خانه / کافه و رستوران / کافه محبوب من / یک ماجراجویی فرهنگی در کافه زندان مارکوف
کافه مارکوف

یک ماجراجویی فرهنگی در کافه زندان مارکوف

زمانی که نیکولا مارکوف، معمار معروف روسی به دستور رضاخان بنای زندان قصر را می‌ساخت، شاید فکرش را هم نمی‌کرد روزی مردم بجای اسارت، در محوطه این زندان و در کافه‌ای به نام خودش اوقات خوشی را سپری کنند. با مجله فیدیلیو و گزارشی از کافه مارکوف همراه باشید.


با گذشت حدود 90 سال از تاسیس زندان قصر، این مکان به عنوان باغ موزه هر روز میزبان بازدیدکنندگان بسیاری است.
بازدیدکنندگان از باغ موزه قصر می‌توانند از زندان مارکوف، محل‌ نگهداری زندانیان سیاسی که حتی دیوارهایش با مهر سکوت عمق فاجعه را به تصویر کشیده و بیننده را تحت تاثیر قرار می‌دهد بازدید کنند.

همچنین باغ ایرانی با تنوع گیاهی زیاد، زورخانه قصر، کتابخانه مرکز تحقیقات، گالری‌های مختلف، فضاهای نمایشگاهی و فرهنگی، چایخانه و سفره‌خانه سنتی، بازارچه محصولات هنری، فرهنگی و صنایع دستی از دیگر امکانات باغ موز قصر است.
در این میان اما کافه‌ مارکوف که در محوطه سبز این باغ موزه قرار دارد با نمای شیشه‌ای و چشم‌انداز زیبا، میزبان بازدیدکنندگان از باغ موزه است. این کافی شاپ هر روز از ساعت 9:30 تا 22:30 دایر است.

اوقات خوش در کافه زندان ساز روسی

بعدی قبلی
بعدی قبلی

کافه مارکوف در ضلع شرقی باغ موزه قصر با نمایی کاملا شیشه‌ای چشم‌انداز زیبایی برای شما به وجود آورده است.

این کافه در دو قسمت داخلی و خارجی طراحی شده که در قسمت داخلی فضای بزرگی با حدود 15 تا 20 میز میزبان شماست.

در این قسمت شما علاوه بر اینکه می‌توانید از میان منوی خوشمزه کافه مارکوف انواع نوشیدنی سرد و گرم، پاستا و اسنک و کیک و شیرینی را سفارش دهید، بلکه می‌توانید چشم‌هایتان را به مهمانی عکس، نقاشی و سایر هنرهای معاصر که در این کافه به نمایش درآمده است ببرید.
اما این همه برنامه‌های کافه مارکوف نیست و هر از چندگاهی برنامه‌هایی چون نقد فیلم و کتاب، کتابخوانی، شعرخوانی و … در این کافه برگزار می‌شود.

به صورت کلی مارکوف کافه‌ای دنج است که برای قرارهای دوستانه 2 تا 10 نفره، مهمانی‌های خانوادگی و… مناسب است.
در مود تنوع منوی این کافی شاپ هم باید بگوییم که در مارکوف هم نوشیدنی‌های سنتی مانند عرقیجات سنتی و هم نوشیدنی‌های مدرن سرد و گرم سرو می‌شود.
در لیست غذای این کافه هم چیپس و پنیر، انواع پاستا و اسپاگتی و ساندویچ به چشم می‌خورد که از لحاظ کیفی در حد متوسط است.
اگر اهل صبحانه خارج از خانه هم هستید باید بگوییم که می‌توانید از منوی صبحانه این کافه استفاده کنید.

کافه مارکوف محلی برای حیوان دوست‌ها

یادتان نرود که تنها مخاطبان کافه مارکوف بازدیدکنندگان از باغ موزه قصر و جوانان کافه گرد و البته کافه دوست نیستند. بلکه این کافی‌شاپ از حامیان پر و پا قرص حیوانات است و بی دلیل نیست که گربه‌های باغ موزه قصر حوالی این کافه به میهمانان خوشامد می‌گویند.
در حقیقت مارکوف با همکاری گروه‌های حامی حقوق حیوانات بستری فراهم کرده تا این حیوانات بدون ایجاد مزاحمت در محوطه باغ موزه قصر تهران زندگی کنند.

هر هفته گروه‌های حامی حیوانات برای غذادهی به این محل مراجعه کرده و البته کارکنان این کافه هم در این زمینه فعال هستند.

برای روزهای سرد و بارانی هم این کافه باکس‌های مقوایی کوچکی ساخته است تا گربه‌های باغ موزه را از باران و برف در امان دارد.
این اقدام موجب شده است حیوان دوستان و حامیان حقوق حیوانات نیز توجه ویژه‌ای به این کافی‌شاپ داشته باشند.
پس اگر اهل کافه‌گردی و خوردن دم‌نوش و سردنوش‌های سنتی و مدرن هستید و همچنین به حیوانات علاقه دارید، اگر در مورد تاریخ کنجکاو هستید و مطالعه و بازدید از اماکن تاریخی در برنامه شماست، به باغ موزه قصر و کافه مارکوف سر بزنید.

البته امتحانش مجانی نیست؛ اما قطعا بی ضرر است. با این حال می‌توانید برای دیدن منو و آدرس این کافه روی باکس سفید زیر کلیک کنید.

برای دیدن منو و آدرس کافه مارکوف اینجا کلیک کنید

 

درباره مریم عسگری

برای من به عنوان یک روزنامه‌نگار که پانزده سال است در حوزه‌های آی‌تی و تکنولوژي، مسکن، خودرو و بانکداری الکترونیک فعال هستم، نوشتن درباره خوردنی و نوشیدنی‌ها لذتی صد چندان دارد. دلیل هم کاملا مشخص است. من یک روزنامه نگار شکمو هستم. بزرگترین لذت زندگیم آشپزی و خلق غذا و مزه‌های جدید، کشف رستوران‌، کافی شاپ و قنادی‌های مختلف و امتحان کردن هر نوع غذای جدید است. پس سعی می‌کنم اینجا تجربه‌هامو با شما از راه همکاری با فیدیلو در میان بذارم.