خانه / کلینیک غذا / بشقاب سبز / ۱۰ دلیل برای گرفتن رژیم گیاهخواری
گیاهخواری

۱۰ دلیل برای گرفتن رژیم گیاهخواری

ساده ترین و اما مهم ترین کاری که یک فرد بخاطر محیط زیست، حفظ سلامتی و حیوانات می‌تواند انجام دهد استفاده از رژیم غذایی گیاهخواری است. مهمترین تاثیر گیاهخواری ابتدا روی سلامتی فرد و در درجه دوم حفظ محیط زیست است.

گیاهخواری بعضی افراد زمینه روانی دارد، برخی به دلیل تجویز پزشک مدتی به گیاهخواری روی می‌آورند تا سموم و امراض را از خود دور کنند و بعضی هم با موج گیاهخواری همراه می‌شوند تا از این طریق ابراز وجود کرده باشند.

البته چیزی که مهم است این است که در مجموع فواید گیاهخواری بسیار زیاد است. در این مطلب از بخش زندگی سالم مجله فیدیلیو به دلایل این رژیم اشاره می‌کنیم تا تصمیم خود را برای قرار گرفتن در این مسیر قطعی کنید.

بعدی قبلی

گیاهخواری

کاهش خطر ابتلا به بیماری قلبی

در رژیم غذایی گیاهخواری در مقایسه با رژیم غذایی گوشتی مصرف و جذب چربی، کلسترول و کالری از غذاها کمتر است. به همین دلیل تحقیقات نشان داده گیاهخواران ۲۴ درصد کمتر در معرض خطر بیماری‌های قلبی قرار دارند. افزایش کلسترول و چربی خون مهمترین علت سکته‌ قلبی و مرگ و میر است که با رعایت رژیم‌های گیاهخواری تا حد زیادی می‌توانید از آن جلوگیری کنید.

گیاهخواری

مانعی در برابر سرطان

استفاده منظم از وعده‌ها‌ی غذایی حاوی میوه و سبزیجات تاثیر به سزایی در کاهش خطر برخی از سرطان‌ها‌ دارد. تحقیقات نشان می‌دهد افراد گیاهخوار در مقایسه با سایرین کمتر مبتلا به سرطان می‌شوند. مصرف گوشت قرمز و گوشت‌ها‌ی فراوری شده خطر ابتلا به سرطان روده بزرگ را افزایش می‌دهد. پس به فکر سلامتی خود باشد و سبزیجات را جایگزین گوشت قرمز کنید.

گیاهخواری

کم کردن وزن و حفظ آن

بدن گیاهخواران در مقایسه با بدن سایرین از حجم چربی کمتری برخوردار است. بیش از افراد دچار چاقی و اضافه وزن هستند. تحقیقات آکسفورد نشان می‌دهد سطح BMI در گیاهخواران به سبب مصرف غذاهای حاوی فیبر بالا و سطح انرژی پایین، پایین‌تر از سایرین است. ضمن اینکه با رعایت رژیم گیاهخواری می‌توانید وزن خود را ثابت نگه داشته و به وزن بالاتر نروید.

گیاهخواری

 کند شدن روند پیری

تحقیقات ۱۲ ساله آکسفورد نشان می‌دهد غذاهای گیاهی دارای مقادیر زیادی فیبر، آنتی اکسیدان، ویتامین‌ها‌ و مواد معدنی هستند که موجب تقویت سیستم ایمنی بدن و در نتیجه کند شدن روند پیری می‌شود. از طرفی رژیم غذایی گیاهی روند برخی از بیماری‌ها‌ی مزمن را تغییر داده و در نتیجه گیاهخواران عمر بیشتری خواهند داشت.

گیاهخواری

دوری از آلودگی مواد غذایی سمی

غذاهای گوشتی حاوی آلاینده‌ها‌یی از قبیل هورمون‌ها‌، آفت‌کش‌ها‌ و آنتی بیوتیک‌ها‌ هستند. همانطور که این سموم تمام محلول در چربی هستند، لذا در گوشت چرب حیوانات تجمع می‌کنند. همچنین ویروس‌ها‌، باکتری‌ها‌ و انگل‌ها‌یی مانند سالمونلا، و برخی کرم‌ها‌ در بستری مانند گوشت تجمع می‌کنند. اگر سبزیجات را جایگزین گوشت کنید از خطر ابتلا به بیماری‌های ناشی از سموم در امان خواهید بود.

