خانه / یک برند خوشمزه / پپسی برترین نوشابه جهان
پپسی

پپسی برترین نوشابه جهان

برای عاشقان نوشابه دو نام همیشه در صحنه وجود دارد. دو نامی که سال‌هاست رقابت و در عین حال رفاقت تنگاتنگی با هم دارند. پپسی و کوکاکولا. حرف و حدیث در مورد هر دو برند بسیار است. از داستان‌های جنگ و جدل و دادگاه بگیرید تا ترفندها و فریب‌های مختلف تبلیغاتی. مانند شایعه دیدن لوگو پپسی روی کره ماه که این اواخر مطرح شده بود. به هر حال امروز در مجله فیدیلیو می‌خواهیم در مورد پپسی با شما صحبت کنیم.

پپسی از کجا آمد؟

همانطور که گفتیم پپسی و کوکاکولا همیشه جزو اصلی‌ترین بازیگرهای صنعت نوشیدنی‌ها در چند دهه اخیر هستند. پپسی اولین بار توسط Caleb Bradham که یک داروساز اهل کارولینای شمالی بود تولید شد. در اواخر قرن نوزده بسیاری از داروسازان نوشیدنی‌های تولیدی مخصوص به خود را داشتند.  محبوب‌ترین نوشیدنی او به اسم «نوشیدنی براد» ترکیبی از شکر، آب، کارامل، روغن لیمو، دانه کولا، جوز و افزودنی‌های دیگر بود و یک شبه ره صد ساله را طی کرد و به محبوبیت رسید. البته بعضی از روایات می‌گویند نوشیدنی براد حاوی «پپسین» (آنزیمی‌پروتئینی که از سلولهای اصلی معده ترشح می‌شود و به هضم پروتئینها کمک می‌کند) نیز بوده است و این باعث به وجود آمدن اسم این نوشیدنی شده ولی این داستان‌ها چندان معتبر نیستند.

نوشیدنی براد در تابستان 1893 ساخته شد و در سال 1898 بعد از خرید نام تجاری Pep Cola به ارزش 100 دلار که متعلق به یک بازگان ورشکسته بود، اسم خود را تغییر داد. در 16 ژوئن سال 1903 همسایه هنرمند براد اولین لوگوی پپسی را طراحی کرد.

مطابق بسیاری از تجارت‌های آن زمان که سایه جنگ جهانی اول بر سر آن‌ها باعث تغییرات بسیاری در آن می‌شد، پپسی نیز دستخوش تغییرات زیادی شد. مهمترین آن ورشکستگی صاحب آن به دلیل ارزان شدن قیمت شکر بود.

در سال 1931 این شرکت توسط کمپانی شکلات Loft خریداری شد. رییس شرکت لافت Charles G. Guth  فرمول پپسی را نیز خرید و بعدها خودش کمی‌ آن را عوض کرد. گات در اوایل کار با سختی‌های زیادی رو به رو شد و مشکلات زیادی برای موفقیت پپسی در پیش روی خود می‌دید. حتی به او پیشنهاد شد که شرکت خود را به کوکاکولا بفروشد ولی او این پیشنهاد را رد کرد.

پیشرفت به سبک پپسی

پپسی این سختی‌ها را پشت سر گذاشت و میزان فروش خود را بیشتر کرد. این شرکت نوشابه‌های 12 اونسی خود را به قیمت یک نیکل میفروخت. یعنی یک پنی کمتر از قیمت سایر رقبای خود. این پیشرفت در دهه 30 رشد چشمگیری پیدا کرد و پپسی شروع به پخش محصول خود در سراسر آمریکا کرد.

در سال 1964 شرکت پپسی از نوشابه رژیمی‌خود که طعم مرکبات دلپذیری داشت، به اسم «شبنم کوهستان» رونمایی کرد. یک سال بعد این کمپانی با شرکت Frito Lay ترکیب و تبدیل به PepsiCo شد. در طول چند دهه بعد شرکت رشد بسیار چشمگیری داشت و شروع به رقابتی در سطح جهانی بر سر میزان سهم بازار با سردمدار صنعت نوشابه دنیا یعنی کوکا کولا کرد. این رقابت‌ها در بعضی زمان‌ها بسیار تهاجمی‌ می‌شد و کمپین‌های تبلیغاتی مانند «نسل پپسی» و «چالش پپسی» را به وجود آورد.

در سال 2015 این شرکت اعلام کرد دیگر از آسپارتام (که برای سلامت مشتریان خطرناک است) بعنوان شیرین کننده در نوشابه رژیمی‌خود استفاده نمی‌کند و به جای آن از سوکرالوز ( یک شیرین کننده مصنوعی دیگر) استفاده خواهد کرد.