خانه / پیشنهاد سردبیر / خوشمزه‌ترین غذاهای خیابانی بازار تهران

خوشمزه‌ترین غذاهای خیابانی بازار تهران

بازار تهران از جمله جاهایی است که همیشه حس زنده بودن و شور و نشاط در را در خود دارد. همه روزه هزاران هزار نفر چه برای کار، خرید و یا حتی تفریح و گردش گذرشان به بازار می‌افتد. بازار تهران  هم گردهمایی اصناف مختلف است هم بخشی از چرخه اقتصاد تهران و هم مکانی برای سیاحت گردشگران داخلی و خارجی است.

به دلیل گستردگی و بزرگی بازار معمولا هر بار سر زدن به آن (به طور میانگین) چیزی بین 3 تا 4 ساعت از وقت شما را خواهد گرفت و گرسنگی یکی از اولین حس‌هایی است که در بازار به سراغ شما خواهد آمد.

روانشناسان به این نتیجه رسیده‌اند که با شکم گرسنه به خرید رفتن باعث انجام خریدهای اشتباه و بیش از نیاز شما می‌شود. پس بهتر است قبل از اینکه احساس گرسنگی کنید دلی از عزا در بیاورید تا با حس بهتری به پرسه زدن در بازار بپردازید و در آخر از خریدهای خودتان راضی باشید.

قبل از عید در گزارشی به معرفی 10 کبابی معروف بازار تهران پرداختیم، اما این بار می‌خواهیم به بررسی غذاهای خیابانی بازار بپردازیم. غذاهایی که آماده شدن آن زمان زیادی نمی‌برد و بعضا روی گاری و چرخ دستی به مشتریان ارائه می‌شوند و مزه کردن آن‌ها در حال و هوای بازار و شلوغی جمعیت حس بینظیری را به شما خواهد داد.

با مجله فیدیلیو همراه باشید تا شما را به تور مجازی غذاگردی در بازار بزرگ تهران ببریم.

 

غذاهای خیابانی گذر فرهنگی گردشگری طهران قدیم

بعدی قبلی

غذاهای خیابانی بازار

بعدی قبلی

زمانی خیابان باب همایون پر بود از دست فروشان که فضای جالبی را به وجود آورده بودند اما شاید از لحاظ بصری زیاد زیبا و چشم نواز به نظر نمی‌آمد. یکی دو سالی می‌شود که به همت شهرداری تهران فضایی با حال هوای نوستالژیک تهران قدیم به محلی برای ارائه انواع سوغات مخصوص از جنس خوراکی از اقصی نقاط ایران تبدیل شده است.

گذر فرهنگی گردشگری طهران قدیم از ابتدای سال 96 رخت جدید به تن کرده و شامل چندین غرفه مختلف است که اکثریت آن‌ها به ارائه محصولات خوراکی از جمله آجیل خشکبار، انواع شیرینی و تنقلات محلی، آشکده، قهوه خانه و … می‌پردازند. این گذر تاریخی تماما طعم و مزه مرغوب و ناب و اصیل ایرانی است.

کباب لقمه همایونی

بعدی قبلی

غذاهای خیابانی

بعدی قبلی

کباب لولی یا کباب لقمه از غذاهای قدیمی و باب میل مردم تهران بوده است. لقمه همایونی مغازه کوچکی در خیابان صوراسرافیل در ورودی پاساژ گیلان تور، جایی ما بین خیابان ناصرخسرو و باب همایون قرار دارد.

دو مرد پا به سن گذاشته با دقت و ظرافت خاصی کباب‌های خود را آماده و برای طبخ روی صفحه اجاق خود تکه تکه می‌کنند. لقمه هایی که به درخواست و انتخاب شما بین 3 تا 6 عدد کباب لول دارند و بعد از سرخ شدن به همراه پیاز و جعفری فراوان و سماق و پیچشی ماهرانه در میان نان لواش تبدیل به لقمه‌های بسیار خوشمزه می‌شوند.

ممکن است عده‌ای زیاد مایل به سرزدن به این سبک مغازه‌ها نداشته باشند، ولی تنها یک بار امتحان کافی است تا این لقمه فروشی به پاتوق ثابت شما در زمان سر زدن به بازار تهران تبدیل شود.

