خانه / کلینیک غذا / زندگی سالم / ۵ غذایی که سالم به نظر می‌رسند، اما…
غذای سالم

۵ غذایی که سالم به نظر می‌رسند، اما…

خیلی اوقات ظاهر غذاهای مختلف است که ما را هیپنوتیزم کرده و به خوردن تشویق می‌کنند اما آیا زیبایی در تزیین یک غذا و یا حتی طبخ آن دلیلی بر سالم بودن آن است؟‌

۵ غذایی که در ادامه به آن‌ها اشاره می‌شود در ظاهر جذاب، فریبنده و خوشمزه و در عین حال سالم به نظر می‌آیند اما در اصل خیلی هم سالم نیستند و می‌توانند برای بدن ما مضر باشند. پس مراقب باشید که فریب ظاهر را نخورید. با مجله فیدیلیو همراه باشید تا با این پنج غذا بیشتر آشنا شوید.

۱- رولت (ساندویچ‌های رولی تهیه شده با نان لواش و…)

رولت

این ساندویچ‌ها فریبنده هستند چرا که ظاهری سالم دارند. به خاطر نازک بودن شان گول زننده هستند. اما این نکته را در نظر داشته باشید که هر ساندویچ رولت اغلب برای دو نفر است.

با توجه به سایز، هر رولت به تنهایی می‌تواند ۳۰۰ کالری به میز غذای شما اضافه کند. همچنین رولت‌ها با غلات سفید و تصفیه شده به جای غلات فیبر دار تهیه می‌شوند.

فریب ظاهر رنگارنگ آنها را نخورید مثلا رولت اسفناج با رنگ سبز بسیار جذاب است. همیشه نگاهی به محتویات رولت‌ها بیاندازید. به‌عنوان مثال در رولت اسفناج چیزی به نام اسفناج نمی‌بینید بلکه در انتهای ساندویچ مقداری جزیی اسفناج قرار دارد.

۲- انواع برگر سبزیجات

برگر سبزیجات

کلمه سبزیجات در دید عموم مردم سالم است. برگر سبزیجات هنگامی ‌در دسته غذاهای سالم قرار می‌گیرد که بخش عمده آن با سبزیجات تهیه شده باشد. در حالی که اغلب همبرگرهای یخ زده به جای سبزیجات واقعی  حاوی مخمرها و نشاسته ذرت هستند.

بهترین گزینه این است که خود اقدام به تهیه برگر سبزیجات نمایید که حاوی حدود ۷ گرم پروتئین و ۱۵۰ کالری است. همبرگر با بیش از ۱۰ گرم پروتئین به احتمال زیاد با گلوتن گندم و پروتئین سویا تهیه شده است.

۳- نوعی آرد سمولینا به نام Couscous

آرد سمولینا Couscous

آرد Couscous در میان گیاه خواران محبوبیت خاصی دارد. اما مراقب باشید. عنصر اصلی آرد سمولینا، درست مثل ماکارونی ساده آرد سفید است. بنابراین اگر فکر می‌کنید در حال خوردن غذای سالم هستید، دست نگه دارید! بهتر است یک بشقاب فتوچینی سفارش دهید. یک سوم فنجان آرد Couscous، ۲۳۰ کالری دارد!

 

۴- نان بدون گلوتن

نان بدون گلوتن

این‌که یک ماده غذایی فاقد گلوتن باشد صرفا به معنای سالم بودن آن نیست. محصولات فاقد گلوتن برای کسانی که به غلات کامل مثل گندم حساسیت دارند در نظر گرفته شده و با شکر، سدیم و غلات تصفیه شده جایگزین می‌شوند. نان فاقد گلوتن مواد مغذی کلیدی مانند فیبر طبیعی و ویتامین B را از دست داده است.

برای غذاهای سالم فاقد گلوتن از محصولاتی که دارای غلات کامل مانند آرد برنج قهوه ای می‌باشند، استفاده نمایید.

۵- سالاد تاکو Taco

سالاد تاکو Taco

وقتی به رستوران مکزیکی می‌روید معمولا سالاد تاکو انتخابی سالم به نظر می‌رسد. ممکن است سالم‌ترین انتخاب در منو به شمار بیاید، اما می‌تواند رژیم غذایی شما را خراب کند. این سالادها معمولا در لایه نازکی از نان تورتیلا که در روغن زیاد سرخ شده است سرو می‌شود. این سالاد با گوشت گوساله چرخ کرده، خامه ترش و سالاد آووکادو که همگی پرکالری و پرچربی هستند سرو می‌شود.

به خاطر داشته باشید این سالاد به خاطر داشتن کاهو و فقط به خاطر اسم کاهو در بین مواد تشکیل دهنده آن سالادی سالم به نظر می‌آید که البته سالم نیست. مراقب این سالادهای سرو شده به عنوان دسر باشید چرا که چرب و پر کالری هستند.

 

 

 

 

 

 

 

 

درباره الناز طالب زاده

سال هاست که در زمینه ترجمه برای روزنامه ها و نشریات و سایت های اینترنتی فعالیت دارم. این بار در حال کسب تجربه در بین محتواهای خوشمزه هستم. غذا خوردن و حتی در موردش صحبت کردن یکی از لذت هاست. خوشحالم بواسطه مطالبی که در این زمینه براتون ترجمه می کنم با هم در این لذت ها همراه هستیم.