خانه / پیشنهاد سردبیر / بهترین رستوران‌های گیلان و مازندران برای تعطیلات
بهترین رستوران‌های گیلان و مازندران

بهترین رستوران‌های گیلان و مازندران برای تعطیلات

گیلان و مازندران مقصد بسیاری از مسافران در ایام طعطیلات است. همیشه در ایام تعطیلات شهرهای شمالی میزبان جمعیت زیادی از مسافران هستند. جمعیتی که برای وعده‌های غذایی خود انتخاب های متعدد دارند. چرا که قدم به قدم جاده‌های شمالی پر از تابلو کته کبابی و اکبر جوجه و ماهی کباب است.

در این بین رستوران‌های قدیمی و سابقه‌داری هستند که بیشتر مسافران پرس و جو کنان خود را به آن می‌رسانند. شاید به این دلیل که اعتماد به رستوران‌های قدیمی بیشتر است و هیچکس دوست ندارد خوش گذرانی سفر را با خاطره های تلخ مسمومیت و مریضی جایگزین کند.

از طرفی در بین رستوران های جاده‌ای و محلی هم رستوران‌های تمیز و قابل اطمینانی هستند که همیشه مشتری‌های خاص خود را دارند. مشتری‌هایی که بخاطر غذای یک رستوران محلی تغییر مسیر می‌دهند یا تمام برنامه گشت و گذارشان را برپایه ناهار یا شام در آن رستوران می‌چینند.

در این گزارش از مجله فیدیلیو قصد داریم چند تا از پاتوق‌های جاده چالوس را معرفی کنیم و در ادامه هم رستوران‌های پرطرفدار گیلان و مازنداران را در بخش پیشنهاد‌های ویژه برای شما بیاوریم که اگر در ایام تعطیلات به شهرهای شمالی سفر کردید خیالتان از بابت رستوران خوب راحت باشد.

بهترین رستوران‌های گیلان و مازندران

در کیلومتر بیست جاده چالوس به سمت کرج اگر جایی را دیدید که ماشین‌های زیادی توقف کرده‌اند شما هم کنار بزنید و بدانید اتفاق‌های خوشمزه‌ای در انتظارتان است. شرکت فرآورده‌های لبنی دهاتی مغازه بزرگی است که انواع لبنیات و سوغاتی‌های شمال را دارد. اما دو خوراکی جذاب و متفاوت دارد که همه طرفداران بخاطر این دو به آنجا می‌روند.

اولی بستنی وانیلی خوش طعمی است که از شیر تازه تهیه شده و با بستنی‌های کارخانه‌ای تفاوت زیادی دارد. خصوص اینکه با سس شاتوت طبیعی سرو می‌شود و لذت آن را بیشتر می‌کند. دومین محصول هم فرنی‌هایی لطیف و یکدست با شیرینی ملایم است که طعم کودکی را دارد.


یک پاتوق دیگر در جاده چالوس حوالی تونل کندوان و آشکده‌های آن است. تونل کندوان در زمستان از سردترین نقطه‌های جاده چالوس است که به همین دلیل آش فروشی‌هایی از قدیم در اطراف آن شکل گرفته. اما به تدریج آنقدر طرفداران این غذا در کندوان زیاد شدند که حالا آش فروشی‌ها پاتوق مسافران شمالی هستند و در تابستان و زمستان فعالیت می‌کنند.
البته که جاده چالوس پاتوق‌های دیگری هم دارد. خصوصا رستوران‌هایی مثل ارکیده، میرزایی، لاله، آبی و … اما در ادامه به سراغ معرفی رستوران‌های شمال می‌رویم و برای راهنمایی بیشتر درباره جاده چالوس شما را به اینجا هدایت می‌کنیم.

