خانه / کلینیک غذا / بشقاب سبز / روش‌هایی برای خوشمزه کردن سبزیجات
سبزیجات

روش‌هایی برای خوشمزه کردن سبزیجات

شما تنها کسی نیستید که میلی به خوردن بعضی سبزیجات ندارید یا حتی از آنها متنفر هستید. زبان کمترین مقدار تلخی غذا را تشخیص می‌دهد و با این حال اکثر سبزیجات سالم مزه تلخی دارند. چون از مواد شیمیایی طبیعی درست شده‌اند که به آنها خاصیت درمانی می‌دهد و بسیاری از ما اغلب این سبزی‌های درمان کننده سرطان و محافظ قلب را از منوی غذایی‌مان حذف می‌کنیم. اگر این سبزیجات مفید را  به سبب دوست نداشتن از منوی غذایی خود حذف  کرده‌اید، با بخش بشقاب سبز مجله فیدیلیو همراه باشید، روش های زیر را به کار ببرید و از خوردن غذاهای خوشمزه تهیه شده از این سبزیجات لذت ببرید.

بعدی قبلی

سبزیجات

چغندر

در مطالعه روی گیاهان، رنگدانه‌ها مسؤل رنگ ظاهری آبی-بنفش چغندر هستند که بتاسیانین نامیده می‌شود و خنثی کننده سموم سرطان هستند. طعم خاکی چغندر هم ناشی از ماده ژئوسمین است، ماده‌ای شیمیایی که با سرطان به مبارزه می‌کند.

برای خوشمزه کردن چغندر آن را رنده کرده و با آبلیمو، کشمش و کرفس مخلوط کنید یا به همراه سرکه بالزامیک آنرا تفت دهید. کمی که مواد با هم مخلوط شدند و مزه‌هایشان ترکیب شد در کنار غذاهای گوشتی آن را سرو کنید. همینطور می‌توانید بعد از پخت در یخچال قرار داده و به عنوان سالاد یا میان وعده نوش جان کنید.

سبزیجات

کلم بروکلی

بروکلی سرشار از آنتی اکسیدانی است که سبب می شود  مزه تلخی بدهد، اما این ماده که سولفورافین نام دارد باعث تخلیه سرطان پیشرفته از بدن می‌شود. آنتی اکسیدان دیگر موجود در کلم بروکلی، رشد تومور را در تحقیقات آزمایشی دانشمندان کند کرده است و همچنین تغییرات سلول‌های سرطان گردن رحم در زنان را معکوس کرده است.

برای خوشمزه کردن این سبزی، گل‌های بروکلی بخار پز را به همراه سیب زمینی پوره کرده و به صورت دورچین در کنار غذاهای دیگر سرو کنید. روش دیگر برای طعم‌دار کردن آن این است که برش های نازک بروکلی بخار پز و یا بروکلی سرخ شده را با سیر و روغن زیتون امتحان کنید. همیطنور می‌توانید بروکلی را با خیار  و آووکادو به صورت سالاد مخلوط کنید. این یک سالاد سبز و پر از سلامتی است که اگر کرفس هم به آن اضافه شود طعم استثنایی پیدا می‌کند. چاشنی‌ این سالاد هم می‌توانید ترکیبی از آبلیمو و روغن زیتون باشد.

سبزیجات

کلم بروکسل

از مشتقات کلم بروکلی است که  دارای مقدار زیادی سولفورافن تلخ است و علاوه بر آن شامل ترکیباتی از ایزوتیوسیانات است که باعث می‌شود مواد سرطان­زا را در بدن قبل از اینکه بر بدن اثر بگذارند از بین بروند. در تحقیقات هلندی­‌ها، افرادی که روزانه تا ۳ هفته از جوانه بروسل استفاده می‌کنند ۲۸ درصد کمتر از افرادی که کلم بروسل نمی‌خورند آسیب ژنتیکی ناشی از ریشه دار بودن سرطان می‌بینند.

کلم بروسل را با پیاز بزرگی تفت دهید، سپس با برنج سرو کنید. کلم بروکسل بخارپز را با موادی مثل آبلیمو و سبزیجات معطر مزه‌دار کرده و مانند سایر سبزیجات به عنوان دورچین غذاها استفاده کنید. همینطور ترشی کلم بروکسل بخاطر اندازه ریزی که این کلم‌ها دارند بسیار خوشمزه است و طرفداران زیادی دارد.

سبزیجات

کلم

خوردن کلم چند بار در هفته خطر سرطان پستان، پروستات، ریه و روده بزرگ را کاهش می‌دهد. در تحقیقاتی روی ۳۰۰ زن چینی، زنانی که دارای سطح خونی بالایی از ایزوتیوسیانیت ضد سرطان بودند (ماده موجود در کلم) ۴۵ درصد کمتر در معرض خطر سرطان پستان نسبت به افرادی که از این ماده استفاده نکردند، قرار دارند.

کلم قرمز را بپزید، سیب را خرد کنید  و دقت داشته باشید برای داشتن آنتی اکسیدان بیشتر پوست سیب را نگیرید. در آب سیب قرمز میخک آسیاب شده را هم اضافه کنید و با این ترکیب یک سالاد کلم فوق‌العاده مفید درست کنید. می‌توانید کمی کشمش هم به آن اضافه کنید تا طعم شیرینی بیشتری داشته باشد.

سبزیجات

اسفناج

اسفناج سالم‌‌ترین سبزی دنیاست. به دلیل سطح بالای ویتامین A, B6, C,  و k و ریبوفلاوین به علاوه مقدار زیادی منگنز، منیزیم، آهن و کلسیم. همچنین اسفناج دارای آنتی اکسیدان لوتئین است که از شبکیه چشم در برابر آسیب دیدگی یا ضایعات دیداری محافظت می‌کند.

اسفناج را تازه و خام مصرف کنید. سالاد اسفناج را همراه با دانه‌های انار یا برش‌های پرتقال، سرکه بالزامیک و روغن زیتون تهیه کنید. برای سس آن ترکیبی از سس زرشک را هم می‌توانید جایگزین کنید. همینطور از اسفناج بخارپز در ماست، به صورت مخلوط با برنج و در خورشت‌ها هم می‌توان استفاده کرد.

بعدی قبلی

درباره الناز طالب زاده

سال هاست که در زمینه ترجمه برای روزنامه ها و نشریات و سایت های اینترنتی فعالیت دارم. این بار در حال کسب تجربه در بین محتواهای خوشمزه هستم. غذا خوردن و حتی در موردش صحبت کردن یکی از لذت هاست. خوشحالم بواسطه مطالبی که در این زمینه براتون ترجمه می کنم با هم در این لذت ها همراه هستیم.