خانه / دنیای غذا و نوشیدنی / مواد غذایی را در چه ظروفی نباید نگهداریم؟
نگهداری موادغذایی

مواد غذایی را در چه ظروفی نباید نگهداریم؟

نگهداری موادغذایی در ظروف پلاستیکی برای همه مواد روش درستی نیست. قرار گرفتن برخی موادغذایی در کنار بعضی ظروف خطر زیادی برای سلامتی دارد. این مواد در کنار هم ترکیبات ناسالمی را تولید می‌کنند. برخی از مواد هم هستند که لازم نیست در ظرفی نگه داشته شوند اما مدت زمان ماندگاری‌شان به عوامل مختلفی بستگی دارد.

به کمک این مطلب از مجله فیدیلیو می‌توانید نحوه ذخیره موادغذایی بطوری‌که تازه، سالم و ترد باقی بمانند را بیاموزید.

بعدی قبلی

نگهداری موادغذایی

سیب

خوردن یک سیب در روز می تواند دکتر را از شما دور نگه دارد، اما قبل از فاسد شدن از آن لذت ببرید. سیب می‌تواند در دمای اتاق نگهداری شود، اما اگر خواهان طول عمر بیشتر آن هستید بهتر است در یخچال نگهداری شود. ظاهر سیب در دمای اتاق پس از چند روز پلاسیده می‌شود اما در یخچال برای هفته‌ها ترد باقی می‌ماند.

نگهداری موادغذایی

آرد

آرد چنانچه در ظروف فلزی، شیشه‌ای یا ظرف پلاستیکی مهر و موم شده قرار گیرد، تازه و قابل استفاده باقی خواهد ماند. این نوع نگهداری از ماندن در بسته بندی کیسه های کاغذی فروشگاه بهتر است. آرد در مقایسه با اکثر غذاها زمان طولانی‌تری نیاز دارد تا خراب شود به شرط آنکه به خوبی محافظت شود. آرد از غلات حساس محسوب می‌شود. بهتر است به منظور کم کردن سرعت فرآیند اکسیداسیون آرد گندم، آن را در یخچال یا فریزر نگهداری نمایید.

نگهداری موادغذایی

میوه ها

اکثر افراد میوه را در یخچال نگهداری می‌کنند، انواع میوه ها را به همراه سیب و برخی میوه‌های حساس مانند تمشک. این روش شاید در ظاهر خوب باشد اما برخی از میوه ها پیش از نگهداری در یخچال نیاز دارند مدتی در فضای بیرون باقی بمانند تا کامل برسند. میوه‌ها همچنین نباید با سبزیجات نگهداری شوند زیرا به سبب انتشار انواع گازها روند فاسدشدنشان سریع‌تر می‌شود.

نگهداری موادغذایی

سیب زمینی

سیب زمینی برای آنکه تازه بماند باید در محلی خشک، خنک و تاریک نگهداری شود. یخچال محل مناسبی برای نگهداری سیب زمینی نیست، حتی دمای بسیار پایین (زیر 50 درجه) موجب می‌شود نشاسته درون سیب زمینی به شکر تبدیل شود. این تبدیل موجب تغییر در رنگ و طعم سیب زمینی شده و طعم شیرین به آن می دهد.

نگهداری موادغذایی

پیاز

همانند سیب زمینی، پیاز نیز برای آنکه تازه بماند باید در محلی خشک، خنک و تاریک نگهداری شود، اما نیاز به گردش هوا دارد. با وجود آنکه هر دو نیازمند شرایط نگهداری یکسان هستند اما پیاز نباید در کنار سیب زمینی نگهداری شود. زیرا هر دو گازی متصاعد می‌کنند که سبب فاسد شدن یکدیگر می‌شود. نگهداری پیاز در یخچال گزینه خوبی است. همچنین هنگام استفاده کمتر اشک چشم را در می آورد.

نگهداری موادغذایی

کاهو

هنگامی که کاهو خراب می‌شود حالت لزج پیدا کرده و در نتیجه مصرف آن بی‌فایده می‌شود. برای جلوگیری از این حالت همواره کاهو را در یک کیسه پلاستیکی قرار دهید. در کیسه سوراخ کوچکی ایجاد نمایید تا هوا تا حدودی جریان داشته باشد و یا کاهوی شسته و خشک شده را در ظرفی در بسته در یخچال قرار دهید. رطوبت عمر کاهو را بیشتر می‌کند.

نگهداری موادغذایی

پنیر

پنیرهای سفت مانند پارمزان و چدار نیاز به نگهداری خاص دارند، آن هم به صورت مهر و موم شده تا مانع رسیدن هوا به آن‌ها شود. به مدت زمان نگهدار‌ی‌شان دقت نمایید که معمولا تا شش ماه در یخچال قابل نگهداری هستند. در هر بار مصرف صرفا میزان مورد نیاز را از یخچال یا فریزر بیرون بیاورید و اضافه آن را دوباره با بسته بندی به یخچال برگردانید.

نگهداری مواد غذایی

ماکارونی خام

برخلاف باور عموم چنانچه می‌خواهید ماکارونی مدت زمان بیشتری بماند، نباید در پوشش بسته بندی بماند. ماکارونی را در ظرف دیگری ریخته و درب آن را محکم ببندید که مانع ورود هوا به داخل آن شود. چرا که ماکارونی در رطوبت کیفیت خود را از دست می دهد.

نگهداری موادغذایی

گوجه فرنگی

گوجه فرنگی از جمله غذاهای حساس بوده که نیازمند نگهداری خاص است. گوجه فرنگی باید در محیطی به دور از نور، رطوبت و گرما نگهداری شود. نگهداری گوجه فرنگی در فریزر سبب از بین رفتن ساختار سلولی آن شده که عطر و طعم دلپذیر خود را از دست می دهد. گوجه فرنگی در دمای اتاق به خوبی می رسد و تا 2-3 روز قابل نگهداری است. پس از قطعه شدن تا 2 ساعت قابل نگهداری در یخچال است.

نگهداری موادغذایی

نان

نان را می توان در مکان مخصوص نگهداری کرد اما برای تازگی بیشتر بهتر است در یخچال یا فریزر گذاشته شود. نان تازه امکان کپک زدن دارد اما فضای سرد این روند را کند می‌کند. هنگامی که نان را از یخچال یا فریزر در می‌آورید می‌توان برای گرم نمودن از فر یا توستر استفاده کرد. همچنین نگهداری طولانی مدت نان موجب می‌شود به نشاسته مقاوم بدل شود که برای رژیم غذایی نوعی کربوهیدرات خوب به حساب می‌آید و برای بدن مفید است.

بعدی قبلی

درباره الناز طالب زاده

سال هاست که در زمینه ترجمه برای روزنامه ها و نشریات و سایت های اینترنتی فعالیت دارم. این بار در حال کسب تجربه در بین محتواهای خوشمزه هستم. غذا خوردن و حتی در موردش صحبت کردن یکی از لذت هاست. خوشحالم بواسطه مطالبی که در این زمینه براتون ترجمه می کنم با هم در این لذت ها همراه هستیم.