خانه / 10کاری که خوب است انجام دهیم / ساندویچ با طعم نوستالژی
ساندویچ فروشی قدیمی

ساندویچ با طعم نوستالژی

اگر به بچه‌های نسل جدید از ساندویچ فروشی‌های قدیمی در تهران بگوییم شاید برایشان جذابیت زیادی نداشته نباشد. چرا که الان با وجود ساندویچ‌های متنوع و  برگرهای خوشمزه با انواع سس‌ها، به این فکر نمی‌کنند که زمانی یک ساندویچ فروشی بخاطر این معروف شده که برای اولین بار یک سوسیس خاص یا یک کالباس را وارد ایران کرده است. برای نسل جدید این موضوع که زمانی ساندویچ‌ها به کتلک و سیب زمینی و تخم مرغ محدود بوده و از انواع کالباس‌های دودی و ترکیبی خبری نبوده است معنایی ندارد.

اما نمی‌توان از یک دوره تاریخی که اغذیه فروشی‌ها با ساندویچ‌های بندری، ماکارونی، هات‌داگ و الویه، روز و شب جوان‌ها را می‌ساخته و تفریح‌ اصلی‌شان بوده حرفی به میان نیاورد.

حالا هرچقدر هم ساندویچ‌های عجیب و غریب با اسم‌های پیچیده و با روش‌های طبخ بر اساس آخرین فناوری‌های دنیای آشپزی در همه رستوران‌ها فراگیر شود، نمی‌شود از ساندویچ‌های قدیمی با نان بولکی و پیاز جعفری پیچیده بین کاغذ کاهی و خوردن آن به صورت سرپایی با یک شیشه نوشابه در دست، یادی نکرد. در این مطلب از مجله فیدیلیو  به سراغ ۱۰ پاتوق و ساندویچ فروشی قدیمی در تهران رفته‌ایم که هرکدام ویژگی جالبی دارند و هنوز هم شب‌ها مقابلشان صف است.

 

ساندویچ فروشی قدیمی آرزو

ساندویچ آرزو در میدان هفت تیر، نزدیک ۴۰ سال سابقه دارد. این ساندویچ فروشی توسط هموطنان ارمنی اداره می‌شود و نمود واقعی این جمله معروف است که می‌گوید: ساندویچ را باید از دست یک ساندویچ فروش ارمنی خورد. یک ویژگی مهم آروز این است که سوسیس و کالباس‌هایش در تهران بی‌نظیر است. یعنی مخصوص خودشان است و بالاترین کیفیت را دارد. به همین دلیل است که قیمت آن هم گران است.

در ساندویچ فروشی آرزو یک نوع سوسیس مخصوصی وجود دارد که بدون مواد نگه دارنده تهیه شده و مزه آن بسیار عجیب است. بنابراین از غذاهایی است که حتما باید فرصت تجربه کردن آن را به خودتان بدهید. ساندویچ‌های آرزو با پیاز و جعفری سرو می‌شود و یک نوع سس خردل دست ساز هم آنجا وجود دارد که به قول معروف باید دل شیر داشته باشید تا این سس را روی ساندویچ‌تان بریزید. از دیگر غذاهای خوشمزه و پرطرفدار آرزو هم بیکن گوشت و مرغ، بلغاری و فرانکفورتر است.

برای اطلاع از آدرس و منو ساندویچ فروشی قدیمی آرزو کلیک کنید

 

ساندویچ فریدون

ساندویچ فریدون یا فری …؟‌ فرقی ندارد چون فریدون انقدر معروف است که مهم نیست به چه اسمی صدایش می‌کنند و از طرفی همه شلوغی و ترافیک میدان نیلوفر و خیابان عشقیار برای این ساندویچ فروشی است. به طوری که رفته رفته این میدان را به پاتوق غذا و خوراکی منطقه عباس آباد و سهروردی تبدیل کرده است. چون معمولا وقتی یک مغازه به اصطلاح پا می‌گیرد و معروف می‌شود در کنار آن مغازه‌های زیادی باز می‌شوند تا از شلوغی منطقه سودی برده باشند.

