خانه / کلینیک غذا / زندگی سالم / راهنمای خرید پنیر سالم
پنیر

راهنمای خرید پنیر سالم

چگونه می‌توان پنیر مناسب را انتخاب کرد؟ انتخاب پنیر مناسب از میان انواع پنیرها مانند فتا، گورگونازلا، کاممبر و صنعتی که میزان چربی آنها مشخص است کار چندان مشکلی نیست. برای متعادل نگه داشتن میزان کالری مصرفی باید از پنیرهای کم چرب استفاده کنید و یا مقدار مصرف پنیرهای پرچرب را محدود کنید. با بخش زندگی سالم مجله فیدیلیو همراه شوید تا با انواع پنیرها آشنا شوید.

در سال‌های نه چندان دور تنوع بسیار کمی‌ در انواع پنیر وجود داشت. اما امروزه بیشتر از ۴۰۰ گونه پنیر وجود دارد مانند پنیر لذیذ صنعتی، پنیر نرم، پنیر سفت، پنیر کهنه و پنیر آبی.

به دلیل آنکه برخی از پنیر‌ها باعث افزایش وزن می‌شوند، در انتخاب پنیر سالم باید دقت کرد. براساس مطالعات متخصص تغذیه جان سالج بلک، پروفسور دانشگاه بوستن، پنیر منبع فوق العاده‌ای از کلسیم است. اما همچنین دارای مقدار فراوانی چربی اشباع شده است. اگر در انتخاب پنیر دقت کافی نداشته باشید، به عنوان مثال پنیر موجود در همبرگر باعث افزایش وزن بیشتری در مقایسه با خود همبرگر می‌شود. زیرا از پنیرهای حاوی چربی اشباع بالا در تهیه آنها استفاده می‌شود.

 

پنیر سالم

آشنایی با انواع پنیر                                                     

روش مشخصی برای طبقه بندی انواع پنیر وجود ندارد. برخی از فروشگاه‌ها آنها را بر اساس اصل و ریشه طبقه بندی می‌کنند و برخی دیگر براساس پنیر نرم، نیمه نرم و پنیر سفت. کسانی که پنیر را خوب می‌شناسند دارای روش‌های پیچده ای برای دسته بندی هستند، با این حال انواع پنیر در دسته بندی کلی مطابق ذیل قرار می‌گیرند:

پنیرهای تازه

پنیرهای تازه در آب پنیر قرار می‌گیرند و به طور کلی دارای مدت زمان مصرف و عمر کوتاهی هستند. پنیرهای کوتاژ، ریکوتا، پنیرهای خامه‌ای، ماسکارپونه و موتزارلا در دسته پنیرهای تازه قرار دارند. پنیرهای تازه حالت نرم و خامه‌ای دارند.

پنیرهای نیمه نرم

پنیرهای صنعتی خوش طعم، کاممبر و انواع برندهای پنیر فرآوری شده مانند پنیر کیبی در دسته پنیرهای نیمه نرم قرار دارند. پنیرهای این گروه بی رنگ بوده و به آسانی خرد می‌شوند. برخی از پنیرهای نیمه نرم با گیاهان معطر و ادویه‌ها طعم دار می‌شوند، مانند جک مونتری و میونستر.

پنیرهای سفت

پنیرهای سفت همچنین با عنوان پنیرهای کهنه شناخته می‌شوند. انواع پنیرهای سفت عبارتند از: پارمیسان، رگیانو، آسیاگو و گریر. این پنیرها به دلیل اینکه آب آنها به طور کامل گرفته می‌شود بسیار سفت و خشک هستند و این باعث ماندگاری آنها برای مدت زمان طولانی‌تری می‌شود همچنین بسیاری از پنیرهای این گروه دارای طعم قوی و تند هستند.

پنیر شسته شده

پنیر شسته شده مانند تالیگو و لیمبرگر که در آب شور و نمکی و عصاره برخی میوه‌ها خوابانده می‌شوند و این فرایند طعم خاصی به آنها می‌دهد. رنگ و مزۀ آن‌ها را تغییر داده و باعث حفظ آب درون آن‌ها می‌شود. لایه خارجی آن‌ها قهوه‌ای یا  نارنجی روشن است و لایه درونی نرم، پر ادویه و مزه دار است.

پنیر آبی

این دسته از پنیرها همچنین با عنوان پنیر رگه دار آبی نامیده می‌شوند و  به وسیله این رگه‌ها به راحتی قابل  تشخیص هستند. رنگ آبی آنها به دلیل قالبی است که در درست کردن آنها استفاده می‌شود و همچنین یک طعم قوی و خاصی به آنها می‌دهد. قابلیت خرد شدن آنها باعث استفاده گستردۀ آنها در تهیه انواع سالاد شده است پنیرهایی مانند: گورزانولا، پنیر آبی دانمارکی و روقفرت از این گروه هستند.

پنیر فراوری شده

نام این گروه بر اساس فرایند تولید آن‌ها انتخاب شده است و ترکیبی از پنیرهای طبیعی و موادی مانند امولوسیون و طعم دهنده‌های مصنوعی که باعث ماندگاری آنها می‌شود، هستند. مانند پنیر‌های آمریکایی و پنیر فرآوری شده پهن.

پنیر سالم

کدام پنیر سالم را انتخاب کنیم؟

هر گروه از پنیرها دارای ویژگی‌های غذایی مخصوص به خود هستند. به عنوان مثال برخی از انواع پنیرها دارای کلسیم فراوان، اما گروه دیگر دارای میزان کلسیم بسیار پایین هستند. پنیر کوتاژ منبع غنی کازئین بوده که برای بافت ماهیچه‌ها بسیار مفید است.

وجه مشترک تمام گروها مقدار بالای چربی آن‌ها است. اگر میزان کالری دریافتی در طی روز برای شما مهم است بهتر است پنیر سالم و کم چرب و با طعم‌های متنوع مصرف نمایید.

این روزها با تولید انواع پنیر سالم و کم چرب و با طعم‌های مختلف به آسانی می‌توانید مصرف پنیرهای پر چرب را در رژیم غذایی تان کاهش دهید.

پنیر سالم

روش‌های سالم و بهداشتی مصرف پنیر

بر اساس توصیه‌های متخصصان:

  • تکه کوچکی از هر یک از پنیرهای گروه نیمه نرم را با یک تکه سیب مصرف کنید
  • پنیر همراه با یک تکه از گوشت سینه بوقلمون
  • غلات همراه با گوجه فرنگی تازۀ خرد شده و مقدار کمی‌ پنیر پارمیزان
  • مخلوط پنیر خامه‌ای بدون چربی با ماهی سالمون با طعم دودی
  • پنیر گورونازولا همراه با انجیر خشک شده، زرد آلو و گلابی
  • مخلوط پنیر با توت‌ها

 

درباره الناز طالب زاده

سال هاست که در زمینه ترجمه برای روزنامه ها و نشریات و سایت های اینترنتی فعالیت دارم. این بار در حال کسب تجربه در بین محتواهای خوشمزه هستم. غذا خوردن و حتی در موردش صحبت کردن یکی از لذت هاست. خوشحالم بواسطه مطالبی که در این زمینه براتون ترجمه می کنم با هم در این لذت ها همراه هستیم.