درباره غذاخوری های گیلان و مازندران باید گفت به این دلیل که شهرها بسیار به هم نزدیک هستند می توانید انتخاب های مختلفی بین رستوران های معروف داشته باشید. یعنی اگر به یک رستوران رسیدید و به دلیل شلوغی نتوانستید از آن استفاده کنید با طی مسافت چند کیلومتری دوباره به یک شهر جدید و یک رستوران خوب دیگر می رسید. لیست معروف ترین رستوران های گیلان و مازندران را در ادامه ببینید:

حسن رشتی


از چالوس که به سمت گلستان حرکت می‌کنید ابتدا در نوشهر رستوران حسن رشتی وجود دارد که از قدیمی ترین و باسابقه‌ترین رستوران های استان مازندران است. به دلیل کیفیت و قیمت مناسبی که دارد از شهرهای دیگر هم به حسن رشتی می‌آیند.  این رستوران انواع کباب و جوجه کباب را سرو می‌کند و منو غذاهای شمالی‌اش هم مثل بقیه رستوران‌های شمال است.

با این تفاوت که طعم غذای محلی‌ از همه جا اصیل‌تر است. آنقدر اصیل که مازندرانی‌ها هم برای یک وعده غذای محلی به حسن رشتی می‌روند، مثل قورمه سبزی که با لوبیا چشم بلبلی و سبزی محلی سرو می‌شود.

برای خیلی‌ها ممکن است سوال باشد که چرا رستورانی در مازندران به اسم حسن رشتی معروف است؟ ماجرا از اینجا شکل گرفته که از آنجایی که برنج شمال به برنج رشتی معروف است و حسن آقا هم در رستوران‌اش بهترین کته شمالی را دست مشتری‌ها می‌دهد، از همان ابتدا به حسن رشتی معروف شده است.

این معروف بودن به تهران هم رسیده و شعبه‌ای به نام رستوران خوشبین در خیابان سعدی را تاسیس کرده. اما اینجا را هم مشتری‌ها به اسم حسن رشتی می‌شناسند. به طوری که اگر در خیابان سعدی رستورانی به نام خوشبین را پرس و جو کنید کمتر کسی می‌تواند راهنمایی‌تان کند.

در آخر این‌که چه در حسن رشتی نوشهر و چه در حسن رشتی تهران، ماهی سفید، کباب ترش و میرزاقاسمی‌ را در بین سفارش‌هایتان از قلم نیندازید.

رستوران تَمیشون


بعد از نوشهر و در جاده نور رستوران تَمیشون قرار دارد که یک مجموعه بزرگ در چهار طبقه است. این رستوران بعد از ایزدشهر واقع شده و منو آن نسبت به سایر رستوران‌های شمالی تفاوت دارد. تفاوتش در این است که علاوه بر کته کباب، جوجه کباب و میرزاقاسمی، چند نوع خورشت مرغ دارد که با سس های بسیار خوشمزه ای سرو می شود.

اگر به تمیشون رفتید، مرغ فسنجانی و مرغ و آلوی آن را حتما امتحان کنید. کیفیت جوجه کباب این رستوران هم خوب است. هم از این جهت که بخوبی مزه‌دار شده و هم از این جهت که بسیار نرم است و به قول معروف در دهان آب می‌شود.

مجتمع‌های نارنجستان و میزبان

بعد از نور به محمودآباد می‌رسیم که مجتمع نارنجستان آن بسیار معروف است. مجتمع تفریحی که هتل و رستوران و اقامتگاه ساحلی دارد. البته رستوران‌ها و فست‌فود‌های زیادی به نام نارنجستان در شمال کشور وجود دارد اما نارنجستان اصلی همین مجتمعی است که در محمودآباد قرار دارد.
در بابلسر مجتمع تفریحی میزبان وجود دارد که از قسمت‌های مختلفی مثل هتل، سالن عروسی، سالن همایش، رستوران‌های ایرانی و ایتالیایی و کافی شاپ تشکیل شده است.


