خانه / یک برند خوشمزه / هاریبو، خوشمزه‌ترین خرس جهان!
هاریبو

هاریبو، خوشمزه‌ترین خرس جهان!

در بین تمام تنقلات موجود در پیشخوان سوپرمارکت‌ها، پاستیل یک چیز دیگس. جزو آندسته از خوبان رنگارنگی است که در طعم‌ها و اشکال مختلف، طرفداران بسیاری دارد. کوچک، بزرگ، پیر و جوان. اگر شما هم مانند نگارنده از عاشقان سینه چاک پاستیل باشید حتما تجربه اول‌تان از این ژله‌ای خوشمزه با خرس‌های رنگی هاریبو بوده است. امروز در مجله فیدیلیو می‌خواهیم با شما در مورد همین خرس‌های رنگارنگ خوشمزه صحبت کنیم.

برخی از برندها هستند که قدمت، اصالت و ضریب نفوذشان در بین مصرف کنندگان باعث شده تا به نوعی نام یک کالا با آن برند گره بخورد. حتما نمونه‌‌های زیادی در این بخش شنیده‌اید. وایتکس، لیپتون، نسکافه و … پاستیل نیز به نوعی با نام هاریبو شناخته می‌شود. هر چند که اکنون برندهای بسیاری از جمله چند برند ایرانی در این بخش در حال تولید و عرضه پاستیل با اشکال مختلف هستند اما با این حال طرفداران این خوراکی حتما تجربه و خاطرات زیادی با هاریبو دارند. اصلا شاید به همین دلیل باشد که هاریبو چنین شعار معروفی را برای خود انتخاب کرده است. “Haribo makes children happy,and adults too”

هاریبو از کجا آمد؟

‌هانز ریگل، خالق هاریبو، بعد از اتمام مدرسه و یادگیری قنادی به مدت 5 سال در قنادی‌های مختلف کار کرد. بعد از جنگ جهانی اول شرکت Heinen که در جستجوی یک قناد ماهر بود در توافق با ریگل او را در شرکت خود شریک کرد تا شرکت نام خود را به Heinen & Riegel تغییر دهد.

ریگل، در سال1920 با خرید کامل کارخانه Heinen شرکت خود را با نام تجاری Haribo در شهر بن آلمان ثبت کرد. در سال 1921خرس‌های معروف ‌هاریبو به اسم Dancing Bear معرفی شدند که البته با اسم خرس طلایی (Gold bear)شهرت جهانی پیدا کردند.

ریگل، در سال 1923، اولین ماشین این شرکت را خرید تا دیگر همسر و همکار او برای تحویل بسته محصولات مجبور نباشد از دوچرخه استفاده کند. رشد ‌هاریبو، آن چنان ادامه یافت تا در سال 1925 محصولات این شرکت در سراسر آلمان توزیع می‌شد. در سال 1930، هاریبو اولین شعار تبلیغاتی خود را اینچنین معرفی کرد: هاریبو کودکان را خوشحال می‌کند.

جنگ جهانی دوم و مرگ بنیانگذار هاریبو

با شروع جنگ جهانی دوم فروش شرکت به شدت کاهش یافت. علاوه بر این ‌هانز ریگ، یعنی پدر خرس‌های هاریبو در سن 52 سالگی درگذشت. به این ترتیب مدیریت شرکت به فرزند ریگل یعنی هانز جونیور (Hans Riegel junior)  و برادرزاده‌اش رسید.

هانز جونیور که دکترای خود در رشته علوم کسب و کار را با پایان نامه، نقش شکر در تجارت بین‌المللی گرفته بود، توانایی لازم برای تبدیل میراث پدر به یک کمپانی عظیم را داشت. ‌هانز ریگل کوچک، تمرکز خود را روی بچه‌ها گذاشته بود و به کودکان، رفتار و علایق آنها توجه زیادی می‌کرد. او می‌گفت: «من بچه‌ها را دوست دارم و از تماشای آنها لذت می‌برم. آنها مشتریان ما هستند. من باید بدانم آنها چه شیرینی دوست دارند؟ به چی فکر می‌کنند و با چه زبانی صحبت می‌کنند؟.»

رشد شرکت با عملکرد خوب‌ هانز ریگل کوچک ادامه داشت. آن هم با سرعتی باور نکردنی. در سال 1957‌هاریبو موفق شد چند شرکت کوچک و متوسط تولید کننده شیرینی و شکلات را خریداری کند تا کمپانی به یکباره رشد زیادی پیدا کند.

خرس‌های معروف جهانی

در اواسط دهه 60 شرکت متوجه شد محصول آنها طرفداران زیادی بین بزرگسالان نیز دارد. بنابراین شعار شرکت به   “Haribo makers children happy and adult too “  تغییر یافت.

فیلم زیر یکی از تبلیغات این شرکت است که با الهام از همین شعار ساخته شده است. ببینید:

تداوم موفقیت‌های هاریبو باعث شد تا این شرکت در سال‌های بعد‌ دفتر خود در فرانسه، انگلیس، سوئد و اتریش را افتتاح و در 1982 وارد آمریکا شود تا به این ترتیب وجه و نام یک شرکت بین‌المللی را با خود به یدک بکشد.

با این حال اما شهرت خرس‌های ‌هاریبو از سال 1991 گسترش ویژه‌ای پیدا کرد. آن هم زمانی که شرکت  Thomas Gottschalk  یکی از مجریان و شومن‌های معروف آلمانی ماموریت یافت تا برای معرفی و تبلیغ خرس ‌هاریبو که اسم جدید آن خرس‌های طلایی شده بود تمام تلاش خود را بکار گیرد.