfood  برای مدت کوتاهی قابل اجرا است (۳ هفته) و این زمان برای بسیاری از افراد به منظور رسیدن به وزن ایده آل کوتاه است. بنابراین این دسته از افراد بهتر است رژیمی ‌را انتخاب کنند که از نظر مواد غذایی کامل‌تر باشد  و ادامه آن برای مدت زمان طولانی‌تری امکان پذیر باشد.

رژیم غذایی

رژیم سوپ

یکی دیگر از روش‌های کاهش وزن که این روزها طرفداران زیادی پیدا کرده است، رژیم غذایی با سوپ است. در حالیکه رژیم غذایی با سوپ در مقایسه با رژیم آبمیوه بهداشتی‌تر و سالم‌تر است و شما می‌توانید مواد مغذی مورد نیاز بدن را هم در آن دریافت کنید، دارای معایبی نیز هست. به عنوان مثال به دلیل فقدان مواد غذایی مانند پروتئین و فیبر در این رژیم غذایی، کالری دریافتی بسیار پایین است. همچنین بعضی از افراد اقدام به طبخ سوپ هایی می‌کنند که هزینه زیادی دارد. برخی از افراد زمان کافی برای تهیه آن در خانه را ندارند و سوپ های آماده به دلیل داشتن سدیم بالا مضر و غیر بهداشتی هستند. با توجه به مطالب ذکر شده سوپ می‌تواند تنها به عنوان بخشی از رژیم غدایی باشد و مصرف آن به تنهایی در رژیم غذایی توصیه نمی‌شود.

رژیم غذایی

رژیم غذایی روغن نارگیل

این روزها مواد غذایی مختلفی مانند شیر نارگیل، آب نارگیل، چیپس نارگیل و بستنی نارگیل از نارگیل تهیه می‌شود و اکثر مردم روغن نارگیل را به عنوان یک چربی مفید برای کاهش وزن می‌شناسند.  به عنوان یک مادۀ غذایی مهم در آشپز خانه اکثر آنها دیده می‌شود. یک هشدار جدی روغن نارگیل دارای سطح چربی اشباع بالایی می‌باشد. و همانطور که همه می‌دانیم چربی‌های اشباع با احتمال بروز بیماری های قلبی و عروقی ارتباط مستقیم دارد. هیچ تحقیقی به این نکته اشاره نداشته که روغن نارگیل می‌تواند جایگزین چربی های غیراشباع سالم مانند روغن زیتون و روغن آووکادو باشد.

رژیم غذایی

شیر با طعم انواع آجیل

شیرهای تهیه شده با طعم انواع آجیل فاقد شیرین کننده و دارای چربی کمتری در مقایسه با سایر شیرها هستند، به همین دلیل نه تنها افرادی که به لاکتوز شیر حساسیت دارند بلکه افرادی که تمایل به کاهش وزن دارند هم از مصرف کنندگان عمدۀ این محصولات هستند. با توجه به این که آجیل یک منبع غذایی سالم و بهداشتی در اکثر رژیم های غذایی است، اما شیر تهیه شده از آن نمی‌تواند یک منبع غذایی کامل و به عنوان یک رژیم غذایی خوب در نظر گرفته شود. زیرا بر اساس تحقیقات شیر با انواع آجیل دارای ۱ گرم پروتئین در یک فنجان است در حالیکه شیر گاو دارای ۸ گرم پروتئین در یک فنجان شیر است. در ضمن شیر آجیل با طعم های مختلف دارای ۷ گرم شکر در هر فنجان شیر است. بنابراین بهتر است که از شیر گاو در رژیم غذایی روزانه خود استفاده کنید و اگر حساسیت به لاکتوز شیر دارید می‌توانید از شیر سویا به عنوان جایگزین استفاده کنید.

بعدی قبلی

 

درباره الناز طالب زاده

سال هاست که در زمینه ترجمه برای روزنامه ها و نشریات و سایت های اینترنتی فعالیت دارم. این بار در حال کسب تجربه در بین محتواهای خوشمزه هستم. غذا خوردن و حتی در موردش صحبت کردن یکی از لذت هاست. خوشحالم بواسطه مطالبی که در این زمینه براتون ترجمه می کنم با هم در این لذت ها همراه هستیم.