اما به سراغ خود فریدون برویم. این ساندویچ فروشی مربوط به دهه ۵۰ است و اسم صاحب آن فریدون است. درست است که به فری کثیف معروف شده اما واقعا اینطور نیست که غذاهایش کثیف باشد. چون اگر کثیف یا غیربهداشتی باشد قطعا این همه مشتری مقابل آن صف نمی‌بندند. فریدون یک ساندویچ فروشی “حال خوب کن” است که هر چقدر هم با خودمان تکرار کنیم فری کثیف، از میزان خوش گذرانی‌مان‌ کم نمی‌کند. حتی ایستادن در صف آن هم هیجان انگیز است. خصوصا وقتی به جلو صف می‌رسی و نحوه آماده شدن ساندویچ‌ها را می‌بینی.

نوشتن درباره فری یک گزارش مفصل می‌خواهد و جمع بندی آن در چند خط کار سختی است. اما به عنوان نکته مهم می‌شود به معروف‌ترین آیتم‌هایش اشاره کرد: ساندویچ ویژه فریدون، کوکتل پنیر و فیله استیک. درکنار این‌ها هم قارچ سوخاری و سیب‌زمینی سرخ کرده نوستالژیکی دارد که در ظرف‌های یک بار مصرف سفید می‌ریزد و روی آن را پر سس می‌کند.

برای اطلاع از آدرس و منو ساندویچ فریدون کلیک کنید

 

ساندویچ طلایی

در خیابان میرزای شیرازی هم یک ساندویچ فروشی وجود دارد که صاحبان آن از هموطنان ارمنی هستند. این یعنی ساندویچ‌های خوشمزه. اینجا به اسم موسیو هم معروف است. از سال ۱۳۴۲ تاسیس شده و بخشی از معروف بودن آن به دلیل این نوشته روی سس خردل‌اش است: “احتیاط! خردل خیلی تند، اعتراض نکنید!”

ساندویچ طلایی یک مغازه خیلی کوچک است که جای نشستن ندارد و باید ساندویچ‌های آن را که در بین کاغذ کاهی پیچیده شده به صورت ایستاده نوش جان کنید. به دلیل این که در یک محدوده اداری قرار گرفته معمولا مشتری‌های ظهر آن با شب فرق دارد. به دلیل قرارگرفتنش در محدوده طرح ترافیک، افراد عادی شب‌ها به سراغش می‌روند تا ساندویچ‌های خوشمزه موسیو را بخورند.

بخشی از خوشمزگی ساندویچ‌های طلایی به دلیل نوع کالباس‌های آن است که از برند آندره تهیه می‌شود. آندره یکی از بهترین برندهای حال حاضر در صنعت سوسیس و کالباس است و همین باعث می‌شود ساندویچ‌های خوشمزه‌ای با آنها ساخته شود.

معروف‌ترین آیتم‌های ساندویچ طلایی کوکتل و ساندویچ زبان است. ساندویچ زبان اینجا را بدون شک در هیچ جای دیگری نمی‌توانید بخورید. خردل روسی را هم حتما امتحان کنید اما براساس هشداری که روی آن نوشته شده است مواظب باشید.

برای اطلاع از آدرس و منو ساندویچ طلایی کلیک کنید

 

ساندویچ محمود

محمود یک ساندویچ فروشی از دهه ۴۰ و کمی پایین‌تر از مجموعه شیرودی است که نام قدیمی آن امجدیه بوده است. امجدیه یک نام نیست بلکه هویت و تاریخی برای خودش دارد. محمود هم بخشی از این هویت است. همه کسانی که برای دیدن یک مسابقه فوتبال به ورزشگاه شیرودی می‌آمدند و یا برای ورزش به باشگاه‌های اطرف می‌رفتند بعد از تمام شدن کارشان خود را مهمان یک ساندویچ در محمود می‌کردند. هنوز هم همین است و هیچ چیز نسبت به قبل در محمود عوض نشده. همان مغازه قدیمی با دیوارهای کاشی شده، یخچال قدیمی پر از سینی‌های فلزی که با بندری و الویه و … پر شده است. صندلی‌های پلاستیکی که بیرون مغازه وجود دارد و مشتری‌ها روی آن می‌نشینند و جعبه‌های نوشابه که روی هم سوار است.