در کنار تمام رستوران‌هایی که نام برده شد باید به شعبه‌های اکبرجوجه هم اشاره کرد که شعبه اصلی آن در گلوگاه قرار دارد. اکبرجوجه غذای معروف شمالی است که از سرخ کردن یک جوجه در روغن زیاد درست می‌شود، به همراه کته و سس انار هم سرو می‌شود. البته در شعبه های اکبرجوجه که به نام برادران کلبادی معروف است تنها همین غذا سرو می‌شود و به همین دلیل اگر همراهانتان اکبر جوجه دوست نداشته باشند بهتر است یک رستوران دیگر را جایگزین کنید.

گیلان و مازندران
دوباره به چالوس برگردیم و این بار به سمت استان گیلان حرکت کنیم. ابتدا نرسیده به متل قو رستوران آبادگران را داریم و بعد از آن وارد سلمانشهر می‌شویم. به تازگی با مراکز خرید زیادی که در سلمانهشر ساخته‌اند اینجا تبدیل به پاتوق تفریحی مسافران شده است. رستوران ایتالیایی دانانو یکی از همین پاتوق هاست که پیتزاها و پاستاهای خوشمزه‌ای دارد. یک شعبه از شیرینی لیلی و یک شعبه از نان سحر هم در متل قو قرار دارد که برای خرید خوراکی‌های خوشمزه انتخاب خوبی است.

معروفترین‌های رامسر


بعد از سلمانهشر به رامسر که رسیدید می‌توانید از بین رستوران های برادران و کشتی جایی را برای صرف غذا انتخاب کنید. رستوران برادران از غذاخوری‌های قدیمی رامسر است که منوی ایرانی و دریایی و محلی دارد.

رستوران کشتی هم داخل یک کشتی قرار دارد. این سالن متفاوت باعث می‌شود تا حال و هوای شمال و یک شهر ساحلی بیش از پیش برایتان تداعی شود. تمام دکوراسیون از میز و صندلی، ورودی‌ها، اکواریوم و تزییناتی که به دیوار زده اند نشانه‌هایی است تا مشتری‌ها را به یاد یک کشتی بی‌اندازد. کیفیت غذا این رستوران خوب است و ماهی آن بخاطر نوع طبخی که دارد یکی از معروف‌ترین غذاهای اینجاست.

رستوران‌های معروف گیلان

وقتی از جاده چالوس به استان گیلان وارد می‌شویم ابتدا در منطقه چابسکر و جاده جنگی سرولات به رستوران خاور خانم برمی‌خوریم. جاده سرولات یکی از زیباترین جاده‌های جنگلی و از جاذبه‌های گردشگری چابکسر محسوب می‌شود. اما در کنار زیبایی این جاده بسیاری از مسافران به قصد غذاخوردن در رستوران خاور خانم به آن وارد می‌شوند.

رستورانی که غذاهای محلی را به دستپخت خانمی به اسم خاور سرو می‌کند و مسافران ساعت‌ها انتظار می‌کشند تا فسنجان یا ماهی کباب آن را نوش جان کنند. صرف غذا در این رستوران هم فال و هم تماشاست. چرا که منظره بسیار زیبایی از کوه و جنگل‌های سرولات مخصوصا در طبقه دوم چشم‌ها را خیره می‌کند.

چلو شیش  و  دیگر هیچ

چلوشیش یک رستوران تازه تاسیس در رشت است که در مدت کوتاهی بسیار طرفدار پیدا کرده. این رستوران در محل یک پارکینگ قدیمی تاسیس شده است. پارکینگی که متعلق به پدربزرگ بوده است و نوه‌هایش تصمیم گرفتند تا با خلاقیت خود از این فضا برای تاسیس رستوران استفاده کنند. خلاقیت این جوان‌ها مهمترین ویژگی است که چلو شیش را معروف کرده است. این خلافیت در فضا، طراحی منو، ظروف پذیرایی و موسیقی‌هایی که در سالن پخش می‌شود دیده می‌شود.

