خانه / دنیای غذا و نوشیدنی / آمریکانو آمریکایی رقیق شده

آمریکانو آمریکایی رقیق شده

قهوه آمریکانو یک سبک و گونه از انواع قهوه است که با اضافه کردن آب داغ به  قهوه اسپرسو دم آوری شده تهیه می‌شود. این قهوه از نظر ظاهر شبیه به قهوه‌هایی است که به روش چکاندن دم می‌شوند (dripped coffee) است اما از نظر طعم با آن‌ها فرق دارد. قدرت قهوه آمریکانو بستگی به تعداد شات‌های اسپرسو و آب داغی که به آن اضافه می کنیم دارد. با مجله فیدیلیو همراه باشید تا بیشتر با این نوشیدنی محبوب اشنا شوید.

خواستگاه آمریکانو

آمریکانو

واژه «آمریکانو» در زبان ایتالیایی به معنی «آمریکایی» است و از اسپانیایی آمریکایی (آمریکای لاتین) می‌آید. قدمت آن به دهه 1970 باز می‌گردد. واژه «قهوه آمریکانو» به طور خاص مربوط به ایتالیا بوده و برای «قهوه آمریکایی» به کار می‌رود.

باوری محبوب ولی تایید نشده وجود دارد که می‌گوید پیدایش این واژه به جنگ جهانی دوم باز می‌گردد. زمانی که سربازان آمریکایی در ایتالیا بودند برای اینکه سایز و حجم قهوه خود را به اندازه قهوه‌هایی که عادت داشتند در آمریکا بنوشند تبدیل کنند اسپرسو را با اضافه کردن آب داغ رقیق می‌کردند.

پیش از این هم در سال 1928 و در رمان «آشندن: یا مامور بریتانیایی» یکی از شخصیت‌های داستان در خلال جنگ جهانی اول و در ناپل ایتالیا نوشیدنی ای با نام «آمریکانو» سفارش می‌دهد. اما نمی‌توان به طور حتم مطمئن بود که این نوشیدنی همان آمریکانوی امروزی است.

انواع آمریکانو و شیوه آماده سازی

این نوشیدنی شامل یک شات (یا دبل شات) اسپرسو دم آوری شده بوده که به آن آب داغ اضافه می‌کنند. به نظر می‌رسد که اجماع جهانی بر سر میزان آب داغ

آمریکانو

اضافی به این قهوه وجود ندارد ولی معمولا در انگلستان و ایتالیا چیزی بین 30 تا 470 میلی لیتر آب داغ به دبل اسپرسو اضافه می‌شود.

«لانگ بلک» ورژن استرالیایی آسیایی «آمریکانو» است (در مقابل «شورت بلک» برای اسپرسو) با تاکیدی بر ترتیب اضافه کردن محتویات، ابتدا آب داغ را به لیوان اضافه کرده، سپس اسپرسو را روی آن می‌ریزم.

قهوه‌ای دیگر هم از این خانواده وجود دارد با نام ایتالیانو (آمریکانوی کوچک) که در آن به نسبت مساوی (1:1) اسپرسو و آب داغ را ترکیب می‌کنند.

آب داغ این قهوه را می توان مستقیما از آب داغی که دستگاه اسپرسو ساز برای تهیه اسپرسو آماده می‌‌کند، به لیوان اضافه کرد و یا از آب داغی که جداگانه از آب گرم کن یا کتری به دست آمده استفاده کرد. در دستور تهیه آمریکانو قانونی وجود ندارد مبنی بر اینکه ابتدا اسپرسو در لیوان ریخته شود یا آب.

این نوشیدنی را در انواع گوناگونی تهیه می‌کنند که معروف‌ترین آن آیس آمریکانو است (یا آیسد به معنای یخی).

آیس آمریکانو از ترکیب اسپرسو با آب یخ (به جای آب داغ) تهیه می‌شود و در فصل گرما بسیار لذت بخش خواهد بود.

درباره ایمان تیموریان

یک علاقه‌مند به غذا و آشپزی، رستوران و کافه گردی هستم که تحصیلاتم را در رشته مهندسی برق تا مقطع کارشناسی ارشد ادامه دادم ولی هیچ وقت دست از علایقم نکشیدم. همیشه دوست داشتم مکان‌های خوب و بد را به دیگران معرفی کنم تا به نحوی باعث پیشرفت و بالا رفتن سطح استانداردها در رستوران‌ها و کافه‌ها شوم . فیدیلیو بستری هست که این شرایط را برای ما فراهم کرده تا به این هدف برسیم.

یک نظر

  1. محمد شهباز

    چه جالب خوشمان آمد . مرسی از شما