خانه / کلینیک غذا / زندگی سالم / 8 ماده غذایی برای تقویت دید و بینایی شما

8 ماده غذایی برای تقویت دید و بینایی شما

خیلی از ما وقتی صحبت از تقویت دید و بینایی می‌شود یاد مواد غذایی می‌افتیم که حاوی ویتامین آ هستند. اول از همه هم اسم هویج یا عدسی را به زبان می‌آوریم. با این حال اما هویج تنها ماده غذایی که به دید بهتر چشم ها کمک می‌کند نیست، بلکه فقط بیشتر مورد توجه قرار گرفته است. در کنار هویج  بسیاری مواد غذایی دیگر نیز وجود دارند که هم به بهبود بینایی کمک می‌کنند و هم می‌توانند خطر ابتلا به آب مروارید و پیر چشمی را کاهش دهند. با مجله فیدیلیو همراه شوید تا این مواد غذایی را به شما معرفی کنیم.

بعدی قبلی

تقویت دید

بروکلی

بروکلی سرشار از مواد مغذی آنتی اکسیدان است که از چشم‌ها در برابر آسیب‌های سلولی محافطت می‌کند. همچنین سرشار از ویتامین ب2 است که باعث انطباق تغییرات نوری در چشم‌ها می‌شود. بروکلی پخته شده این ویتامین ها را از دست می دهد، بنابراین بهتر است آن را بخارپز و یا خام مصرف کنید. استفاده از بروکلی با آبلیمو، روغن زیتون بهترین نوع مصرف آن است.

قهوه

یک فنجان قهوه صبحگاهی باعث بیدار شدن بدون خارش، خستگی و خواب‌آلودگی چشم‌ها می‌شود. یکی از مشکلات مهم چشمی، خشکی و کمبود اشک است. نتایج آزمایش‌های محققان دانشگاهی در توکیو این موضوع  را ثابت کرده که دانشجویانی که صبح خود را با قهوه آغاز می‌کنند، میزان ترشح غدد اشکی‌شان نسب به سایر افراد بالاتر می‌رود.

ذرت

این ماده شیرین کوچک سرشار از لوتئین و زیگزانتین است. این‌ها دو ماده غذایی‌اند که از چشم دربرابر آسیب اشعه‌های مضر خورشید، دود سیگار و آلودگی هوا محافظت می‌کند. از ذرت به صورت تازه، منجمد و کنسرو شده استفاده کنید. همچنین آواکادو، بروکلی، کلم پیچ و اسفناج از دیگر سبزیجاتی هستند که این دو ماده مفید را در خودشان دارند. در نتیجه سالادی متشکل از این سبزیجات می‌تواند گزینه خوبی برای کمک به بینایی بهتر باشد.

زرده تخم‌مرغ

زرده تخم‌مرغ سرشار از زینک است، ماده مفیدی که به شبکیه چشم کمک می‌کند و کمبود آن در بدن باعث کم بینی در شب می‌شود. بنا بر تحقیقات انجمن بینایی سنجی آمریکا، لوبیاها، آجیل، مرغ، سویا و جوانه گندم نیز موادی هستند که منبع مغذی برای زینک به شمار می‌روند.

ماهی

از بین انواع ماهی، ماهی خال خالی، سالمون، سارین و تن سرشار از اسید چرب امگا3 هستند که همانند لوتئین و زیگزانتین به محافطت دربرابر آب مروارید و پیر چشمی کمک می‌کنند. نیاز بدن برای استفاده از ماهی دو بار در هفته است. اما اگر ماهی دوست ندارید تخم کتان، زیتون، کلم بروکسل و گردو جایگزین‌های خوبی برای جبران امگا3 هستند.

پرتقال

با توجه به تحقیقاتی که روی 600 زن و مرد بالای 65 سال در مرکز چشم پزشکی “بی ام سی” انجام گرفته، افرادی که هر روز معادل دو عدد پرتقال ویتامین “سی” مصرف می‌کنند، نصف کسانی که پرتقال مصرف نمی‌کنند احتمال ابتلا به آب مروارید را دارند. برای ترسیع در جلوگیری از آب مروارید، فلفل دلمه‌ای قرمز، کیوی، گریپ فروت و توت فرنگی را هم درکنار پرتقال امتحان کنید.

تخمه آفتابگردان

تخمه آفتابگردان سرشار از ویتامین “ای” و غنی از آنتی اکسیدان است. تخم آفتابگردان می‌تواند سرعت ابتلا به آب مروارید و پیر چشمی را کاهش دهد. از دیگر مواد غذایی دارای ویتامین “ای” می توان از گردو، اسفناج، گل‌رنگ و روغن زیتون نام برد. پاشیدن مقداری مغز تخمه آفتابگردان روی سالاد سبز، و چاشنی کردن آن با مقداری روغن زیتون می‌تواند به سلامت چشم کمک کند.

سیب‌زمینی شیرین

سبزیجاتی که به رنگ نارنجی روشن هستند سرشار از بتاکاروتنه‌اند. بتا کاروتنه یک ماده غذایی برای جذب ویتامین “آ” است. موادی که شامل این رنگ ها هستند به دید بهتر در شب و تطبیق تغییرات نوری در چشم کمک می‌کنند. از دیگر مواد غذایی مشابه سیب‌زمینی شیرین می‌توان کدو تنبل، کدو و هویج را نام برد.

بعدی قبلی

درباره میثم لطفی