خانه / کلینیک غذا / بشقاب سبز / آبمیوه و آب سبزیجات چه تاثیری بر سلامتی دارند؟
آبمیوه

آبمیوه و آب سبزیجات چه تاثیری بر سلامتی دارند؟

آبمیوه‌ها ممکن است منابع مغذی و خوبی برای تامین ویتامین­‌ها و مواد معدنی به نظر برسند، اما همزمان به طور قابل توجهی منبع شکرهای طبیعی هم هستند. همین موضوع درخصوص آب سبزیجات صنعتی نیز صدق می‌کند. زیرا دارای میزان زیادی سدیم بوده و از این‌رو ارزش غذایی بالایی ندارند. در این مطلب از مجله فیدیلیو با بررسی فواید انواع آبمیوه و آب سبزیجات به شما می‌گوییم که از چه راهی می‌توانید نوشیدنی سالمی داشته باشید.

اول میوه بعد آبمیوه

آبمیوه

میوه ­ها و سبزیجات در دسته مواد غذایی آبدار قرار می‌گیرند. یعنی بخش عمده آن­ها متشکل از آب است و در عین حال حاوی انواع ویتامین‌ها، مواد معدنی و مواد مغذی گیاهی هستند. همچنین منبع خوبی از فیبر می باشند که تا حدودی به احساس سیری در فرد کمک می‌کند. در مورد تولید آبمیوه‌ها جریان کمی فرق دارد، در روند تولید آبمیوه، فیبر موجود در آن از بین رفته و محصول نهایی حاوی مواد مغذی کم­تری می‌باشد. چندین دقیقه زمان برای خوردن یک پرتقال با 60 کالری لازم است در حالیکه برای نوشیدن یک لیوان آب پرتقال با 110 کالری صرفا چند ثانیه زمان لازم است.

چه کسانی آبمیوه نخورند؟

میزان قند در آبمیوه به طور قابل توجهی بالا می‌باشد از این‌رو سطح قند خون را سریعاً افزایش می‌دهد، لذا برای افراد دیابتی خصوصا از نوع 2 مناسب نیستند. همینطور افراد با تری گلیسیرید بالا باید از خوردن آبمیوه اجتناب نمایند زیرا قند موجود در آبمیوه می تواند میزان تری گلیسیرید آنان را افزایش دهد. نوشیدنی­ها با اسانس میوه به سبب شکرهای افزوده و مواد مغذی کم­تر گزینه­های خوبی نیستند.

افرادی که خواهان مدیریت یا کاهش وزن هستند باید در استفاده از آبمیوه‌ها دقت کافی داشته باشند و از آنجا که دارای قند بالا و میزان فیبر پایین هستند، مصرف خود میوه را جایگزین آبمیوه کنند.

به آب سبزیجات اهمیت دهید

آبمیوه

سبزیجات در مقایسه با میوه‌ها از میزان قند کمتری برخورداراند. بدین معنا که آب تازه سبزیجات در مقابل آبمیوه دارای میزان کالری کم­تری بوده و بیشتر برای رژیم غذایی مناسب است. بطری یا کنسرو آب سبزیجات و آب گوجه­فرنگی به سبب داشتن مقدار زیادی سدیم ریسک ابتلا به فشارخون را افزایش می­دهد. با وجود این پیشنهاد می‌شود میزان موادمغذی و فیبر مورد نیاز بدن از خود سبزیجات و میوه­ها دریافت گردد.

آب سبزیجات و میوه­‌ها نیز حاوی ویتامین ها و موادمعدنی می باشد. برخی از آب میوه ها دارای مقدار زیادی ویتامین C، اسید فولیک و موادمعدنی از قبیل پتاسیم می باشند. مثلاً آب پرتقال سرشار از کلسیم می باشد. در انتخاب آب میوه دقت نمایید شکر افزود یا سدیم نداشته باشد. اگر آبمیوه مورد نظرتان را در منزل تهیه کنید خیالتان از بابت همه چیز راحت خواهد بود.

یک دنیا سلامتی

آبمیوه

ویتامین C موجود در برخی از آب میوه ها حاوی کلاژن می باشد، کلاژن پروتئینی برای حفظ سلامت پوست و غضروف سازی است. خوردن و یا آشامیدن میوه‌ها و سبزیجات حاوی ویتامین C موجب افزایش سطح این ویتامین در بدن و در نتیجه بهبود طبیعی زیبایی پوست می‌شود. ویتامین C همچنین موجب انعطاف پذیری مفاصل و حفظ سلامت مو می‌شود.

برخی دیگر از آبمیوه ها حاوی ماده معدنی کلسیم می‌باشند که به سلامت استخوان­ها کمک می‌کنند. از طرفی ماده معدنی کلسیم موجب کاهش فشار خون و کاهش خطر بیماری های قلبی عروقی و پیشگیری از پوکی استخوان می‌شود. آب میوه های حاوی پتاسیم با تولید پروتئین استئوکلسین ( تنها پروتئین موجود در بافت استخوان ) به پیشگیری از پوکی استخوان کمک می‌کنند. پتاسیم همچنین موجب کاهش فشار خون می‌شود.

ویتامین های گروه B مانند اسید فولیک خطر ابتلا به بیماری های قلبی و عروقی را کاهش داده و به حفظ سلامت مو کمک می کند. موجب کندی روند کاهش حافظه مرتبط با سن شده و با تولید سروتونین به دفع افسردگی و بهبود خلق و خوی کمک می‌کند. همینطور آب مرکبات طبیعی برای افراد مبتلا به میگرن موثر است.

درباره الناز طالب زاده

سال هاست که در زمینه ترجمه برای روزنامه ها و نشریات و سایت های اینترنتی فعالیت دارم. این بار در حال کسب تجربه در بین محتواهای خوشمزه هستم. غذا خوردن و حتی در موردش صحبت کردن یکی از لذت هاست. خوشحالم بواسطه مطالبی که در این زمینه براتون ترجمه می کنم با هم در این لذت ها همراه هستیم.