چلو شیش غذاها را در ظرف مسی سرو می‌کند اما ترکیب دکوراسیون مدرن است. نوع غذاها و پیش غذاها فقط از غذاهای سنتی گیلان است و کباب ترش، ماست بورانی و دوغ محلی از ایتم‌هایی که همه مشتری‌ها به سفارش آن تاکید می‌کنند.

چلوشیش با اینکه توسط جوان‌های امروزی تاسیس شده اما به اصالت‌های شهر گیلان بسیار پایبند است و همین موضوع باعث محبوبیت آن شده است. اصالتی که با پخش موسیقی‌های سنتی گیلان از دهه های ۴۰-۵۰ به مشتری‌های منتقل می‌شود و در کنار غذای سنتی مشتری‌ها را کاملا در حال و هوای گیلان و رشت قرار می‌دهد. پس اگر به رشت رفتید حتما به چلوشیش هم سر بزنید تا ببینید جوان‌های خلاق چطور سنت و مدرنیته را به هم پیوند زده و فضای دوست داشتنی چلو شیش را به وجود آورده‌اند. یادتان باشد که حتما قبل از رفتن میز خود را رزرو کنید.

آدرس‌:  رشت – میدان مصلى – خ امام خمینى – خ ١۵ خرداد – مابین هتل پامچال و بیمارستان حشمت – روبروى بنفشه ۳

تلفن :  ۰۱۳۳۳۶۱۰۱۲۰

رستوران محلی شورکولی 

یکی دیگر از رستوران های محلی رشت که در منطقه گلسار این شهر قرار دارد شور کولی است. ماهی کولی یکی از خوشمزه‌ترین و لذیذترین ماهی‌های شمال است که از غذاهای اصلی و مهم این رستوران به شمار می‌رود و حتی اسم رستوران را هم بر اساس ان انتخاب کرده‌اند. ماهی‌های کوچک و خوش خوراکی که به شیوه خاص سرآشز شورکولی طبخ می‌شوند و کنار کته اصل شمالی سرو می‌شوند.

معمولا در رستوران‌های شمالی ماهی های قزل آلا و سفید در منو وجود دارد و بعضی ها هم اوزون برون را سرو می‌کنند. که البته اوزون برون به دلیل قیمت بالایش کمتر مورد استقبال قرار می‌گیرد. در حالی که ماهی های دریای شمال بسیار متنوع‌اند و حالا این رستوران با ارائه ماهی کولی مشتری‌های زیادی را به رستوران خود کشانده است. از دیگر غذاهای محبوب شورکولی کباب کوبیده آن است و البته پیش‌ غذاهای خوشمزه مثل زیتون پرورده، اشپل گردو باقالا و ماست محلی.

فضای شورکولی سنتی است و غذاها هم در ظرف‌های گلی سرو می‌شود. برنج آن به صورت کته قالبی است و خورشت‌های محلی گیلان مثل اناربیچ، کولی غورابیچ که ترکیب ماهی کولی با خورشت غورابیچ است و چند غذای اصیل گیلانی دیگر را هم سرو می‌کنند.

آدرس: رشت – گلسار- ابتدای لوار توحید

تلفن: ۰۱۳۳۳۱۲۱۷۴۹

اتراق در لاهیجان

در لاهیجان رستوران‌های وحید، زیبا و ستاره گیلان از قدیمی‌ها هستند. رستوران زیبا که روبروی استخر سبز لاهیجان است از قدمتی ۴۵ ساله برخوردار است. اینجا پاتوق بازیگران و خواننده‌های زیادی بوده و چند فیلم هم در آن فیلمبرداری شده است.تمام عکس ها از خاطره‌های قدیمی هنوز بر دیوار آن نصب است که در کنار غذاهای خوب از جاذبه‌های این رستوران است.

رستوران وحید هم یکی از غذاخوری‌های با کیفیت لاهیجان محسوب می‌شود و کباب‌ها و میرزاقاسمی‌اش بسیار معروف است.
در شهر خمام هم رستوران عاشوری را داریم که حیاط آن دست کمی از باغ پرندگان ندارد. همچنین با وسایل انتیک و قدیمی که این رستوران در فضای خود گردآوری کرده شبیه به موزه شده است. کباب ترش و ماهی سفید عاشوری از بقیه غذاهایش معروف‌تر است.


