خانه / کلینیک غذا / زندگی سالم / ۱۰  تغییر برای ذخیره کالری در وعده نهار
ذخیره کالری

۱۰  تغییر برای ذخیره کالری در وعده نهار

اگر اهل سر زدن به اغذیه فروشی برای پیدا کرن عصرانه هستید، با کمی ‌اراده و تغییرات کوچک در سفارش تان می‌توانید ذخیره کالری داشته باشید. هرکدام از این ترفندهای ساده فقط چند ثانیه زمان نیاز دارند ولی می‌توانند به راحتی صدها کالری از غذای شما بیرون کنند بدون اینکه حتی مزه غذا عوض شود. با بخش زندگی سالم مجله فیدیلیو همراه شوید تا با این ترفندها آشا شوید.

بعدی قبلی

ذخیره ساندویچ

سالاد سینه مرغ را جایگزین سالاد مرغ کنید

اگر غذای مورد علاقه‌تان ساندویچ مرغ یا تن است، ترجیحا از سینه مرغ گریل شده و کبابی در سالاد خود استفاده کنید. یک تکه سینه مرغ به وزن ۳ انس ۱۲۶ کالری دارد در حالی که یک کاسه سالاد مرغ ۴۰۰ کالری دارد. نمی‌توانید از سس مایونز دست بکشید؟ یک قاشق غذاخوری مایونز روی نان خود بزیرید. این ۹۴ کالری اضافه می‌کند ولی حداقل بازهم ۱۰۰ کالری کمتر استفاده کرده‌اید.

ذخیره کالری

ذخیره کالری با جایگزینی سس خردل به جای مایونز 

خیلی از مردم دوست دارند با اضافه کردن ادویه جات، ساندویچ خود را آبدار و تند کنند. جایگزین کردن خردل به جای مایونز یک راه خیلی ساده برای کم کردن کالری ساندویچ است. مزه تغییر نمی‌کند اما درعوض فقط ۹ کالری به ساندویچ مورد علاقه تان اضافه شده است. یا مواد متنوع را با هم مخلوط و امتخان کنید، مثل خردل و عسل که مزه شیرین تری دارد.

ذخیره کالری

نان جو را جایگزین نان برشته کنید

اهل سالاد هستید؟ نان برشته را فراموش کنید. نان برشته عموماً از نان سفید با روغن یا کره درست می‌شود و فقط یک پیمانه از آن (۶ تا ۸ تکه) حاوی ۱۹۰ کالری است. در عوض نان جو استفاده کنید که  بافت سخت تر ولی طعم ملایمی‌دارد و در عین حال فقط ۸۰ کالری به غذای شما  اضافه می‌کند.

ذخیره کالری

کاهو و گوجه جایگزینی برای پنیر

وقتی دنبال مخلفات برای برگر یا ساندویچ هستید، به جای پنیر از کاهو و گوجه استفاده کنید. یک تیکه پنیر حدودا ۱۰۰ کالری دارد در حالی که مخلوط کاهو و گوجه فقط ۴ کالری به غذا اضافه می‌کند. بعلاوه برای سفارش پنیر اضافی باید پول بپردازید در حالی که کاهو و گوجه مجانی است. با این کار هم کالری ذخیره کرده‌اید هم پول!

ذخیره کالری

فلافل جایگزین پوره سیب زمینی 

پوره سیب زمینی یک غذای سبک است ولی هر قاشق آن ۲۵ کالری دارد و اگر مراقب مقداری که می‌خورید نباشید ممکن است بیش از اندازه کالری وارد بدنتان کنید. درعوض از فلافل استفاده کنید که هر پنج قاشق غذاخوری آن یک پنجم کالری پوره سیب زمینی را دارد.

ذخیره کالری

سرکه بالزامیک به جای سس‌های چاشنی دار 

همه ما شنیده ایم که حتی سس‌هایی که در ظاهر سالم به نظر می‌رسند سرشار از کالری هستند. و با اضافه کردن حتی مقدار اندکی سس از سالم بودن غذای خود کم می‌کنید. نگران نباشید نمی‌خواهیم بگوییم کاهو و سالاد را بدون اضافه کردن مواد و مخلفات بخورید؛ فقط مواد را عاقلانه انتخاب کنید. از سس خامه ای و آنچه بر پایه ی لبنیات روزانه درست شده( که هر قاشق غداخوری آن ۶۳ کالری دارد) پرهیز کنید و بجای آن سرکه بالزامیک بریزید که هر قاشقش فقط ۱۴ کالری دارد.

ذخیره کالری

خمیر پیتزای نازک به جای خمیر ضخیم

موقع سفارش پیتزا خمیر پیتزای نازک سفارش دهید نه ضخیم. به این ترتیب به ازای هر برش پیتزا ۸۲ کالری کمتر مصرف می‌کنید. همچنین اگر به جای  پیتزای  پپرونی، پیتزای سبزیجات باشد، به ازای هر برش ۳۰ کالری کمتر خورده‌اید.

ذخیره کالری

سوپ سبزی بجای آبگوشت

سوپ یکی از محبوب ترین غذاهای اصلی بین مردم است و اگر نوع درستش سفارش داده شود بسیار کم کالری خواهد بود. یک کاسه آبگوشت صدف انگلیسی بیش از ۲۰۰ کالری دارد در حالیکه دقیقا همین میزان سوپ فقط ۱۲۷ کالری دارد. بهتر است سوپ با پایه حبوبات سفارش دهید تا میزان کالری آن را تحت کنترل داشته باشید.

ذخیره کالری

میوه ی تازه به جای میوه خشک

اگر عاشق سالاد پر از میوه خشک هستید، حالا وقت آن است به سراغ میوه‌های تازه بروید. به جای میوه‌های خشک مثل کشمش که هر یک چهارم پیمانه آن ۱۲۳ کالری دارد، یک سالاد عالی با توت فرنگی و تمشک‌های‌های آبدار تهیه کنید. توت فرنگی‌های خورد شده طعم شیرین تری دارند در حالیکه یک دوم پیمانه آن فقط ۲۷ کالری دارد.  ضمن اینکه شما از طعم توت فرنگی همراه با اسفناج، پنیر فتا و سرکه بالزامیک بسیار بیشتر لذت خواهید برد.

ذخیره کالری

آبلیمو بجای روغن زیتون

مصرف معتدل روغن زیتون در حفظ سلامتی بسیار موثر است، اما وفتی به عنوان طعم دهنده‌ی سالاد استفاده شود، ممکن است زیاده روی پیش بیاید. هر قاشق غذاخوری روغن زیتون ۱۱۹ کالری دارد که به راحتی با ریختن روی سالاد صدها کالری بیشتر می‌شود. در عوض می‌توانید روی سبزیجات خود آبلیمو بچکانید که هر یک چهارم پیمانه آن فقط ۱۳ کالری دارد؛ همچنین می‌توانید با اضافه کردن سبزی‌ها و ادویه‌هایی مثل فلفل، سیر، نعنا، پاپریکا و … آن را طعم دار کنید.

بعدی قبلی

درباره الناز طالب زاده

سال هاست که در زمینه ترجمه برای روزنامه ها و نشریات و سایت های اینترنتی فعالیت دارم. این بار در حال کسب تجربه در بین محتواهای خوشمزه هستم. غذا خوردن و حتی در موردش صحبت کردن یکی از لذت هاست. خوشحالم بواسطه مطالبی که در این زمینه براتون ترجمه می کنم با هم در این لذت ها همراه هستیم.