خانه / کافه و رستوران / سام کافه منوچهری کافه‌ای در ویرانه‌های یک کارخانه قدیمی
سام کافه آرگو

سام کافه منوچهری کافه‌ای در ویرانه‌های یک کارخانه قدیمی

اگر کافه باز باشید یا علاقه‌مند به کافه‌گردی پس حتما تجربه‌های خوب و بد زیادی داشته‌اید. کافه‌هایی با طراحی داخلی، زیبا خلاقانه و نو‌آورانه. کافه‌هایی با گل و گیاه یا تابلو، قاب عکس و اشیای تزئینی، یکی در باغ و دیگری در خانه‌ای قدیمی که همگی در نوع خودشون زیبا بوده و هستند. اما شاید تا به حال به فکرتان نرسیده باشد که نوشیدن فنجانی قهوه در خرابه‌های به جای مانده از یک کارخانه قدیمی چقدر می‌تواند تجربه لذت بخش و جدیدی برای شما باشد. با مجله فیدیلیو همراه باشید تا شما را با سام کافه منوچهری یا فردوسی یا آرگو آشنا کنیم.

عطر قهوه در کارخانه‌ای متروکه

سام کافه از کافه‌های معروف و زنجیره‌ای تهران است که در حال حاضر سه شعبه ثابت در محدوده خیابان فرشته، ونک و شهرک غرب دارد و یک شعبه موقت در کارخانه آرگو. ممکن است بپرسید یک کافه آن هم در یک کارخانه؟!

کارخانه آرگو یکی از قدیمی‌ترین کارخانه‌های پایتخت است که حدود 100 سالی قدمت دارد و در گذشته محل تهیه و تولید نوشیدنی بوده است. تقریبا 40 سال از آخرین فعالیت آن می‌گذرد و تا یک سال پیش به فضای متروکه‌ای تبدیل شده بود.

چند سال پیش در مزایده فروش این ملک، بنیاد پژمان که در سال 94 توسط حمید رضا پژمان تاسیس شده بود، این کارخانه را خریداری و از آن بعنوان یک گالری و بستری برای ارائه و نمایش هنر مدرن استفاده کرد.

سام کافه منوچهری بعنوان بخشی از این اقامت گاه هنری در فضایی بکر و متفاوت به دوستداران و علاقمندان به هنر که به این کارخانه سابق و گالری فعلی پای می‌گذارند هنری از جنس قهوه ارائه می‌دهند.

سام کافه آرگو کافه‌ای از جنس سنگ و آهن

بیشتر شبیه به یک خواب است یا بودن در صحنه فیلم برداری یک فیلم جنگی، حتی تصورش هم کمی سخت است. کافه‌ای در میان دیوارهای بلند و فضای بدون سقف که اطراف شما را فقط سیمان، آجر و آهن پر کرده است.

تعدادی صندلی فلزی با چند میز و نیمکت چوبی، خبری از در یا پنجره نیست فقط فضای بکر صنعتی است که دورتادور شما را احاطه کرده است. سام کافه منوچهری با تمام سادگی خود تمام المان‌های یک کافه با فضای خاص را دارد که باید خودتان به آنجا بروید و آن را تجربه کنید.

گردهمایی هنر مدرن با قهوه‌های داغ

منوی سام کافه منوچهری بسیار محدود است. چند نوع نوشیدنی بر پایه اسپرسو و چند مدل کوکی و برانچ (میان وعده). البته این محدودیت کاملا موجه است چرا که این کافه به نحوی در خدمت گالری و بازدیدکنندگان آن است.

اصلا برای همین است که در این سام کافه تنها از لیوان‌ها و ظروف یکبار مصرف استفاده می‌شود تا آن دسته از بازدیدکنندگانی که قصد دارند حین نوشیدن قهوه خود سری هم به آثار هنری موجود در فضای کارخانه بزنند مشکلی برای جابه‌جایی و بردن لیوان‌ها به بیرون از فضای کافه نداشته باشند.

جایی که حتما باید رفت و دید

در حال حاضر سام کافه منوچهری تنها در روزهای پنجشنبه و جمعه هر هفته و از ساعت 11 صبح تا 8 شب دایر است. به نحوی حیات این کافه به حیات نمایشگاه و بنیاد پژمان وابسته است. البته قرار است در آینده نزدیک این شعبه موقت از سام کافه به شعبه دائمی تبدیل شود.

از توضیحات جانبی سام کافه آرگو که بگذریم باید به شما همراهان همیشگی فیدیلیو بگوییم که رفتن به این کافه به طور قطع یکی از عجیب‌ترین و متفاوت‌ترین تجربیات کافه‌گردی شما خواهد شد. البته درست که است این تجربه متفاوت و جدید است اما ممکن است به مذاق برخی خوش نیاید و برخی هم به شدت علاقمند به آن شوند.

پس برای رسیدن به پاسخ این سوال که شما عضو کدام دسته هستید پیشنهاد می‌دهیم حتما سری به سام کافه کارخانه آرگو بزنید و خودتان از نزدیک اینجا را تجربه کنید.

 

 

درباره ایمان تیموریان

یک علاقه‌مند به غذا و آشپزی، رستوران و کافه گردی هستم که تحصیلاتم را در رشته مهندسی برق تا مقطع کارشناسی ارشد ادامه دادم ولی هیچ وقت دست از علایقم نکشیدم. همیشه دوست داشتم مکان‌های خوب و بد را به دیگران معرفی کنم تا به نحوی باعث پیشرفت و بالا رفتن سطح استانداردها در رستوران‌ها و کافه‌ها شوم . فیدیلیو بستری هست که این شرایط را برای ما فراهم کرده تا به این هدف برسیم.