گیاهخواری

کند کردن روند گرمایش زمین

ایالات متحده در گزارش سال ۲۰۰۶ خود اعلام کرد گازهای گلخانه‌ای تولیدی چهارپایان بیش از ماشین‌ها‌ و کامیون‌ها‌ است. بیشتر آن‌ها‌ حاصل از گاز دی اکسید کربن و گازهای نیتروژن اکسید تولید شده توسط کود هستند. یکی از مهم ترین اقداماتی که یک فرد در راستای کاهش میزان گرمایش زمین می‌تواند داشته باشد گرایش به سمت وعده غذایی گیاهخواری است.

گیاهخواری

کاهش هزینه‌های اقتصادی

استفاده از رژیم غذایی گیاهخواری روی شرایط اقتصادی کشور نیز تاثیر دارد. پنج بیماری‌ مزمن مرتبط با رژیم غذایی هر ساله برای اقتصاد ایالات متحده هزینه گزافی به همراه دارد. مواردی از قبیل چاقی، سرطان، دیابت و پوکی استخوان سالانه مبالغ بسیار زیادی را به دولت تحمیل می‌کند. در مقابل می‌توان این مبلغ را صرف هزینه‌ها‌ی مراقبت‌ها‌ی بهداشتی خانواده‌ها‌ کرد. بهتر است هم اکنون اقدام به مصرف غذای سالم نمایید به جای اینکه در آینده هزینه درمان بپردازید.

گیاهخواری

کمک به پایان دادن سوء تغذیه در جهان

در هر ۳٫۶ ثانیه یک نفر بر اثر گرسنگی و قحطی جان خود را از دست می‌دهد. متاسفانه بیشتر قربانیان  کودکان زیر ۵ سال هستند. به طور میانگین ۴۰ درصد تولید غلات جهان به مصرف غذای چارپایان می‌رسد و این در حالی است که در کشورهای ثروتمندتر میزان غلات مصرف شده برای غذای چارپایان به ۷۰ درصد می‌رسد. چنانچه محصولاتی که در سطح جهان کشت می‌شود به جای حیوانات در اختیار انسان‌ها‌ قرار گیرد، ۷۰ درصد غذای بیشتر به میزان تامین غذای دنیا اضافه می‌شود که برای تغذیه ۴ بیلیون نفر کافی است.

گیاهخواری

ارزش قائل شدن نسبت به حیوانات

امروزه در دامداری‌ها‌ هیچ حمایت قانونی در مقابل خشونت علیه حیوانات وجود ندارد. حیوانات نیز قادر به دفاع از خود نیستند. روی آوردن به سمت سبک زندگی گیاهخواری حس ترحم و همدردی را در وجود ما بیدار نموده و ما را به سمت جامعه مهربان تر سوق می‌دهد. جامعه‌ای که در آن حیوانات هم حقوق خود را دارند و ادامه نسل آنها بخاطر خودخواهی انسان ها به خطر نمی‌افتد.

گیاهخواری

لذت بردن از جهان رنگارنگ غذاهای گیاهی

آماده سازی غذاهای گیاهی بسیار سریع و آسان است. و می‌توان موارد بسیاری را جایگزین غذاهای گوشتی کرد. دنیای رنگارنگ سبزیجات بشقابی از غذاهای خوشمزه را جلویمان می‌گذارد که قبل از خوردن آن زیبایی چشم‌نوازش ما را درگیر می‌کند. علاوه بر آن بعد از خوردن غذاهای گیاهی حس سبکی و تازگی به سراغمان می‌آید و از سنگینی بعد از خوردن غذاهای حجیم گوشتی خبری نیست.

بعدی قبلی

درباره الناز طالب زاده

سال هاست که در زمینه ترجمه برای روزنامه ها و نشریات و سایت های اینترنتی فعالیت دارم. این بار در حال کسب تجربه در بین محتواهای خوشمزه هستم. غذا خوردن و حتی در موردش صحبت کردن یکی از لذت هاست. خوشحالم بواسطه مطالبی که در این زمینه براتون ترجمه می کنم با هم در این لذت ها همراه هستیم.