فلافل‌های مروی

بعدی قبلی

بعدی قبلی

کوچه مروی یا کوچه عرب‌ها دیر صباحی است که محل رفت آمد تجار عرب و جنوبی‌های ایران است. معمولا هر قومی که به هرجهتی از زادگاه خود کوچ می‌کند عادات و آداب و رسوم غذایی خود را نیز با خود به مقصد جدید می‌برد.

تا آنجا که تحقیقات نشان می‌دهد اولین فلافل و سنبوسه پایتخت در کوچه مروی سرو می‌شده و پدر جد تمام فلافلی‌های این روزهای تهران جایی در خیابان ناصرخسرو قرار دارد. مالکین این فلافل فروشی‌ها مدعی هستند که حدود 80 سال است که فلافل داغ به مشتریان خود اراده می‌دهند. فلافل بندری یا لبنانی هر چه که باشد با سس انبه چیزی جز معنای واقعی حس لذت غذایی ندارد.

در کوچه مروی دو فلافلی وجود دارد فلافلی شمس و فلافلی مروی که هر دو مدعی اولین بودن هستند. مهم نیست اولین بار در تهران کدام مغازه فلافل را به دست مشتریان داد، مهم این است که فلافل هر دوی این مغازه بسیار خوشمزه و خوش خوراک هستند.

اگر تابه حال لذت فلافل‌های کوچه مروی را تجربه نکرده‌اید بهتر است تجسم کنید ساندویچ فلافل‌ داغی (با دوغ یا نوشابه) به دست دارید و در ابتدا کوچه مروی و رو به عمارت شمس العماره مشغول خوردن یکی از لذت بخش‌ترین ساندویچ‌های عمرتان هستید و از منظره زیبا هم لذت می‌برید.

آب هویج های راسته 15 خرداد

بعدی قبلی

بعدی قبلی

شاید در راسته خیابان 15 خرداد بیش از 10 آبمیوه فروشی وجود داشته باشد. وجود تعداد زیاد این آبیموه فروشی‌ها در نزدیکی یکدیگر باعث داغ شدن بازار رقابت بین آن‌ها شده است و این رقابت میان مغازه داران اکثرا به سود مشتریان تمام می‌شود. به نحوی که هر چه خیابان 15 خرداد را به سمت شرق بروید سیر نزولی قیمت‌ها را خواهید تا جایی که هزینه نوشیدن یک لیوان آب هویج تازه تنها به  1000 تومان می‌رسد. البته این کاهش قیمت را در آب انار، آب طالبی و حتی معجون هم می‌توانید مشاهده کنید.

قهوه خانه حاج علی درویش

بعضی وقتا هیچ نوشیدنی بیش‌تر از یک لیوان چای تازه دم لاهیجان نمی‌تواند خستگی آدم را از تن به در کند. برای نوشیدن چای لب سوز قند پهلو جایی بهتر از قهوه خانه حاج علی درویش را نمی توانیم به شما معرفی کنیم. جایی که حاج کاظم فرزند خلف حاج علی با عشق برای شما دوستان و میهمانان انواع چای و دمنوش را سرو می‌کند، نوش جان و گوارای وجود.

انواع چای و دمنوش همگی تازه دم ،معطر و دلچسب. آوازه این حجره کوچک اما با یک دنیا صفا و محبت به خارج از مرزهای کشور هم رسیده جوری که هر وقت سری به آن بزنید تعداد زیادی توریست خارجی را خواهید دید که سر زدن به این قهوه خانه یکی از برنامه‌های سفر آن‌ها بوده است. مطمئن باشید که 100 درصد افرادی که به این قهوه خانه سری زده‌اند برای دفعات بعد هم این تجربه را تکرار می‌کنند.در مورد این قهوه خانه قبلا مطلبی با عنوان کوچکترین قهوه‌خانه جهان نوشته بودیم که اینجا می‌توانید آن‌را بخوانید.

 

درباره ایمان تیموریان

یک علاقه‌مند به غذا و آشپزی، رستوران و کافه گردی هستم که تحصیلاتم را در رشته مهندسی برق تا مقطع کارشناسی ارشد ادامه دادم ولی هیچ وقت دست از علایقم نکشیدم. همیشه دوست داشتم مکان‌های خوب و بد را به دیگران معرفی کنم تا به نحوی باعث پیشرفت و بالا رفتن سطح استانداردها در رستوران‌ها و کافه‌ها شوم . فیدیلیو بستری هست که این شرایط را برای ما فراهم کرده تا به این هدف برسیم.