در ساندویچ محمود می‌توانید ساندویچ تان را با نان بولکی یا باگت سفارش دهید. بین آن هم پیاز و جعفری و سس خوشمزه‌ای سرو می‌شود. بیشترین حسی که در محمود به سراغتان می‌آید حس نوستالژیک و رفتن به خاطرات قدیمی است. اگر اینجا رفتید ساندویچ‌های ترکیبی که با مغز است را امتحان کنید. همینطور بندری و کباب چوبی.

برای اطلاع از آدرس و منو ساندویچی محمود کلیک کنید

 

ساندویچ کریم

در غرب تهران یک ساندویچ فروشی قدیمی وجود دارد که کریم نام دارد. البته به یک نام دیگری هم معروف است که از ذکر آن اینجا خودداری می‌کنیم چرا که ممکن است با شنیدن این واژه حالتان بد شود و اصلا تصور خوردن ساندویچ در چنین مکانی را نکنید. اما کافی است به بلوار ایت الله کاشانی و خیابان اباذر بیایید. صف طولانی را می‌بینید که شما را هم به ایستادن و امتحان کردن غذایش ترغیب می‌کند.

این مغازه در نزدیکی بیمارستان پیامبران و پردیس زندگی قرار دارد که باعث می‌شود مشتری‌هایی هم از این طریق به دست آورد. در کریم بندری‌ها و مرغ با قارچ و پنیر بسیار معروف است. همینطور ساندویچ استیکش. مشتری‌ها درباره اینجا می‌گویند “ساندویچ بازاری دبش” و ویژگی‌ دیگری که دارد سرعت عمل آنها است. قیمت‌های آن منصفانه است و در مجموع حس خوبی از خوردن غذاهایش به شما می‌دهد.

برای اطلاع از آدرس و منو ساندویچی کریم کلیک کنید

 

ساندویچ کوروش

اغذیه کوروش از قدیمی‌ترین اغذیه فروشی‌های تهران است که اول خیابان ایرانهشر از سمت کریمخان قرار دارد. وقتی وارد کوروش می‌شوید اصلا انتظار شیک بودن نداشته باشید. نه این‌که ساندویچی کثیفی باشد یا از خورن غذاهایش مریض شوید. اما بخاطر قدیمی بودنش همان حال و هوا را حفظ کرده و وارد رقابت با ساندویچ‌های فروشی‌های مدرن امروز نشده است. همین موضوع حفظ اصالت باعث شده مشتری‌های قدیمی‌اش ثابت بمانند و هر روز هم به تعداد مشتری‌های جدید اضافه شود.

منو کوروش از ساندویچ‌های بندری و مرغ، جگر و مغز و ماکارانی و این سبک اغذیه‌ها تشکیل شده. در کوروش همه چیز مقابل چشمان مشتری آماده می‌شود. قیمت‌ها هم در اینجا بسیار پایین است و یک پرس بندری آن که به راحتی می‌تواند سه نفر را سیر کند قیمتی حدود ۱۲ هزارتومان دارد. در کوروش جای نشستن هم وجود ندارد و همه به صورت ایستاده ساندویچشان را می‌خورند.

برای اطلاع از آدرس و منو ساندویچی کوروش کلیک کنید

 

ساندویچ بهروز

ساندویچ قدیمی بهروز در نبش خیابان سهروردی و اورامان یکی از پاتوق‌های معروف این منطقه است. ساندویچی دو نبش که جای نشستن دارد اما بخاطر شلوغی باید غذایتان را بگیرید و سرپا آن را بخورید. ساندویچ زبان، مغز و استیک بهروز خیلی خوشمزه است و البته با آن بهروزی که در میدان ونک قرار دارد فرق دارد.