درباره رستوران‌های رشت هم نظرات زیادی وجود دارد. چرا که هر چه یک شهر بزرگ‌تر و مهم‌تر باشد رستوران‌های بیشتری هم دارد و بخاطر سلیقه‌های مختلف نظرات متفاوتی هم نسبت آن‌ها وجود دارد. اما بدون شک رستوران محرم در دسته بندی رستوران‌های این شهر جایگاه اول را دارد. کیفیت غذا و قیمت مناسب محرم باعث شده تا در همه ایام سال شلوغ باشد. اما اگر از شلوغی رستوران محرم کلافه شدید انتخاب بعدی‌تان می‌تواند رستوران جهانگیر باشد.

البته یک کبابی قدیمی به نام احمد کبابی هم بعد از سبز میدان رشت وجود دارد که کباب‌های خوشمزه آن می‌تواند انتخابی باشد تا اگر از غذاهای تکراری شمالی خسته شدید دلی از عزای کوبیده و جوجه دربیاورید.
در انتهای این مطلب از شما دوستان فیدیلیویی می‌خواهیم تجربه های خود از رستوران‌های محلی و حتی تازه تاسیس شمال کشور را برایمان بنویسید. رستوران‌های خوب زیادی که شما در سفرهایتان به گیلان و مازندران غذاهای خوشمزه در آن‌ها نوش جان کردید و در این مجال فرصت نامبردن‌شان فراهم نشد.

درباره آوا فوشریان

من علاقه زیادی به کافه و رستوران دارم. نه صرفا بخاطر غذا و خوراکی. بلکه به دلیل دور هم بودن و اتفاق های خوبی که تو اینجور جاها برام میفته. انرژی زیادی هم برای تجربه طعم ها و مکان های جدید دارم. همه این ها در کنار عشق به نویسندگی باعث شده تا عضو تیم فیدیلیو بشم.

9 نظرها

  1. محبوبه صادقی

    سلام توی شمال صبحانه خوب کجا بخوریم

  2. تورنگ طلایی تو راه رشت فومن ، رستوران حاج حسن ساری کجان پس ؟

  3. با سلام خدمت تمامی دوستان فیدیلیویی،مراکزی را معرفی کردین بسیار خوب ودرست بودند به جز چند مورد اما به رستوران فرزین در سلمانشهر که دارای کباب وماهی قزل آلای فوق العاده وغذاهای محلی ودوغ با طعم عالی ومحیطی بسیار مطبوع ورستوران نیلوفر ابی در انزلی که دارای غذاهای محلی وموسیقی زنده محلی ونیز بسیار زیبا بود نیز اشاره نکردید.

  4. بهترین و شاید قدیمی ترین رستوران گیلان یعنی روحی آستارا رو از قلم انداختید. تو استارا رستوران هتل اسپیناس هم غذاهاش عالیه و هم محیطش.

  5. پاستا ی الفردو و کارنه ی پارادیزو تو گلسار هم معرکست

  6. من هم موافقم اون زمانيكه خود خاور خانوم غذا رو درست ميكرد خوب بود فقط مناظر منطقه ديدن داره و نه غذاش

  7. سلام در رشت رستورانهای “میرزا” واقع در بلوار گیلان و “شورکولی” در بلوار گلسار و “وحید” در بلوار گیلان از بهترین ها هستند.

  8. تقریبا بیشتر جاهایی که معرفی شدند رو رفتم ، در مورد خاور خانوم ،، به نظر من به نسبت زمانی که صرف میشه کیفیت و مزه خاصی رو شاهد نیستیم (مثلاااا،،، کباب ترشش اصلا جویده نمیشد از بس که سفت بود). تنها مزیتش منظره قشنگی هست که نصیبتون میشه.