خانه / ورود غیر حرفه‌ای‌ها ممنوع / چگونه ساعت کاری رستوران را تعیین کنیم؟‌
ساعت کاری رستوران

چگونه ساعت کاری رستوران را تعیین کنیم؟‌

اداره کردن یک رستوران به معنای اخذ تصمیم‌های روزانه است. تصممی‌هایی مانند محل رستوران، منو، مدیریت رستوران و تامین سرمایه. یکی از مهم­ترین این تصمیم‌ها هم انتخاب ساعت کاری رستوران است. باز کردن دیرتر از موعد مشتری را از دست می‌دهد، باز کردن زودتر از موعد هم باعث می‌شود میزهای رستوران خالی بماند. هنگام تعیین ساعت کاری رستوران توجه به ۵ نکته ضروری است که در این مطلب از ورود غیرحرفه‌ای‌ها ممنوع مجله فیدیلیو به آن اشاره می‌کنیم.

ساعت کاری رستوران

به ارایه کدام وعده غذایی تمایل دارید؟

صبحانه، نهار یا شام؟ تمام وعده‌ها یا یکی از آن‌ها؟ پاسخگویی به این سوال تعیین کننده ساعت فعالیت شما است. چنانچه در طبخ املت مهارت دارید ساعت کاری عصر برایتان کاربردی نخواهد داشت و یا اگر هدف خود را خانه استیک ۵ ستاره قرار داده‌اید، بستن رستوران در ساعت ۲ بعدازظهر به زیان شما خواهد بود. آگاهی از ساعت اوج فعالیت به ارائه خدمات هر چه بهتر کمک می‌کند.

ساعت کاری رستوران

تاثیر قوانین بر ساعت کاری رستوران

در هر منطقه و کشوری قوانینی وجود دارند که تعیین کننده ساعات کاری و تعطیلی رستوران­‌ها است. در این خصوص حتما اطلاعات ضروری را کسب کنید تا دچار مشکل نشوید و اگر می‌خواهید خارج از این قوانین رستوران خود را باز یا تعطیل کنید حتما به دنبال اخذ مجوز آن از نهادهای مربوط باشید.

ساعت کاری رستوران

میزان توانایی رستوران در ساعات کار را بسنجید

در هر شیفت کاری به چه تعداد پرسنل برای سرویس‌دهی نیاز است؟ این تعداد کارمند وجود دارند یا باید استخدام شوند؟ از عهده استخدام آن‌ها بر می‌آیید؟ در صورت عدم وجود کارمند کافی و عدم توانایی در استخدام نیروی جدید در ساعات کاری یا نحوه ارایه خدمات رستوران تجدیدنظر کنید. هنگام تصمیم گیری درخصوص رستوران موارد ذیل را در نظر داشته باشید:

  • چه تعداد محل نشستن در رستوران شما وجود دارد و نحوه ارایه سرویس به آن‌ها به چه صورت خواهد بود؟ فست فود، سلف سرویس و…
  • می‌خواهید در چه رده بندی قرار بگیرید؟ عالی، خوب یا معمولی
  • تنوع غذای موجود در منو به چه میزان است و برای طبخ، آماده سازی و چیدمان آن­ها به چه تعداد نیرو نیاز است؟

ساعت کاری رستوران

ساعت تعطیلی رستوران نشان‌دهنده چیست؟

ساعت تعطیلی رستوران زمان خروج آخرین مشتری است؟ زمانی که آشپزخانه تعطیل می‌شود؟ زمانی که شب هنگام درهای رستوران بسته می‌شود؟ دانستن جواب مناسب برای این سوالات در عملکرد مناسب شما تاثیرگذار است.

چنانچه کارمندان و همچنین مشتریان منظور از زمان تعطیلی رستوران را ندانند چه مشکلی پیش خواهد آمد؟ شاید تصور مشتریان از زمان تعطیلی رستوران این باشد که آخرین مشتری تسویه حساب کرده و رستوران را ترک نماید. اما شاید تصور پرسنل از زمان تعطیلی این باشد که درها قفل شده و تابلو “تعطیل است” نصب شود.

درصورتی که چنین تصوراتی وجود داشته باشد هر دو طرف درگیر سوء تفاهم شده و نارضایتی پیش می‌آید. از این رو باید زمان آغاز به کار و پایان کار رستوران را به وضوح مشخص کنید.

ساعت کاری رستوران

ساعت کاری را فصلی تعیین کنیم یا سالیانه؟

ساعات کاری مورد نظر خود را مشخص کرده‌اید و حالا باید دقت کنید که در چه شرایطی حداکثر تاثیر را خواهند داشت. باید زمان کاری ثابتی را در نظر گرفت یا با توجه به شرایط مختلف از قبیل زمان‌های شلوغی و اوج فعالیت رستوران ساعت کاری را تغییر داد؟ فصل‌های تعطیلی یا فصل سرد سال مثل زمستان چه تاثیری بر ساعت کاری رستوران دارند؟

به طور قطع در برخی فصول و شرایط مشتری کم­تری خواهید داشت و ساعت کاری شما نیز کاهش می‌یابد و برعکس این موضوع نیز صحت دارد. آنچه حائز اهمیت بوده و باید بدان توجه کنید این است که تعیین ساعت کاری به معنای امری قطعی و الزامی‌ نیست و با توجه به شرایط قابل تغییر و انعطاف پذیر است. پس ساعات کاری خود را با توجه به نیاز مشتری تعیین کنید تا بتوانید به آن‌ها بهتر سرویس دهید.

[et_bloom_inline optin_id=optin_3]

درباره الناز طالب زاده

سال هاست که در زمینه ترجمه برای روزنامه ها و نشریات و سایت های اینترنتی فعالیت دارم. این بار در حال کسب تجربه در بین محتواهای خوشمزه هستم. غذا خوردن و حتی در موردش صحبت کردن یکی از لذت هاست. خوشحالم بواسطه مطالبی که در این زمینه براتون ترجمه می کنم با هم در این لذت ها همراه هستیم.