یکی از مشخصه‌های بهروز اما سالاد کلم آن است. این سالاد آنقدر خوشمزه است که می‌توانید به عنوان غذای اصلی آن را بخورید. به دلیل خوشمزگی و پرطرفدار بودنش، آن را در ظرف‌های بزرگ و کیلویی به صورت جداگانه می‌فروشند و مشتری‌ها برای جشن‌هایشان خریداری می‌کنند.

بهروز در این اواخر دکوراسیون داخلی‌اش راتغییر داده. قبلا مغازه کناری بهروز پیتزا بازی بود که اکنون بهروز آن را نیز در اختیار گرفته و به فضای مغازه قبلی اضافه کرده است. با این حال اما فضا اصالتش را حفظ کرده و تابلو هم همان تابلو قدیمی است. تابلویی نارنجی رنگ و قدیمی که روشنایی‌اش با مهتابی‌ است و بخشی از هویت بهروز محسوب می‌شود.

برای اطلاع از آدرس و منو ساندویچ بهروز کلیک کنید

 

ساندویچ پاک

رد شدن از مرکز شهر و در دل خیابان لاله زار، بدون خوردن یک ساندویچ کوچک و قدیمی از اغذیه پاک چندان دلچسب نیست. اغذیه پاک شما را به سی سال پیش می‌برد. زمانی که از رستوران ایتالیایی و فرانسوی و آسیایی خبری نبود و تفریح‌ها به نوعی فیلم دیدن در خیابان لاله‌زار، قدم زدن و خرید در مراکز تجاری آن و بعد هم خوردن یک ساندویچ بی‌نظیر در اغذیه پاک بود.

در و دیوار اغذیه پاک به شما می‌گوید که قدم در دل تاریخ گذاشته‌اید. سنگ‌های کفپوش آن دیگر در هیچ جا دیده نمی‌شود. خوراک بندری و دیگر خوراک‌ها را در سینی آلومینیومی و به سبک قدیم با دورچین خیارشور، گوجه فرنگی و پیاز و جعفری به دست مشتری‌ می‌دهد. خوراک لوبیا در کاسه‌ و با قاشق فلزی، حتی تلویزیونی طوسی رنگ و قدیمی که در بالای سالن نصب است. همه و همه به شما می‌گوید که اینجا فقط یک ساندویچ فروشی نیست. اگر به پاک رفتید همه غذاها را امتحان کنید. چون همه چیز در آنجا خوشمزه است.

برای اطلاع از آدرس و منو ساندویچ پاک کلیک کنید

 

 

ساندویچ امیر

ساندویچ فروشی قدیمی امیر

ساندویچ امیر در خیابان طالقانی و دقیقا سه راه طالقانی قرار دارد. امیر آقا صاحب این مغازه مدتی در امریکا زندگی کرده و چند سالی است که این ساندویچ فروشی را دارد. اما نکته جالب این است که ساندویچ فروشی کوچک، به سبک اغذیه فروشی‌های قدیم و بسیار ساده است. امیر آقا ساندویچ هایش مخصوص خودش است. یک سس بی نظیر دارد که انگار به جانش بند است. با این که خوش اخلاق است اما اگر بگویید از آن سس دست ساز گوجه کمی بیشتر برایتان بریزد اخم‌هایش درهم می‌رود.

ساندویچ واویشکا امیر آقا با گوشت چرخکرده، کرفس و سیب زمینی نگینی آنقدر خوشمزه است که به زودی تمام می‌شود. بعد از آن بندری‌هاییش معروف است. بندری با فلفل تازه که تندی خاص اش به آن طعم عجیبی می‌دهد. ساندویچ‌ها با نان بولکی یا نان باگت به دلخواه مشتری سرو می‌شود و بین کاغذ مخصوص هم پیچیده می‌شود. اما امیر فقط ساندویچ ندارد. سوپ مرغ و آش جویی هم دارد که ابتدا مشتری‌ها به عنوان پیش غذا آن را می‌خورند و بعد به سراغ ساندویچ می‌روند. امیر آقا هم خیلی خوشرو و مهربان است و بخشی از هویت این مغازه کوچک محسوب می‌شود.

آدرس: تقاطع طالقانی با شریعتی – ابتدای سه راه طالقانی به سمت میدان سپاه

 

 

ساندویچ اولدوز

ساندویچ فروشی قدیمی اولدوز

درباره اولدوز فقط باید از دانشجویان میدان انقلاب پرسید. دانشجویانی که زمان ناهار به اینجا می‌آیند، ساندویچ‌هایشان را گرفته، نوشابه در دست لب جدول می‌نشینند و با شور و حال خاصی غذا می‌خورند. اولدوز یک مغازه کوچک با کاشی‌های زرد، چند صندلی فرفورژه قدیمی و میز‌های کوچکی است که روی‌ آن با سفره‌های پلاستیکی قدیمی پوشیده شده است.

مشتری‌ها به اینجا می‌گویند “اغذیه فروشی خیلی خسته.” اما حسی که بعد از خوردن غذاهایش به شما دست می‌دهد برعکس خسته بودن است. حس شادی و رضایت از این تجربه جذاب و متفاوت. سیب‌زمینی‌های الدوز از همه سیب‌زمینی‌های بقیه رستوران‌ها خوشمزه‌تر و عجیب‌تر است. سیب‌زمینی‌هایی که برخی فقط برای خریدن آن به اولدوز می‌آیند. همینطور عصرها بیشتر سفارش‌ها فقط سیب‌زمینی است و به عنوان عصرانه بهترین گزینه در بین رستوران‌های آن منطقه است. با اینکه در فاصله نزدیک اولدوز تعداد زیادی کافه و رستوران وجود دارد اما حال و هوای خاصی دارد که همیشه در ساعت ناهار آن را شلوغ نگه می‌دارد.

 

آدرس: خیابان فلسطین، بین خیابان بزرگمهر و انقلاب، نبش کوچه گیو

 

 

 

 

درباره آوا فوشریان

من علاقه زیادی به کافه و رستوران دارم. نه صرفا بخاطر غذا و خوراکی. بلکه به دلیل دور هم بودن و اتفاق های خوبی که تو اینجور جاها برام میفته. انرژی زیادی هم برای تجربه طعم ها و مکان های جدید دارم. همه این ها در کنار عشق به نویسندگی باعث شده تا عضو تیم فیدیلیو بشم.

6 نظرها

  1. اغذیه بلوار در ضلع جنوب غربی تقاطع بلوار کشاورز و فلسطین. ساندویچ های خوبی داره مخصوصاً قفقازی.

  2. سوده موسوی

    فریدون بی نهایت بد و بی کیفیت شده

  3. منم علاقه زیادی به کافه و رستوران دارم نه به خاطر دورهمی بلکه به خاطر شکم مبارکم

  4. فدرا رو باید اضافه کنید
    فوق العاده است

  5. به این لیست به نظرم به قطع و یقین باید موارد زیر اضافه بشود؛ شوخ بالاتر از میدان منیریه که شهرت زیادی دارد و البته اخیرا تغییر دکوراسیون داده. ساندویچ هدایت در خیابان هدایت دروازه شمیران که همبرگرهای خانگی و دست ساز دارد. ساندویچ فدرا بالاتر از بیمارستان طرفه و ساندویچ ابوحیدر در دولت آباد شهرری که شاید بهترین فلافل شهر برای اون مغازه است. ساندویچ خانلری تجریش هم برای بچه های تجریش واقعا یک برند حساب میشه. به نظرم این لیست ده گانه بدون این چند تا ناقصه. اگرچه خیلی خوب و دقیق بررسی شده بود. ممنون

    • حتما گزارش بعدی در این زمینه را به این برندها اختصاص خواهیم داد. ممنون که به ما گفتین.